تلويزيون فرانسه: مذاکرات هسته‌اي ژنو گامي رو به جلو بود

پايگاه اينترنتي شبکه اول تلويزيون فرانسه نوشت، ايران روز چهارشنبه در دومين روز از مذاکرات در مورد برنامه هسته اي خود، اعلام کرد، از اين پس ديدارهاي سرزده از سايت‌هاي خود را مي پذيرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، ايران صبح چهارشنبه، در روز دوم و پاياني از دور جديد مذاکرات بر سر برنامه هسته اي خود که در ژنو سوئيس برگزار شد، اعلام کرد از اين پس آمادگي دارد تا بر اساس پروتکل الحاقي پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي ان‌پي‌تي، با بازرسي سرزده از سايت هاي خود موافقت کند.

اجراي اين پروتکل يکي از خواسته هاي جان کري، وزير امور خارجه آمريکا، آژانس بين المللي انرژي اتمي و نيز شوراي امنيت سازمان ملل متحد بوده است. ايران در فاصله بين سال هاي 2003 و 2005 و اين پروتکل را اجرا مي کرد اما پس از آن، به دليل اين که پرونده هسته اي اش به شوراي امنيت سازمان ملل فرستاده شد، اجراي آن را متوقف کرد.

تنها نکته اين جاست که اين بازرسي‌هاي سرزده، بخشي از مرحله دوم طرحي خواهد بود که ايران به گروه 1+5 ، ارائه کرده است. با توجه به پيشنهاد ايران، مرحله نخست، به مدت شش ماه، امکان بازگرداندن اعتماد متقابل را فراهم مي کند و در مرحله نهايي نيز ايران در ازاي لغو تحريم هاي بين‌المللي، اقدامات راستي‌آزمايي آژانس بين المللي انرژي اتمي را براي نشان دادن شفافيت در برنامه هسته اي خود، به اجرا مي گذارد.
برچسب ها: ژنو ، هسته ای ، ایران ، فرانسه ، بازتاب ، iran
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار