عید سعیدغدیرخم، زادروز شهید دکتر بهشتی،درگذشت پدر برق ایران، پایان طوفان نوح، گلستان شدن آتش نمرود بر ابراهیم خلیل(ع)، آغاز به کار سازمان ملل متحد، آغاز بحران"والْ استریتْ" و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 2 آبان 1392 خورشیدی برابر با 18 ذی الحجه 1434 هجری و 24 اكتبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

عید سعیدغدیرخم و انتخاب امیرالمؤمنین امام‌علی(ع) به جانشینی پیامبراسلام(10ق)
پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) هنگام بازگشت از آخرین سفر حج خود، به امر خداوند،حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین و وصی خود به مسلمانان معرفی نمود. اهمیت انتخاب امام علی(ع) به جانشینی پیامبر اسلام به حدی است که خداوند، انجام این کار عظیم را، انجام کامل رسالتِ پیامبر(ص) عنوان نموده است. این مراسم درمکانی به نام غدیر خم، واقع در مسیر مکه به مدینه برگزار شد.

مسلمانان حاضر در غدیرخم که شمار آنان به ده‌ها هزار نفر می‌رسید، پس از این انتخاب، باشور و اشتیاق بسیار، با امام علی(ع) بیعت کردند. خداوند، انتخاب امام علی(ع) را اکمال دین و اتمام نعمت‌ها عنوان کرده و دین اسلام را برای امت برگزید. با تمام سفارشی که پیامبر اسلام به جانشینی امام علی(ع) نمود، ولی پس از رحلت ایشان، برخی از مهاجرین و انصار ولایت ایشان را نپذیرفته و ابوبکر بن ابی قحافه را به خلافت برگزیدند.

امضای لایحه ساختار جدید دولت از سوی ناصرالدین شاه قاجار(1251 ش)
مشیرالدوله، صدراعظم ناصرالدین شاه، در روزهای پایانی اولین سال صدارتش، لایحه‌ای به ناصرالدین شاه تسلیم و در آن، اصول تشکیلات جدید دولت ایران را پیشنهاد نمود. در مقدمه این لایحه، به منظور اینکه شاه گمان نکند که قصد محدود ساختن اختیاراتش در بین است، نام یکایک تشکیلات دولت ایران را دربار اعظم خواند و با این مقدمه، تشکیلات دولت را که دارای نه وزیر و یک صدراعظم بود، با حدود اختیارات صدراعظم و هر یک از وزیران به تفصیل ذکر کرد. وزارت‌خانه‌های نه‌گانه عبارت بودند از: وزارت داخله، خارجه، جنگ، مالیه، عدلیه، علوم، فواید عامه، تجارت و زراعت و دربار. وی با تعیین یک وزیر برای بررسی امور دربار سلطنت، امور دربار نیز را زیرنظر صدراعظم قرار داد. در این هیئت دولت، صدراعظم، برجسته‌ترین فرد بود. نکته مهم دیگر مسئوولیت وزیران در مقابل صدراعظم و قطع ارتباط مستقیم آنها باشاه است. ناصرالدین شاه، لایحه سپهسالار را پسندید و با امضای آن، بدان اعتبار قانونی بخشید.

به زمین زده شدن اولین کلنگ پالایشگاه نفت تهران (1344 ش)
اولین کلنگ پالایشگاه نفت تهران در سال 1344 هجری شمسی نزدیکی شهرری به زمین زده شد.

برپایی تظاهرات گسترده مردم علیه رژیم پهلوی (1357 ش)
با گسترش نهضت اسلامی علیه رژیم شاه، شهرهای گرگان، تهران، قم، تبریز، کرمانشاه و همدان به عرصه تظاهرات گسترده و اعتصابات مردمی و دولتی تبدیل شدند. در تهران، مدارس تعطیل شد و گروه زیادی از دانش‌آموزان که در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند به دست نظامیان رژیم شاه، مجروح و دستگیر شدند. در شهر گرگان، عظیم‌ترین تظاهرات مردمی از آغاز نهضت اسلامی تا آن روز برگزار شد و مردم به اداره ساواک شهر حمله بردند. کارگران پالایشگاه تبریز، کارکنان شرکت برق کرمانشاه و کارکنان تلویزیون ایران اعتصاب نموده و استادان و طلاب حوزه علمیه قم، جلسات درس خود را تعطیل کردند. این تعطیلی فرصتی را فراهم ساخت تا استادان و طلاب انقلابی با حضور بیشتر در بین مردم، به روشنگری و هدایت حرکت اسلامی به سمت پیروزی نهایی انقلاب بپردازند.

ارتحال عالم ربانی آیت اللَّه "محمد واصف لاهیجی" (1375 ش)
آیت‌اللَّه محمد جیلانی معروف به شیخ محمد واصف لاهیجی اسطوره تقوا و معرفت و از مدافعین حقیقی اسلام و مذهب شیعه جعفری بود که در خطیرترین ایام هجوم دشمنان اسلام، با قلم وبیان از اسلام ناب دفاع می‌نمود. او در اکثر علوم اسلامی از قبیل فقه، اصول، فلسفه، منطق، کلام، درایه، ریاضی و فیزیک استاد بود و اکثر این علوم را به نظم کشید. علامه لاهیجی در سرودن اشعار علمی به زبان عربی بی‌نظیر بود و در نظم کشیدن مباحث علمی به زبان عربی، مهارت فوق العاده‌ای داشت. دیوان اشعار، بیت الاحزان عاشقان، رسالةُ الانسان، طبُّ النبی و تاریخ الائمه از جمله هفتصد اثر این عالم پر تلاش و نویسنده تواناست که از این میان، بالغ بر 200 اثر از آنها به چاپ رسیده‌اند. سرانجام این عالم عامل و سالک الی اللَّه، پس از عمری خدمت و تلاش در راه اعلای کلمه حق، در دوم آبان 1375 به لقاء اللَّه رسید و به دوست پیوست.

زادروز شهید مظلوم، آیت الله دکتر بهشتی (1307ش)
سیدمحمد در روز دوم آبان ماه سال ۱۳۰۷ در محلهٔ لنبان اصفهان متولد شد. در سال ۱۳۲۷ در امتحانات متفرقهٔ دبیرستان شرکت کرد و بعد از اخذ مدرک دیپلم ادبی به دانشگاه الهیات و معارف راه یافت. او که زبان فرانسه را در دبیرستان فرا گرفته بود، به‌علت علاقه به زبان انگلیسی، برای تکمیل آن در تهران یک دوره کلاس فشرده رفت. در سال ۱۳۳۰ مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه دریافت کرد. سپس در محضر علامه طباطبایی اسفار و فلسفه را فرا گرفت. وی از سال ۱۳۴۱ به رهبری امام (ره) مبارزات خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۲ بر اثر فشار و تهدید ساواک به تهران انتقال یافت و با جمعیت هیئت‌های مؤتلفه ارتباط پیدا نمود. در این زمان به پیشنهاد شورای مرکزی، امام (ره) یک گروه چهار نفری به‌عنوان شورای فقهی و سیاسی برای آنان تعیین کرد که این شورا متشکل از استاد مطهری، انواری، مولایی و دکتر بهشتی بود. در سال ۱۳۴۳ با اصرار آیت‌الله میلانی و حائری، دکتر بهشتی رهسپار آلمان شد و در آن‌جا هستهٔ انجمن‌های اسلامی دانشجویان گروه فارسی‌زبان را تأسیس کرد. شهید بهشتی در این مدت زبان آلمانی را نیز فرا گرفت و در سال ۱۳۴۹ از این کشور خارج شد. شهید بهشتی در روز اول بهمن‌ماه سال ۱۳۵۳ از رسالهٔ دکترای خود تحت عنوان "مسائل مابعدالطبیعه در قرآن" با راهنمایی استاد مطهری - که استاد راهنمای وی بود - دفاع کرد.

وی در سال ۱۳۵۷ بار دیگر برای چند روز به زندان افتاد و بعد از رهایی به دیدار امام (ره) در پاریس رفت و هستهٔ اصلی شورای انقلاب - که متشکل از استاد مطهری، هاشمی رفسنجانی، موسوی اردبیلی، باهنر و شخص خود شهید بهشتی بود - را با نظر امام (ره) تشکیل داد. شهید بهشتی به‌دنبال پیروزی انقلاب اسلامی به‌عنوان دبیر شورای انقلاب معرفی گشت و بعد از تعیین اعضای مجلس خبرگان به انتخاب مردم، تدوین قانون اساسی را بر عهده گرفت و با آوردن دلایل و براهین مستند، اصل ولایت فقیه را در مجلس خبرگان به تصویب رساند. وی هم‌چنین در این سال‌ها حزب جمهوری اسلامی را به یاری دوستان و افراد حزب‌اللهی تأسیس کرد. چندی بعد نیز حضرت امام خمینی (ره) مسئولیت دیوان عالی کشور را در اسفندماه سال ۱۳۵۸ به شهید بهشتی سپردند تا عدل و قسط در جامعه رواج یابد. سرانجام این یاور بزرگ امام (ره) در روز هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ در سن ۵۳ سالگی از میان خاکیان رخت بربست و ایران اسلامی را داغ‌دار خود نمود. انفجار بمب توسط منافقین کوردل در ساختمان حزب جمهوری اسلامی او و ۷۲ لالهٔ سرخ ایثار و اخلاص را پرپر ساخت. پیکر پاک این شهید مظلوم انقلاب اسلامی هم‌اکنون در بهشت زهرای تهران مدفون است.

رحلت فقیه بزرگوار آیت اللَّه "سیداحمد میرخانی" از مفاخر علمای تهران(1372 ش)
آیت‌اللَّه سیداحمدمیرخانی در سال 1296 ش (1335ق) در تهران به دنیا آمد. پس از طی تحصیلات مقدماتی، به شوق فراگیری علوم دینی راهی حوزه علمیه قم شد و از محضر حضرات آیات مرعشی نجفی، سیدمحمد حجت کوه‌کمره‌ای و سید محمد تقی خوانساری بهره‌های وافر برد. وی پس از ورود آیت‌اللَّه بروجردی به قم، در جلسه درس ایشان حاضر شد و تا پایان عمر آن عالم بزرگ از بحث‌های فقهی و اصولی ایشان استفاده کرد. وی پس از آن به تهران بازگشت و به اقامه جماعت، اعزام مبلغ به اطراف تهران، تالیف و نشر کتب دینی، تاسیس مسجد و حوزه علمیه و ارشاد جوانان اشتغال ورزید. از آثار قلمی ایشان، آیات الاحکام در 2 جلد و سیر حدیث در اسلام را می‌توان نام برد. سرانجام این فقیه فرزانه پس از 76سال زندگی پربار در 2 آبان 1372 برابر با 9 جمادی الاول 1414 ق چشم از جهان فروبست و به اجداد طاهرینش پیوست.

وفات حکیم و سیاستمدار بزرگ "خواجه نصیرالدین طوسی"(672 ق)
پس از حملهٔ مغولان به ایران، مقام علمی و ارزش فکری خواجه نصیرالدین طوسی موجب شد تا هلاکوخان مغول، او را در شمار بزرگان خود دانسته، نسبت به حفظ و حراست از جانِ وی کوشا باشد. از آن پس، خواجه، دارای مقام و نفوذ فراوانی شده و خدمات بسیاری به فرهنگ اسلام و کشورهای مسلمان روا داشت. جلوگیری از به آتش کشیدن مراکز فرهنگی، کتابخانه ها و مؤسسات علمی، نجات جان دانشمندان و علمای بزرگ زمان که مورد غضب مغولان بودند، جلوگیری از تهاجم مغولان به کشورهای اسلامی و نیز احداث و تجهیز رصدخانهٔ عظیم مراغه وکتابخانهٔ بزرگ آن، از جمله خدمات ارزندهٔ خواجه نصیر در دوران وزارت در دستگاه مغولان می‌باشند. همچنین محفل درسی خواجه، رونقی فراوان داشته و شاگردان فاضلی در آن تربیت یافتند. علامه حلی، کمال الدین میثم بحرانی، قطب الدین رازی و سید رکن الدین استرآبادی و... از جمله شاگردان خواجه می‌باشند. از این عالم بزرگ شیعی بیش از 80 کتاب و رساله به جای مانده که اخلاق ناصری، اساسُ الاقتباس، اوصاف الاشراف و عِلمُ المثلث از آن جمله‌اند. این دانشمند گرانقدر در 75 سالگی دیده از جهان فروبست و در کاظمین عراق مدفون گشت.


درگذشت مهندس تیمور لکستانی ، پدر برق ایران (1390ش)
مهندس تیمور لکستانی در سال 1294 در سلماس به دنیا آمد. در سال 1313 به دانشکده فنی دانشگاه تهران راه یافت و در زمره 10 نفر اول پذیرفته و با اخذ رتبه ممتاز فارغ‌التحصیل شد. لکستانی از نخستین گروه مهندسان برق دانش آموخته دانشگاه تهران بود که پس از فراغت از تحصیل به صنعت برق کشور ملحق شد. در زمان ورود لکستانی به صنعت برق، کارخانه برق تهران در اختیار مهندسان چک بود و از آن جا که آنها تمایلی برای انتقال دانش و تخصص برق به ایرانی‌ها نداشتند، لکستانی و همکارانش خود را متعهد به کسب این تجارب و تخصص کرده و با مطالعه پنهانی نقشه‌های مهندسان چک، امور حساس در اداره شبکه برق تهران را فرا گرفتند تا این که سرانجام همین تعهد و تلاش سبب شد تا چکی‌ها مجبور به ترک کارخانه برق شده و اداره کارخانه برق تهران بر عهده مهندسین داخلی قرار گیرد. وی همچنین پس از انتصاب به ریاست شبکه برق تهران در سال 1326، در توسعه این شبکه نقش بسیار تاثیرگذاری داشت. لکستانی که از پایه‌گذاران دانشگاه صنعتی شریف بود در سال‌های 1345 تا 1359 عضو هیات امنا و معاون فنی این دانشگاه بود. مهندس تیمور لکستانی، پدر برق ایران و از بنیانگذاران دانشگاه صنعتی شریف ،بر اثر سکته مغزی در بیمارستان ایرانمهر تهران بستری شد و در دوم آبان در سن 96 سالگی درگذشت.

پایان طوفان نوح و قرار گرفتن کشتی حضرت نوح(ع) در کوه جودی
حضرت نوح اولین پیامبر اوالو العزم الهی است که مدت رسالت او به تصریح قرآن مجید نهصد و پنجاه سال بوده است و در این مدت طولانی جز تعداد اندکی که گفته شده حدود چهل نفر مرد و چهل نفر زن بودند کسی به او ایمان نیاورده و همگی راه کفر و الحاد را در پیش گرفتندو او را بسیار آزار نمودند و حتی زن و یکی از فرزندان حضرت نوح نیز به او ایمان نیاورده بطوریکه حضرت نوح قوم خود را نفرین کرد و از خداوند عذاب را برای قوم درخواست کرد. داستان کشتی نوح در قرآن به زیبایی بیان شده است. پس از پایان باران و طوفان کشتی نوح بر روی کوه «جودی» نشسته است. کوهی که در حال حاضر کشتی مورد نظر بر آن قرار دارد به ترکی «کودی» داغ یا همان کوه «جودی» نام دارد. [در منابع اسلامی آمده است که محل کوه جودی در منطقه موصل است. مثلاً در کتاب «الدر المنثور» از امام کاظم(ع) نقل شده که «جودی کوهی است در موصل». رجوع به نقشه جغرافیایی نشان می دهد که نزدیکترین محل معروف و شناخته شده در عصر ائمه به کوه آرارات، منطقه موصل در شمال عراق است]

آغاز به کار سازمان ملل متحد معروف به پارلمان جهانی و روز ملل متحد(1945م)
پس از جنگ جهانی دوم سازمان ملل متحد به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی دنیا، جانشین جامعه ملل شد که در فاصله بین دو جنگ جهانی، فعالیت می‌کرد. سرانجام در کنفرانس سانفرانسیسکو در امریکا، نمایندگان پنجاه کشور جهان، تأسیس سازمان ملل متحد و اساسنامه آن را تصویب کردند. منشور سازمان ملل که در 26 ژوئن 1945م تنظیم شد اعلام داشت که سازمان مزبورْ کانونی از کشورهایی خواهد بود که هدفشان حفظ صلح و ثبات و همکاری بین‌المللی است. و سرانجام در 24 اکتبر 1945 با تأیید منشور آن، توسط 29 کشور جهان، تحقق پیدا نمود.

مقرّ سازمان ملل متحد در نیویورک و دارای شش رکن اصلی است که عبارتند از: مجمع عمومی، شورای امنیت، شورای اقتصادی و اجتماعی، شورای قیمومیت، دیوان بین‌المللی دادگستری و دبیرخانه. 24 اکتبر برابر با دوم آبان هر سال، سال‌روز تأسیس سازمان ملل‌متحد، در سراسر جهان با نام روز ملل متحد نامیده شده است.

گلستان شدن آتش نمرود بر حضرت ابراهیم خلیل(ع)
به عقیده اهل کتاب (در نتیجه جمع بندی حوادث کتاب مقدس) حضرت ابراهیم(ع) حدود 2000 سال قبل از میلاد، یعنی حدود 4000 سال پیش در شهر «اور» به دنیا آمد. علمای شیعه معتقدند: همه پدران آن حضرت تا حضرت آدم(ع) یکتاپرست بوده‌اند. دو موضوع بسیار مهم در تاریخ حضرت ابراهیم(ع) وجود دارد که در تورات کنونی اشاره‌ای به آنها نشده است: یکی جریان بت شکنی و به آتش افکندن وی و دیگری داستان بنای کعبه. قرآن مجید در سوره‌های انبیا و صافات، داستان بت‌شکنی و به آتش  افکندن او و تبدیل شدن آتش به گلستان را آورده است. در این ماجرا حضرت ابراهیم(ع) برای نشان دادن ناتوانی بت‌ها آنها را شکست و تبر را بر شانة بت بزرگ گذاشت و به آنها ثابت کرد که این اشیای بی‌جان لایق پرستش نیستند. «نمرود»، پادشاه اور دستور داد تا آتشی بزرگ شعله‌ور کنند و ابراهیم(ع) را در آن اندازند. به اذن پروردگار، آتش در برابر چشمان حیرت زدة ایشان سرد و خاموش شد و به گلستان تبدیل گردید.

ولادت فقیه فاضل، استاد متأخرین آیت اللَّه "شیخ مرتضی انصاری"(1214 ق)
شیخ انصاری در نجف از محضر اساتیدی همچون حاج ملااحمد نراقی، شریف العلماء مازندرانی، شیخ موسی و شیخ علی کاشف الغطاء بهره گرفت. وی پس از درگذشت صاحب جواهر، به مرجعیت عامهٔ شیعه رسید. همچنین در محضر درس شیخ انصاری، فضلای زیادی زانوی ادب زدند و به مدارج بالای علمی دست یافتند که میرزای بزرگ شیرازی، آخوند ملامحمد کاظم خراسانی، سید جمال الدین اسدآبادی، میرزا حبیب اللَّه رشتی و ده‌ها عالم دیگر از آن جمله‌اند. از این عالم بزرگ، تألیفات و آثار ارزشمند علمیِ چندی از قبیل کتاب رسایل، مکاسب، الصلاة و الطهارة و... به جای مانده که هم‌اکنون از منابع درسی حوزه‌های علمیهٔ شیعه می‌باشند.

پذیرش ایران به عضویت سازمان ملل متحد (1945م)
سازمان ملل متحد در تاریخ 24 اکتبر 1945 هنگامیکه اتحاد جماهیر شوروی ، ایالات متحده آمریکا ، بریتانیا ، چین ، فرانسه و اکثریتی از امضاء کنندگان دیگر منشور ملل متحد را مورد تصویب قرار دادند، رسما موجودیت پیدا کرد. منشور ملل متحد اعلام داشت که عضویت سازمان ملل متحد به روی همه ملت های صلح دوست که الزامات و داوری آن را می پذیرفتند ، گشوده است. در ایران سازمان ملل دارای چهارده دفتر نمایندگی و برنامه اجرائی می باشد. این واحدهای اجرائی و آژانس ها جمعاً "تیم کشوری سازمان ملل متحد" را در ایران تشکیل میدهند و تحت سرپرستی "هماهنگ کننده مقیم" سازمان ملل که در عین حال سمت "نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد" را نیز عهده دار می باشد، وظائف خود را انجام می دهد.

پایان جنگ‌های 30 ساله مذهبی در اروپا پس از امضای معاهده "وِسْتْفالی" (1648م)
از سال 1555م پروس (آلمان) به دو اردوگاه مذهبی تقسیم شد و کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها هر کدام اتحادیه جداگانه‌ای برای خود تشکیل داده بودند. در این هنگام، به دنبال درگیری که بین دو طرف در سال 1618م روی داد جنگ‌های سی ساله مذهبی اروپا آغاز شد و پس از مدتی به صورت یک کشمکش بین‌المللی درآمد و سپس ماهیت سیاسی به خود گرفت. در طول این سال‌ها، جنگی به دنبال جنگ دیگر شروع می‌شد به طوری که قسمت اعظم اروپا را در انهدام و ویرانی فرو برد. در نهایت در 24 اکتبر 1648م معاهده وِسْتْفالی در ناحیه‌ای به همین نام واقع در شمال غربی آلمان، بین کشورهای اتریش، سوئد، پروس و فرانسه به امضا رسید و به موجب آن، جنگ‌های خونینِ پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها پایان یافت. پس از امضای معاهده وستفالی، سوئد حاکمیت دولت پروس را بر مردم پروتستانْ مذهبِ این کشور به رسمیت شناخت و فرانسه با دریافت غرامت جنگی و تصاحب برخی از مناطق غربیِ کشور پروس، صلح را پذیرفت.

آغاز هفته جهانی خلع سلاح و توسعه (24 تا 30 اکتبر)
یکی از اهداف تاسیس سازمان ملل متحد پاسداشت صلح جهانی بوده است .

به همین منظور در مقدمه منشورسازمان ملل متحد آمده است : "ما مردم ملل متحد با تصمیم به محفوظ داشتن نسل های آینده از بلای جنگ که دو بار در مدت یک عمر انسانی افراد بشر را دچار مصائب غیر قابل بیان نموده و با اعلام مجدد ایمان خود به حقوق اساسی بشر و به حیثیت و ارزش شخصیت و تساوی حقوق بین مرد و زن و همچنین به ملت ها اعم از کوچک و بزرگ و ایجاد شرایط لازم برای حفظ عدالت و احترام به الزامات ناشی از عهد نامه ها و سایر منابع حقوق بین المللی و کمک به ترقی اجتماعی و شرایط زندگی بهتر با آزادی بیشتر و برای نیل به هدف هایی چون تساهل ، مدارا کردن و زیستن در حال صلح بایکدیگر و به منظور متحد ساختن قوای خود برای نگهداری صلح و امنیت بین المللی و قبول اصول و ایجاد روش هایی که عدم استعمال نیروی سلاحها را جز در راه منافع مشترک تضمین نماید و...مصمم شده ایم که برای تحقق این مقاصد تشریک مساعی نماییم . " با این توضیح همه ساله از 24 تا 30 اکتبر به عنوان هفته جهانی خلع سلاح گرامی داشته می شود .

ایجاد بازوی نظامی اروپای غربی و ارتش پیمان آتلانتیک شمالی ناتو (1950م)
به دنبال تأسیس پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در سال 1949م، ارتش آتلانتیک شمالی در 24 اکتبر 1950م به پیشنهاد فرانسه ایجاد گردید. فرانسه پیشنهاد کرده بود دولت‌هایی که در اتحادیه بزرگ آتلانتیک شمالی عضویت دارند، برای دفاع مشترک از یک حمله احتمالی دولت‌های بیگانه به خاک یک یا چند کشور عضو اتحادیه، ارتشی تشکیل دهند. این مسئله زمینه ساز ایجاد برخی اختلافات با دیگر کشورهای اروپایی گردید. از همین رو، ژنرال دوگل رئیس جمهور وقت فرانسه که نسبت به مقاصد امریکا بدبین بود نیروهای فرانسوی را از پیمان ناتو خارج کرد و مقرّ ناتو از آن پس به بروکسل در بلژیک انتقال یافت. طی وقایع و جریاناتی که به تدریج رخ داد این نکته به اثبات رسید که هر جا صدای مخالفتی علیه امریکا و انگلیس یا کشورهای متحد آن‌ها مثل رژیم صهیونیستی بلند می‌شود، ارتش آتلانتیک شمالی، گرداننده اصلی سرکوب است و سلاح‌های ارسالی ناتو، نقش موثری را در سرکوب تمامی انقلاب‌های سراسر عالم بازی می‌کند.

وقوع بحران خطرناک موشکی بین امریکا و شوروی بر سر کوبا (1962م)
مهم‌ترین و خطرناک‌ترین بحران در روابط امریکا و شوروی که جهان را در آستانه جنگی دیگر قرارداد، بر سر استقرار پایگاه‌های موشکی شوروی در کوبا ایجاد شد. وقوع این حادثه در 24 اکتبر 1962م عکس‌العمل تند مقامات امریکایی را برانگیخت و به محاصره دریایی کوبا توسط نیروی دریایی امریکا انجامید. هم‌زمان با این محاصره، چندین کشتی حامل موشک‌های روسی عازم کوبا بودند. اما خروشچف، رهبر شوروی سابق، بی‌اعتنا به محاصره، فرمان ادامه حرکت را صادر کرد. خروشچف سپس اعلام کرد در صورتی موشک‌های روسی از کوبا برچیده خواهند شد که امریکا هم پایگاه‌های موشکی خود در نزدیکی مرز ترکیه با شوروی را جمع‌آوری کند. با ردّ این خواسته شوروی، هر آن احتمال برخورد بین شوروی و امریکا وجود داشت که در نهایتْ خروشچف تن به مصالحه داد و جهان از خطر یک جنگ جهانی دیگر رهایی یافت. مصالحه امریکا و شوروی مبتنی بر این توافق بود که شوروی، پایگاه‌های موشکی خود را از کوبا برچیند و امریکا هم متقابلاً اطمینان دهد که کوبا را به طور مستقیم یا غیرمستقیم، مورد حمله قرار نخواهد داد.

پایان جنگ چهارم اعراب و اسرائیل موسوم به جنگ رمضان (1973م)
در ششم اکتبر 1973م، محمد انور سادات رئیس جمهور وقت مصر، برای جبران شکست جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1967م، حمله غافل‌گیرانه‌ای را به مواضع اسرائیل در طول کانال سوئز انجام داد. به فاصله کمی پس از آغاز حمله نیروهای مصری، سربازان سوریه نیز در ارتفاعات جولان که در جنگ‌های سال 1967م به تصرف رژیم صهیونیستی درآمده بود، دست به حمله زدند و سربازان اسرائیلی را از تمام مناطق متصرفی خود در جنگ 1967 بیرون راندند. با اعلام وضع فوق‌العاده و بسیج نیروها در اسرائیل و ارسال کمک‌های فوری امریکا به این رژیم، اسرائیلی‌ها موفق شدند پیش‌روی نیروهای مصر و سوریه را در روز سوم جنگ متوقف کنند و در پایان نخستین هفته جنگ، دست به حمله متقابل بزنند.
در نهایت پس از گذشت سه هفته از آغاز جنگ، در حالی که در مراحل اولیه نبرد، موفقیت با مصری‌ها بود، ولی با سرازیر شدن سیل کمک‌های امریکا، این جنگ نیز در 24 اکتبر 1973م، با شکست و عقب نشینی اعراب خاتمه یافت. پس از این شکست، سادات چاره‌ای جز تغییر کلی سیاست‌های خارجی خود و نزدیکی به غرب ندید و به دنبال بهبود رابطه با امریکا، در یک سفر خفت‌بار به سرزمین‌های اشغالی در نوزدهم نوامبر 1977م، باب مذاکرات مستقیم را با اسرائیل گشود. سرانجام علی رغم مخالفت شدید سایر کشورهای عرب، انورسادات در مارس 1979م، به عقد قرارداد صلح کمپ‌دیوید و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی تن در داد.

روز جهانی اطلاعات پیشرفته
همه ساله بیست و چهارم اکتبر به عنوان روز گسترش اطلاعات در جهان گرامی داشته می شود . هما نطور که دنیای ما از قید و بند های سنتی سرمایه گذاری و تجارت و حضور در بازار کالاها و اشتغال رهایی جسته و پای در عرصه ای نوین از تعاملات اجتماعی گذارده است به گونه ای که یکی از اساسی ترین اقدامات همه کشورها بستر سازی برای حضور در دنیای مجازی ایجاد جایگاه مناسب با فرهنگ خود و کسب پایگاهی در دنیای مجازی اطلاعات میباشد . فناوری اطلاعات از جنبه های مختلفی چه از نظر فرهنگی و ساختاراقتصادی و اجتماعی و جمعیتی قابل بحت است . در این میان توجه به سرعتی که جوامع در این راه و برای ایجاد زمینه های حضور خود دارند قابل تامل می نماید . امروزه اطلاعات بهایی فراوان دارد واینترنت مقوله ای است که به این مساله جامه عمل پوشانده است .

آغاز بحران شدید اقتصادی امریکا موسوم به "والْ استریتْ" (1929م)
دولت‌های اروپایی پس از آسودگی از جنگ جهانی اول، تدریجاً به بازسازی نظام اقتصادی کشور خود پرداختند و این بازسازی و تلاش مجدد برای بازیابی بازارهای گذشته، امریکا را با تولیدات فراوانی که اکنون بدون بازار مانده بود روبرو ساخت. نتیجه آن، رکود بزرگ و سقوط بازار بورس امریکا موسوم به والْ استریت بود. وال استریت خیابانی در نیویورک است که به دلیل قرار داشتن مؤسسات مالی و بانک‌های متعدد و بزرگ در آن، به عنوان مرکز مهم اقتصادی امریکا به شمار می‌رفت و اقتصاد منطقه را تحت الشعاع خود قرار می‌داد.

این اقتصاد در جریان جنگ جهانی اول و پس از آن دستخوش ضایعات مالی فراوانی گردید و فاجعه‌ای پولی و کسادی بی‌سابقه چند ساله‌ای را به دنبال آورد. در روز 24 اکتبر 1929م اوج این فاجعه بر سر بازار بورس اسناد و سهام امریکا در وال استریت فرود آمد و عمق این کسادی را بیشتر کرد. این بحران در آن زمان بزرگ‌ترین لطمه را بر وجهه نظام سرمایه‌داری نزد مردم و دولت‌هایی که مستقیماً از این بحران متضرر شده بودند وارد آورد. بحران اقتصادی وال استریت سرانجام با روی کار آمدن فرانکلین روزولت به ریاست جمهوری امریکا در سال 1932م، پایان یافت.

برخی از رخدادهای امروز
•  1795:   در پی سازش قدرت های اروپایی، «فدراسیون لهستان و لیتوانی» میان روسیه، پروس (آلمان)، و اتریش تقسیم شد.
•  1836:   کبریت اختراع شد و اندکی بعد به بازار آمد.
•  1930:   در برزیل، یک شورش نظامی دولت را سرنگون و «وارگاس» را روی کار آورد.
•  1931:   برای نخستین بار، جوراب نایلن وارد بازار شد. نخستین جورابهای نایلن در شهر ویلمینگتون آمریکا که کارخانه مربوط در آنجا قرار داشت عرضه شد.
•  1944:   ناوهواپیمابر ژاپنی به نام «زویکاکوZuikaku» در نزدیکی فیلیپین مورد حمله همزمان نیروی هوایی و زیردریایی های آمریکا قرار گرفت و غرق شد و 842 تن از ملوانان و افسرانش کشته شدند. این ناو در عملیات حمله به پرل هاربر که ضمن آن ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام تقریبا منهدم شد شرکت کرده بود.
•  1957:   کریستیان دیور فرانسوی طراح معروف لباس درگذشت.
•  1970:   سالوادور آلنده سوسیالیست معروف آمریکای لاتین و از مردان محبوب قرن بیستم جهان به ریاست جمهوری شیلی انتخاب شد.
•  2005:   22 اکتبر 2005ساعت هشت و 45 دقیقه شب به وقت نیجریه، یک بوئینگ 737 که از فرودگاه لاگوس به پرواز درآمده بود در24 کیلومتری این شهر سقوط کرد و همه سرنشینانش که 117 تن بودند کشته شدند. بوئینگ 737 تاکنون بیش از انواع دیگر جت های مسافربر سانحه به وجود آورده است. هواپیمای ساقط شده هشت سال پیش از سقوط ساخته شده بود و در خطوط داخلی نیجریه از آن استفاده می شد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار