نگاهی بر گل عصیان پاینده

"گل عصیان" نخستین مجموعه شعر "محمود پاینده لنگرودی" با مقدمه‌اي از "پرویز جهانگیری" است.

  باشگاه خبرنگاران،  محمود پاینده لنگرودی شاعر و مولف ایرانی در سال 1310 در لنگرودی متولد شد پاینده تحصیلات ابتدایی خود را در شهر لنگرود به پایان برد وی پس از دو سال ترک تحصیل به دلیل بیماری به دبیرستان  رفت و به ادامه تحصیل پرداخت پاینده پس از پایان تحصیلات دبیرستانی به کارهای فرهنگی رغبت نشان داد وی در کنار کارهای فرهنگی به فعالیت سیاسی پرداخت وی پس از کودتای 28 مرداد 1332 به دلیل فشارهای وارد شده به او به زادگاه خود را ترک کرد و به تهران آمد.
 
پاینده در سالهای 1333و 1334 با اهل قلم تهران آشنا شد پس از این آشنایی با مجله امید ایران به همکاری پرداخت  و هر هفته دو صفحه از مجله  را با شعرهای  سیاسی خود پر کرد وای از پیروان سبک نیما یوشیج در شعر بود.
 
وی در سال 1334، نخستین مجموعه اشعار خود را به نام"گل عصیان" با مقدمه پرویز جهانگیری منتشر کرد دو سال پس از این  تاریخ ترانه های گیلکی از ناصر فرهادیان، شهدی لنگرودی و محمود پاینده در قالب مجموعه شعر در سال 1336 چاپ و منتشر کرد در سال 1338 نخستین مجموعه شعر گیلکی خود را به نام شبی به رود خانه رفتم را سرود و در سال 1358 این مجموعه را به چاپ رساند.
 
پاینده در اشعار مجموعه شعر " شبی به رودخانه رفتم" دلتنگی و نوستالژی خود را بیان می دارد وی در این مجموعه ، اندیشه های سیاسی خود رادر قالب شعر بازتاب می دهد وی دومین مجموعه  شعر گیلکی خود را با نام " لیله کوه" در سال 1347 سرود ودر 1358منتشر کرد.
 
 مجموعه اشعار فارسی پاینده در قالبهای کلاسیک و نو، در سال 83 پس از وفات وی چاپ شدو
 
وی، یکی از چهره های خست کوش در  عرصه فرهنگ عامه بود.
 
کوشش های پاینده در جهت گردآوری فرهنگ عامیانه زادگاه خود، از او چهره ای جاودانه ساخت کتاب " فرهنگ گیل و دیلم " وی در ششمین دوره کتاب سال به عنوان  اثر برتر برگزیده شده است.

انتهاي پيام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار