به بهانه معرفي وزير پيشنهادي علوم؛

"رضا فرجي دانا" كيست؟

برخلاف برخي اخبار و گمانه‌زني‌ها، رئیس‌جمهور "رضا فرجی‌دانا" را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و "جعفر توفیقی" از معرفي به عنوان وزير علوم باز ماند.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران؛ بعد عدم راي اعتماد مجلس به"جعفر ميلي‌منفرد" به عنوان وزير پيشنهادي علوم و تحقيقات دولت يازدهم، رئيس‌جمهوري كشورمان "جعفر توفيقي" را به سمت سرپرست اين وزارت‌خانه منصوب كرد در حالي كه اكثر گمانه‌زني‌ها "توفيقي" را وزير پيشنهادي دولت مي‌دانست، روز گذشته دفتر رئيس‌جمهور،‌ نامه "حجت‌الاسلام‌والمسلمين دکتر حسن روحاني" مبني بر معرفي وزراي پيشنهادي دولت "تدبير و اميد" براي تصدي وزارتخانه‌هاي "آموزش و پرورش"،"علوم، تحقيقات و فناوري" و "ورزش و جوانان" را جهت بررسي صلاحيت آنان از سوي نمايندگان مجلس به دفتر "علي لاريجاني" رئيس مجلس شوراي اسلامي ارسال کرد.

برخلاف برخي اخبار و گمانه‌زني‌ها، رئیس‌جمهور "رضا فرجی‌دانا" را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و "جعفر توفیقی" از معرفي به عنوان وزير علوم باز ماند.

رضا فرجي دانا کيست؟
 
"دکتر رضا فرجی‌دانا" استاد تمام دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران است که در زمان دولت دوم "سید محمد خاتمی"، ریاست دانشگاه تهران را عهده‌دار بود. پس از استعفای "مصطفی معین" در اواخر کار دولت دوم سید محمد خاتمی،  فرجی‌دانا برای تصدی سمت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس ششم معرفی شد اما نتوانست از مجلس اصلاح‌طلب رای اعتماد بگیرد.
 
در مجلس ششم از مجموع 220 رأی مأخوذه، 86 نماینده به فرجی‌دانا رأی اعتماد (رأی سفید)، 127 نماینده مخالف (رأی کبود) و 7 نماینده نیز رأی ممتنع (رأی زرد) دادند.

فرجی‌دانا مدرک کارشناسی خود را در سال 1365 در رشته مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه تهران گرفت و سپس برای ادامه تحصیل در دانشگاه واترلو عازم کانادا شد. او تحصیلات تکمیلی خود را در این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد (1368) و دکتری (1372) در رشته مهندسی برق و کامپیوتر خواند. در حال حاضر وی عضو هیئت علمی (استاد تمام) دانشکدهٔ مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران است.
 
 فرجی‌دانا پیش از انتصاب به عنوان ریاست دانشگاه تهران، مدتی ریاست گروه مهندسی برق و کامپیوتر پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و پس از آن هم به مدت بیش از 5 سال (1377 الی 1381) ریاست پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران را برعهده داشت.

رضا فرجی‌دانا در بین سال‌های 1381 تا 1384 ریاست دانشگاه تهران را عهده‌دار بود؛ او در جریان حادثه حمله به کوی دانشگاه در سال 1382، در جمع دانشجویان حاضر شد و ضمن تلاش برای دلجویی از دانشجویان گفت: «در صورت تکرار حمله لباس شخصی‌ها (به دانشجویان، دانشگاه و کوی آن)، استعفا می‌کنم.»

از دیگر مسئولیت‌های او می‌توان به ریاست مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران بین سال‌های 1375 تا 1381 و ریاست انجمن مهندسی برق و الکترونیک ایران (IEEE Iran Section) در سال‌های 1386 و 1387 اشاره کرد.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار