کرمان/

حاصل دسترنج نخلدارن در جیب واسطه ها

برداشت خرما در بم پایان یافته است اما این تازه آغازی برای فعالیت واسطه هاست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان:

خرما میوه ای شیرین، خوش طعم و خوش خوراک است ، این محصول در ردیف میوه هایی قرار می گیرد که سرشار از کلسیم، منیزیم، پتاسیم و انواع ویتامین ها است.

این میوه به دليل كالری بالا و ذائقه ايرانيان بیشتر در ماه مبارك رمضان بر سر سفره آنان مصرف می شود.

تاثير خرما بر سلامت انسان در تحقيقات متعددی بررسی شده است.

برداشت 50 هزار تن خرما در بم

مرغوب ترين و خوش طعم ترين خرمای کشور ، خرمای مضافتی است که در شهرستان بم پرورش مي يابد.

سطح زير کشت اين خرما در شهرستان بم و حومه حدود 25هزار هکتار است که 5 هزار هکتار آن نخلهای جوان غير بارور می باشند ، از اين مقدار سالانه حدود 120 هزار تن برداشت می شود که امسال فقط بم بیش از 50 هزار تن خرمای درجه یک برداشت شده است ، مناطق ديگر کاشت اين محصول در استان كرمان، جيرفت ،کهنوج، فهرج ، ريگان و نرماشير مي باشند.

چندی پیش ، فرماندار بم در همایش تخصصی خرما که در بم برگزارشد، با اشاره به اینکه خرمای بم غریب مانده وثمره دسترنج مردم به جیب واسطه ها می رود ،گفت: متأسفانه تاکنون برنامه ریزی ویژه ای برای خرما نشده و فقط در حداستان به مسائل پیرامون خرما پرداخته شده است.

این درحالیست که خرمای بم ، هم یک محصول فرهنگی و هم یک محصول جهانیست ، چرا که اغلب این محصول در ماه مبارک رمضان بر سر سفره های مسلمانان جای دارد.

حسین زین‌الصالحین برضرورت قراردادن خرما در طرح های ملی تاکید کرد و افزود: وضع فعلی بازار خرما در شأن مردم بم نیست ولازم است تا مسئولان در این زمینه توجه بیشتری داشته باشند.

خرما سرآمد محصولات کشاورزی شرق استان کرمان

وی خرمای مضافتی را سرآمد همه محصولات کشاورزی شرق کرمان دانست وعنوان کرد: توجه ویژه ما به این مائده الهی برای این است که اقتصاد شهرستان بم تا حد زیادی به خرما بستگی دارد.

زین الصالحین وجود واسطه ها را از معضلات فروش خرما اعلام و اظهار امیدواری کرد: با ایجاد کارخانجات بسته‌بندی و افزایش میزان صادرات ، این مشکل حل شود.

فرماندار بم خواستار فعالتر شدن کانون خرما در بم شد و گفت: آنچه که در حال حاضر باید به طور جدی پیگیری شود، معرفی خرما به جهانیان است که این امر نیازمند تبلیغات وسیع و سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

خرما باید در سبد خانوارهای ایرانی قرار گیرد

زین‌الصالحین خواستار قرار گرفتن خرما در سبد غذایی مردم شد وتأکید کرد: این اقدام کمک خوبی به کشاورزان خواهد بود و انتظار ما از مسئولان کشور این است که از خرما در مدارس، اماکن نظامی، هواپیماها و قطارها به عنوان یک تغذیه سالم و مقوی استفاده کنند.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی باعث رشد و توسعه منطقه می شود.

کشاورزان گونه های جدید خرما را جایگزین رطب مضافتی بم کنند

سید رحمت ا...پریچهر ، مدیر کل دفترامورمیوه های وزارت جهاد کشاورزی کشور نیز گفت: کشاورزان باید برای آسان شدن حمل و نقل ، نگهداری و سود دهی بیشتر ، گونه های جدید را کم کم جایگزین رقم مضافتی کنند.

وی با اشاره به اقلیم آب و هوایی منطقه ، گونه های مجول ،پیاروم و زاهدی را مناسب این مناطق دانست وافزود: حذف نخلستانهای درجه 2و3 ، تقویت نخلستانهای درجه یک ،استفاده از روشهای ماشینی و انتخاب روشهای آبیاری نوین از جمله راهکارهای افزایش تولید خرماست.

مقام نخست تولید خرمای جهان در دست کشاورزان ایرانی

سید رحمت ا...پریچهرگفت: ایران با تولید بیش ازهزار و192تن خرما مقام نخست تولید خرما در سطح جهان را به خود اختصاص داده است.

تنها 10 درصد خرما صادر می شود

پریچهر با اشاره به این نکته که در امر صادرات خرما هنوز مشکلات فراوانی وجود دارد ،گفت: با وجود این سطح تولید تنها 10درصد صادرات داریم.

وی عمده صادرات خرما را به کشورهای عمان،عراق،ترکیه ،پاکستان،هند وافغانستان برشمرد و افزود: خرمای ایران با رقم یک وچهاردهم دلار بالاترین نرخ خرما را دارد که بیانگرکیفیت خرمای ایران است.

وجود 64 هزار هکتار نخلستان در استان کرمان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز گفت: 64هزار هکتار نخلستان در استان کرمان وجود دارد.

ملایی با اشاره به اینکه عارضه خشکیدگی خرما یکی از عوارضی است که هنوز شناسایی نشده ، آنرا عامل بیشترین خسارت به محصول خرما معرفی کرد.

توجه نکردن به صنایع تبدیلی در خرما یکی از مشکلات است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان از اختصاص تسهیلات با بازپرداخت 9ساله برای حذف و جایگزینی نخلستانهای درجه 3خبرداد وافزود: توجه نکردن به صنایع تبدیلی و فرآوری از جمله معضلات خرما است.

ملایی برضرورت استفاده ازروشهای آبیاری نوین برای نخلستانها تاکید و خاطرنشان کرد: به رغم ذهنیت نخلداران ، آب مورد نیاز نخل از این راه به خوبی تأمین شده و مشکل کم آبی برای این محصول بوجود نمی آید./س

گزارش از : علیرضا خواجه نظامی

برچسب ها: واسطه ها ، خرما ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.