رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي خبر داد

تعدادي از اسناد در شيراز كپك زده است/تمامي كتابهاي تاريخي منتقل شده به تهران سالم هستند

شمارش اسناد منتقل شده از شيراز به تهران هنوز آغاز نشده اما تعدادي از آنها به دليل وضعيت نامناسب نگهداري كپك زده است.

جليل گلشن رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: اسناد ميراث فرهنگي كه در سال 89در قالب آنچه طرح  انتقال سازمان‌هاي دولتي از تهران به شهرستان‌ها خوانده مي‌شد؛ به شيراز منتقل شده و شامل 50 هزار جلد كتاب با ارزش و و اسناد تاريخي است.

وي افزود: متاسفانه اين  اسناد كه هنوز تعداد آنها مشخص نيست  در وضعيت نامناسبي در شيراز قرار داشت و  از داخل كارتن‌ها بيرون آورده نشده بود و ما همين طور آنها را به تهران منتقل كرديم.

گلشن تصريح كرد: پس از انتقال كتابها از شيراز به تهران كارتن ‌آنها باز شد خوشبختانه آنها كاملا سالم بوده و امكان دارد تنها دو جلد از كتابها  ناپديد شده باشد.

رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي بيان كرد: البته هنوز شمارش قطعي كتابها به پايان نرسيده و به زودي آمار دقيق آن اعلام خواهد شد.

وي اظهارداشت: درباره تعداد اسنادي كه در داخل كارتن‌ها قرار دارد آمار دقيقي نداديم و آن طور كه در رسانه‌ها درباره مفقود شدن تعداد بسياري از آنها اعلام شده صحت ندارد.

گلشن بيان كرد: اسناد ميراث فرهنگي در شيراز در شرايط نامناسبي  در داخل سوله و يا داخل كانتينر در فضاي گرم در ‌آفتاب و يا در فضاي سردي كه داراي رطوبت بود نگهداري مي‌شد به همين دليل  تعدادي از آنها كپك زده و نياز به آسيب زدايي و مرمت دارند.


*تجهيزات مركز اسناد در شيراز مقدار قابل توجهي آسيب ديده است

رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي در ادامه افزود: هم اكنون اين اسناد در وضعيت مناسبي نگهداري مي‌شود و به دور از نور آفتاب و رطوبت بوده و قصد داريم با اختصاص يك مكان مناسب براي اين اسناد شمارش آنها را آغاز كنيم.

وي تصريح كرد: متاسفانه در انتقال اسناد و كارمندان به شيراز آنها دچار دگرگوني شدند و ساختماني كه كارمندان در آن مشغول به فعاليت بودند واگذار و يا اجاره داده شده است.

گلشن تاكيد كرد: به همين دليل بايد مكاني مناسب براي استقرار آنها پيدا كنيد تا بتوانند اسناد را شمارش و با دفاتر اصلي مطابقت دهند.

رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي خاطرنشان كرد: متاسفانه تجهيزات مركز اسناد نيز رقم قابل توجهي آسيب ديده است.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار