بروجردی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ایران هیچ شرطی را برای حضور در نشست ژنو 2 نمی‌پذیرد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به سخنان اخیر جان کری گفت: ایران برای حضور در نشست ژنو 2 هیچ شرط و شروطی را نخواهد پذیرفت.

"علاءالدین بروجردی" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پی اظهارات "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت:‌ با توجه به جدی‌تر شدن تشکیل نشست ژنو 2 در خصوص سوریه امروز جان کری برای جمهوری اسلامی ایران شرط و شروطی گذاشت ولی طبیعی است ایران هیچ‌گونه شرطی را برای حضور در ژنو 2 نمی‌پذیرد.  
 
وی افزود: در اظهارات جان کری چند نکته قاب توجه وجود دارد نخست آنکه وزیر امور خارجه آمریکا به قدرت ایران در خاورمیانه و در مورد سوریه اذعان کرد و گفت؛ اگر دخالت ایران و حمایت آنها نبود وضعیت امروز سوریه این گونه نبود بنابراین جان کری بداند ما یک کشور قدرتمند و تاثیرگذار در تحولات خاورمیانه هستیم و چنین کشوری به هیچ وجه شرطی را برای حضور در نشست ژنو 2 نمی‌پذیرد.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: نکته دیگری که جان کری به آن اشاره کرد که بشار اسد نمی‌تواند در انتخابات آینده شرکت کند و این موضوع بر خلاف همه معیارهای حاکم بر دموکراسی جهان امروز است.  
 
بروجردی تاکید کرد:‌ بشار اسد طبق قانون می‌تواند همانند هر داوطلب دیگری در انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه شرکت کند.  
 
وی افزود: اگر آمریکا به دموکراسی و انتخابات آزاد معتقد است نباید چنین شرطی را قائل شود.  
 
بروجردی اظهار داشت: امروز موازنه قدرت در سوریه با توجه به سرمایه‌گذاری امریکا و هم پیمانان منطقه‌ایش در این کشور تغییر کرده است به گونه‌ای که تعداد قابل توجهی از افراد ارتش آزاد به ارتش سوریه پیوسته‌اند و این نشانه مهمی است که اصول قدرت مخالفین و موفقیت‌های اسد و تغییر معادله قدرت در سوریه است.  
 
وی در پایان تاکید کرد: جان کری باید چشمان خود را به روی واقعیت‌ها نبندد.  
 
اضافه می‌شود؛ نشست ژنو 2 به منظور بررسی اوضاع کشور سوریه در صورت به نتیجه رسیدن دوم آذرماه در شهر ژنو سوئیس برگزار خواهد شد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: بروجردی ، رئیس ، کمیسیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار