سلام شاعران به سلمان؛

نخستین جایزه ادبی سلمان هراتی برگزار می شود

نخستین جایزه ادبی "سلام سلمان" 9 آبان ماه همزمان با بیست و هفتمین سالگرد درگذشت این شاعر فقید انقلاب توسط حوزه هنری و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری حوزه هنری؛ نخستین جایزه ادبی سلمان هراتی با عنوان "سلام سلمان" 9 آبان ماه همزمان با بیست و هفتمین سالگرد درگذشت این شاعر فقید انقلاب در زادگاهش تنكابن با حضور شعرا، نویسندگان و مسوولان فرهنگی كشور و استان برگزار می شود.

شورای سیاستگذاری جایزه ادبی "سلام سلمان" با حضور محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، سید صادق رضایی مدیر عامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، محمد حمزه زاده قائم مقام حوزه هنری، علیرضا قزوه مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری، عزیزالله عزیززاده گرجی مدیركل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان مازندران، علی گنج كریمی معاون تولید كانون، سید مجتبی صدر مشاور مدیرعامل در امور استانها، بابك نیك طلب دبیر شورای شعر نوجوان امروز، محسن حموله مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و حبیب ایل بیگی مدیر كل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری نخستین جلسه خود را برای برگزاری این جایزه ادبی برگزار كرد.

این جایزه ادبی توسط حوزه هنری و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار می شود و نشست خبری آن نیز در هفته آینده برگزار خواهد شد.

گفتنی است در مراسم جایزه ادبی "سلام سلمان" از تعدادی از شاعران تقدیر و تجلیل به عمل می آید.

سلمان هراتی اوّل فروردین سال ۱۳۳۸ در روستای مرزدشت تنكابن مازندران در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. درس‌های ابتدایی تا پایان دوران متوسطه را در زادگاهش خواند. سپس در دانشسرای راهنمایی تحصیلی پذیرفته شد و پس از دو سال در رشتهٔ هنر، مدرك فوق دیپلم اخذ كرد. وی پس از پایان تحصیلات در یكی از مدارس روستاهای دور لنگرود مشغول تدریس شد.

تخلص او در اشعارش «آذرباد» بود و در شعرهایش می‌توانیم تاثیر از سهراب سپهری و فروغ فرخزاد را نگاه كنیم او حتی یكی از شعرهایش را تقدیم به سهراب سپهری كرده بود دوستی او با سیدحسن حسینی و قیصر امین‌پور زبانزد است، سیدحسن حسینی بعد از مرگ سلمان یكی از بهترین آثار ادبیش یعنی كتاب "بیدل، سپهری و سبك هندی" را تقدیم به او كرد و قیصر امین پور هم كلیات او را منتشر كرد.
زبان شعر سلمان هراتی، زبان شعر انقلاب است. او را می‌توان از تأثیرگذارترین شاعران در حوزه زبان این دوره دانست. كمتر خواننده‌ای است كه در ارتباط برقرار كردن با شعر سلمان به مشكل بیفتد. در شعر او، كلمات طوری در كنار هم چیده شده‌اند كه هیچ كدامشان برای بقیه غریب نیست. سلمان در شعرهای نو خود ثابت كرده كه توانایی بهره گیری از عامیانه‌ترین لغات را دارد. البته ۲۷ سال سن و ۱۰ سال شاعری، زمان اندكی برای هراتی بود تا زبان شعر خود را بارور كند و شعرهای جدید بیافریند.

زنده یاد هراتی، شاعری متعهد است كه این تعهد را در بیشتر شعرهایش می‌توان دید. او آگاهی و بصیرت اجتماعی را در شعرهایش به مخاطبانش می‌آموزد، توطئه دشمنان را یادآوری می‌كند و به خواننده هشدار می‌دهد. سلمان در عین حال از لحظه‌های خلوت شاعرانه به هیچ وجه نمی‌گذرد و آن را به همه این هیاهوها و جنجال‌ها ترجیح می‌دهد.

او در نهم آبان ۱۳۶۵ هنگام عزیمت به لنگرود در یك سانحهٔ رانندگی، درگذشت. در غرب تهران میدانی به نام این شاعر فقید نامیده شده است./ص

انتهاي پيام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.