طرح شبنم؛ ناکام در مبارزه با "قاچاق کالا"

نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران تصريح کرد: طرح شبکه بازرسي و نظارت مردمي (شبنم) در سال هاي اخير نتوانسته است از قاچاق سالانه 20 ميليارد دلار کالا جلوگيري کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پدرام سلطاني اظهار داشت: هر طرحي براي مبارزه با قاچاق کالا، ارزشمند است اما بايد به دستاوردهاي کاربردي و عيني منتهي شود.

وي افزود: هزينه تأمين برچسب شبنم حدود 100 تومان است و براي کالايي که هر عدد آن 200 تا 300 تومان قيمت دارد حدود 30 درصد هزينه اضافي تحميل مي کند در حالي که با روش هاي بهتر و بدون تحميل هزينه مي توان با قاچاق کالا مقابله کرد.

سلطاني گفت: بر غم همه تلاش ها، در طرح شبنم دستاوردي ديده نشده است.

وي خواستار استفاده از تجارب جهاني شد و گفت: مردم با حمايت انجمن ها و تشکل هاي مردم نهاد بايد در اين زمينه فعاليت کنند و مردم خودشان پايشگر بازار باشند.

نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران همچنين خواستار توسعه شبکه نوين توزيع شد و گفت: مشکل استاندارد در کالاهاي عرضه شده در فروشگاه هاي زنجيره اي ديده نمي شود.

وي تصريح کرد: فقر اطلاعات  کالايي و ناقص بودن نظارت بر توزيع کالاها و وجود فروشگاه هاي سنتي بيشتر سبب شده است علاوه بر وجود بازار براي کالاهاي قاچاق و بي کيفيت، دولت هم از درآمدهاي مالياتي محروم شود.

سلطاني خواستار شکل گيري انجمن هاي دفاع از حقوق مصرف کنندگان شد و گفت: بايد همه شهروندان در اين زمينه تلاش کنند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اتاق ، بازرگانی ، شبنم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار