دوره آموزشی با موضوع همزیستی با طبیعت و راهبردهای کاهش خسارات در بلایای طبیعی” با تاکید بر مهار گرد و غبار و ریزگردها در مشهد برگزار شد.

 
 به گزارش  خبرنگار باشگاه خبرنگاران، همزمان با آغاز هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی و در اجرای مصوبات شورای هماهنگی مدیریت بحران استان دوره آموزشی با موضوع "همزیستی با طبیعت و راهبردهای کاهش خسارات در بلایای طبیعی” با تاکید بر مهار گرد و غبار و ریزگردها درمحل سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد.
 حبیبی نوخندان به عنوان سخنران اصلی در این گردهمایی که با حضور قریب صد شرکت کننده برگزار شد، اظهار داشت: بررسی متخصصان علوم زمین حاکی از آن است که ۱۲ درصد ریزگردهای جهان در پهنه ساحلی ایران تولید می‌شود و کویرهای ایران جزیی از تولیدکنندگان ریزگردها محسوب می‌شوند.
رییس پژوهشکده اقلیم شناسی همچنین ریزگردهایی که ابعاد آن کمتر از دو میکرون است را به دلیل اینکه در سیستم گوارش انسان جای می گیرد بسیار پرخطر برشمرد و درادامه از چشمه های تولید طوفان های گردوغبار ، ویژگی های رسوب شناسی ، کانی شناسی ، ریخت شناسی و ساختار شیمیایی ریزگردها ، مدل سازی و نحوه پراکنش ریزگردها و تاتیرات مخرب ریزگردها بربخش های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و بهداشتی سخن گفت.
حبیبی همچنین روش های جلوگیری و مقابله با تولید طوفان های گردوغبار و انتشار ریزگردها، گرمایش جهانی و تاثیر آن بر طوفان های گردوغبار ، بررسی مشکلات و محدودیت های مدیریت منابع آب و بیابان زدایی در کشور ، اقدامات انجام شده در جهت مقابله با ریزگردها در کشور، سند ملی محیط زیست کشور و جایگاه کیفیت هوا مطالبی راعنوان نمود و افزود : زمینه های بروز این پدیده در شرق کشور، پلایای جازموریان، دریاچه‌های خشک شده و پهنه‌های ساحلی است که مخاطراتی برای شهروندان و روستانشینان کشورمان در پی دارد
. وی همچنین گفت مساله ریزگرد ها می تواند علاوه برآسیب‌های اجتماعی و اقتصادی جبران‌ناپذیر به کشورهای منطقه، بویژه در ایران مناطق جنوب، غرب و حتی مرکزی کشور را بیش از پیش تحت تاثیر خود قرار دهد و سبب توسعه چشمه‌های ریزگرد بیشتری به مرور زمان شود و در عین حال پیامد تخریب وسیع در بخش کشاورزی خواهد شد.
گفتنی است دراین همایش قریب صد نفر از رابطین محیط زیست در دستگاههای اجرایی استان، سازمانهای مردم نهاد و کارشناسان محیط زیست حضور داشتند.
برچسب ها: ایمنی ، زلزله ، بلایا ، طبیعی ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار