مديرعامل سابق بنياد سينمايي فارابي:

مهرجویی اهل فکر و اندیشه است

محمد حسين بهشتي گفت: اثر داریوش مهرجویی شهادت فیلسوف بودن و اهل فکر را می دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران حاضر در فرهنگستان هنر، محمد حسین بهشتی مدیرعامل سابق فارابی، در این مراسم گفت: سینمای ما جزء میراث فرهنگی شده که آینده های دور را فرهنگ ایرانی می کند اهل فکر و اندیشه شناختی از شأن و مقام سینما ندارند و این امر موجب رسیدن سینما به این جایگاه شده است.
 
وی ادامه داد: ناگریزیم شاخص ترین و آشکارترین میراث های فرهنگی کشور را بشناسیم به طوری که حتی برای آنها شاهد بیاوریم.

بهشتی عنوان کرد: در طول تاریخ بیش از 2 هزار فیلم ساخته شده که تنها 100 اثر حاصل تلاش و تکاپوی نسل هایی است که فراموش نمی شوند به ویژه می توان از دیوان حافظ یاد کرد که فراموش نشده و ما همچنان با آن ارتباط معنایی برقرار می کنیم.

وی با اشاره کارگردانی اندیشمند چون مهرجویی افزود: در میان 100 فیلمی که داریم شاید یک یا دو فیلم از انها ساخته از کارگردان های بزرگ باشد که از این میان می توان به مهرجویی اشاره کرد که اهل فکر است و مفاهیم مطرح شده در سینمایش شهادت این موضوع را که وی فیلمسازی فیلسوف و اندیشمند است، می دهد.

بهشتی اظهار داشت: در دوران معاصر شرایط به گونه ای پیش رفته که شناختی نسبت به مفاخر و بزرگان ادب و فرهنگ وهنر نداریم و شاید پس از گذشت قرن هاست که شناختی محدود و نسبی از انها پیدا کردیم.

وی سخنانش را این‌گونه ادامه داد: آیا اثر هنری حاصل کار هنرمندان است یا هنرمندان هستند که آثار هنری را می‌آفرینند؟ در آثار ارجمند داریوش مهرجویی کارهای بسیاری است که می‌شناسید. آیا این کارها بر هنرمند بودن مهرجویی دلالت می‌کند یا مهرجویی هنرمندی است که با آن کارها را ایجاد کرده است؟  
 
علی معلم در بزرگداشت داریوش مهرجویی

رئیس فرهنگستان هنر تصریح کرد: به نحوی هنرمند به وسیله اثر هنری اثبات وجود می‌کند، در این میانه هنرمند و اثر هنری یک سوال بزرگتر مطرح می‌شود که آیا این دو، نتیجه هنر نیستند؟ هنر چه مقوله‌ای است که دیدگاه انسان در او می‌اندیشد و آگاهی او نسبی است؟  
علی دامغانی با بیان اینکه هنرمند، اثر هنری و همه وجوه‌ای که در این دو مقوله وجود دارد، خروجی هنر است، گفت: این روندی است که برای خروجی هنر طی می‌شود و چکیده بودن کار هر کسی نیست. آثار مهرجویی نشان دهنده آن است که او دنبال علت‌العلل بوده و نگاه او نگاه رازگونه‌ای است.  
 
علیرضا رئیسیان ،کارگردان سینما، نیز در این مراسم در خصوص سینمای مهرجویی عنوان کرد: زمانی که در سال 90 به عنوان داور جشنواره فجر حضور داشتم و قرار بود جایزه ویژه ای به مهرجویی داده شود و علاقمند بودم این جایزه را خودم به وی تقدیم کنم زیرا وی را موثرترین فیلمساز دهه اخیر می دانم.

وی ادامه داد: او از پایه گذاران سینمای اندیشه گرای قبل از انقلاب است و از منظر زیباشناسی هنری آثاری را تولید کرده که بازتاب روح هنرگرای خودش است.

رئیسیان عنوان کرد: تماشای اثار مهرجویی در دوران حیات این سینماگر شانسی است که نصیب من شد و سینمای وی مرزی میان رویا و واقعیت است که خیال پردازی هنرمندانه ای را به واقع نمایی پردازش می کند همچون اجاره نشین هاو هامون.

وی اظهار داشت: یک فیلم ساز هنرمند باید همچون مهرجویی تفکر کند و اگر امکان کشف هر آنچه دلش می خواهد پیدا کند. فیلم درخشانی خواهد ساخت همچون 3 فصل در خشان "سنتوری" که در سینمای ایران تکرار نمی شود.

علی دهباشی مدیر مسوول مجله‌ی «بخارا» نیز در این مراسم درباره‌ی آثار و نقش مهرجویی در سینما صحبت کرد و گفت: شهرت اصلی مهرجویی آثار سینمایی اوست اما علی‌رغم چاپ‌های متعدد آثار او، هنوز وجهه نویسندگی این هنرمند شناخته نشده است. 

وی یادآور شد: در بین سینماگران تعداد بسیار معدودی با نویسندگی رابطه دارند، مهرجویی از جمله هنرمندانی است که در سینما به جایگاه درخشانی در عرصه ترجمه کتاب رسیده است و این سابقه به دوران نوجوانی او برمی‌گردد که با ادبیات آشنا می‌شوند و سرانجام در 24 سالگی سردبیر مجله «پارس ریویو» می‌شود، این مجله درباره ادبیات معاصر است که مهرجویی در آن می‌نویسد و آثار نویسندگان دیگر را به زبان انگلیسی ترجمه می‌کند. این نظر من عطف به تاریخی است که در مجله وجود دارد و نویسنده سخت‌گیری چون آل‌احمد از مهرجویی می‌خواهد که 30 نسخه از مجله را برای او بفرستد تا دیگران هم با آن آشنا شوند. 

او اذعان داشت: نکته مهم در همین دوران مقاله صادق هدایت و «بوف کور» است که او در سن 25 سالگی در این باره نوشته است و جزو مقاله‌های مهمی است که طی پنج سال اخیر درباره‌ی «بوف کور» نوشته شده است. مهرجویی ضمن همکاری با غلامحسین ساعدی، دوره خاصی از نویسندگی را آغاز می‌کند و تاکنون در تاریخ ما دوران بلند همکاری نویسنده و سینماگر وجود نداشته است به غیر از این یک مورد. 

دهباشی تصریح کرد: علاقه و شوق در سناریوها و فیلمنامه‌های مهرجویی نشان داده می‌شد. او در سال‌های اخیر فرصت بازنویسی چندین رمان را پیدا کرد. دو کتابش «خاطر یک فیلم بلند لعنتی» بیش از هفت بار و «در خرابات مغان» بیش از سه بار منتشر شده است و به نظر من اهمیت خاصی دارد که به زبان انگلیسی هم چاپ شود. 

او با بیان اینکه شخصیت اصلی رمان «در خرابات مغان» در مهاجرت با خودش غوغایی دارد، گفت: این رمان تصویری پاناروما از ایرانیان مهاجر در غربت است که توانایی مهرجویی را در ساختار نوشتن یک رمان نشان می‌دهد. 

دهباشی یادآور شد: مهرجویی چهار رمان دیگر آماده چاپ دارد و امیدوارم با گشایشی که در وزارت ارشاد به وجود آمده است، چاپ شوند. مهرجویی همچنین در ترجمه‌هایش به نیازهای ادبی و فرهنگی در جامعه ما پاسخ داده است که به نمونه آن می‌توان به کتاب «خدایان و انسان‌ها» اشاره کرد. 

سردبیر مجله «بخارا» در ادامه متن دکتر شایگان را که برای مهرجویی گفته بود، خواند.  
حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیز ابراز امیدواری کرد لبخند سینماگران تداوم داشته باشد.

گفتنی است بعد از اتمام مراسم مستند کارنامه چهل سالگی داریوش مهرجویی به کارگردانی مانی حقیقی نمایش داده شد.

در مراسم بزرگداشت داریوش مهرجویی از یک تابلوی نقاشی که توسط حبیب درخشانی کشیده شده بود، رونمایی شد و از سوی فرهنگستان هنر لوح یادمانی توسط علی دامغانی و هدیه‌ای هم از از سوی این فرهنگستان توسط حجت‌الله ایوبی به مهرجویی اهدا شد. 

در رونمایی از تابلوی نقاشی از داریوش مهرجویی، کیومرث منشی‌زاده، علیرضا رییسیان و مانی حقیقی هم به روی سن آمدند.  
 
گفتنی است؛ در این بزرگداشت حضور چهره هایی چون علی مصفا لیلا حاتمی حسن پورشیرازی علیرضا رضا داد مانی حقیقی منصور کیومرث منشی زاده و رضا درمیشیان به چشم می خورد./ص

انتهاي پيام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.