خراسان جنوبی /

خراسان جنوبی رکورد دار تولید چهار محصول استراتژی کشاورزی در کشور

با توجه به اینکه خشکسالی هر روز دامنه تهدیدهایش را بر خراسان جنوبی می­‌گستراند و این استان مظلوم‌تر از قبل در برابر کم آبی سفره‌های زیرزمینی سرفرود می­‌آورد، با این حال در تولید زرشک، عناب، زعفران و پنبه رکوردار رتبه‌های برتر کشوری است.





به گزارشگروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه خراسان جنوبی در بشرویه، با توجه به خشکسالی‌های متوالی در خراسان جنوبی، حمایت از بخش کشاورزی و تولیدات دامی یک ضرورت است، چرا که بیشترین فرصت­‌های شغلی استان در این بخش ایجاد شده، بنابراین همت و تلاش مدیران استانی برای استفاده بهینه از منابع آب و خاک می­تواند در پایداری تولید اقتصاد کشاورزی تاثیر‌گذار باشد.

محمدحسین اکبری، معاون امور ترویجی و نظارتی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت و گو با ایسنا به جایگاه بخش کشاورزی استان در سطح کشور اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی در تولید محصولات کشاورزی و دامی بطور کل می‌­تواند دو درصد تولیدات کل کشور را تامین کند که در تولید محصولات ویژه منطقه از جمله زرشک و عناب مقام اول، زعفران و پنبه مقام دوم و در چرخه تولید گوشت مرغ مقام پنجم کشور را دارا است.

وی به ارائه راهکارهای مناسب برای جبران کمبود منابع آبی از سیاست‌­های ‌تغییر الگوی کشت نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به خشکسالی­‌های پیاپی در این استان برنامه‌هایی را دنبال می­‌کنیم که‌ بتوان با استفاده از منابع آب و خاک بهترین استفاده و بهره‌­وری را داشت.

معاون امور ترویجی و نظارتی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از جمله با فعالیت مطلوب کارگروه توسعه بخش کشاورزی، طرح تغییر الگوی کشت از زراعی به باغی در تولید محصولات کم آب از جمله پسته و انجام طرح­‌های آبیاری تحت فشار اقدامات موثری صورت گرفته و اعتبارات ریزتری را برای اجرای طرح­‌های یکپارچه سازی، تسطیح راضی، انتقال آب به شیوه­های جدید لوله­‌گذاری و یا کانال­‌کشی را اختصاص بدهیم که از هدر رفت منابع آبی تا حد مطلوبی جلوگیری می­‌شود‌.

وی افزود: همچنین در نظر داریم برای تشویق کشاورزان به تغییرات الگویی کشت از محصولات پرآب مثل چغندرقند و جالیز به کشت علوفه دامی که کم آب و پربازده است حمایت کنیم.

اکبری اجرای برنامه­‌های آموزشی- ترویجی و نظارتی را در استان از اقدامات موثر در بالابردن سطح تولیدات محصولات زراعی و باغی برشمرد و اظهار کرد: در سال زراعی جاری قصد داریم برنامه­‌های آموزشی - ترویجی را به صورت محلی با مشارکت بخش تخصصی کشاورزی از جمله ترویج تولیدات گیاهی شامل تولیدات محصولات زراعی، باغی، حفظ نباتات و همچنین تولیدات دامی را به صورت زیر بنایی و برای اولین بار در سطح استان اجرائی کنیم و فعالیت­‌های نظارتی را که از وظایف اصلی کشاورزی است، در اولویت برنامه‌­های امسال قرار دهیم.

معاون امور ترویجی و نظارتی سازمان کشاورزی خراسان جنوبی تامین آب از سایر نقاط کشور و انتقال آن به خراسان جنوبی را یک ضرورت دانست و گفت: این مسئله یک طرح بزرگ ملی است و مدیران عالی استانی نیز با اجرای آن موافق بوده و در حال پیگیری آن هستند. /ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.