مشهد/عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

نظریات مرتبط با تمدن جانبدارانه است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظریات مرتبط با تمدن آمیخته با پیش‌فرض‌های ایدئولوژیک و جانبدارانه است که تمدن را خاص جوامع غربی و ساخته مدرنیته می‌داند و با این تعریف نادرست نمی‌توان از تمدن اسلامی سخن گفت.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، حسن رحیم‌پور ازغدی در همایش تمدن نوین اسلامی در محل مرکز آموزش شهید مطهری در مشهد وحدت اسلامی را شرط اصلی تمدن سازی اسلامی خواند و گفت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی دو مولفه انسانیت و عقلانیت و فهم اصیل اسلامی از این دو ضروری و مهم است.

وی عنوان کرد: اگر تعاریف کلاسیک غربی را از تمدن کافی بدانیم امروز باید شاهد انسانیت و نه توحش در غرب می‌بودیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از مروری بر اسناد تاریخی تمدن اسلامی در گذشته بیان کرد: اسنادی موجود است که بر طبق آن قوانین زندگی شهری در تمدن‌های اسلامی پیشین تا 36 جلد کتاب بوده است.

وی با اشاره به برخی آیات قرآنی در ارتباط با برابری میان انسان‌ها متذکر شد: در قرآن کریم آمده که شما را از نژادهای مختلف آفریدیم تا با یکدیگر به تعامل برسید و نه اینکه تفاخر کنید.

عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی برخی از موانع تمدن سازی اسلامی را در رژیم‌های استکباری و استبدادی حاکم بر جهان اسلام دانست و افزود: دیکتاتوری‌های دست‌نشانده و اختلافات فرقه‌ای و مذهبی میان مسلمانان از جمله جدایی تسنن از تشیع سبب شده تمدن اسلامی که زمانی در حوزه‌های علم و فلسفه و کلام و فقه رکورد دار جهان بود امروز به مصرف کنندگان فرهنگ غربی تبدیل شوند.

رحیم‌پور ازغدی در همین راستا بررسی علمی اختلافات میان تسنن و تشیع را برای روشن شدن تمدن اسلامی از نگاه تشیع ضروری دانست و بیان کرد: وحدت اسلامی شرط اصلی تمدن سازی نوین اسلامی است و با این حال نباید برای رسیدن به این وحدت از اصول اساسی تشیع عدول کنیم.

وی نگاه مادی به انسان را نقطه آغاز تمدن مادی دانست و گفت: تمدن مادی اصالت جسم بوده که با رسالت انبیاء الهی به کل مغایر است، تمدن اسلامی آن است که اصالت بر روح و جسم به طور همزمان و اولویت بیشتر بر اصالت روح باشد.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به ضروری دانستن تحقق تمدن اسلامی نوین خاطرنشان کرد کرد: تمدن دینی هدفش خداوند است و اجرای احکام آن که همگی به نفع انسان است رستگاری و تحقق انسانیت و عقلانیت را به همراه دارد.


برچسب ها: عضو ، شورای ، عالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.