قم/ آیت‌الله جوادی‌آملی:

گمراهی و ضلالت نتیجه دوری از رحمت الهی است

استاد برجسته حوزه علمیه گفت: خداوند ابتدا درهای رحمتش را می‌گشاید ولی وقتی اثری در این کار نباشد از بنده رو بر می‌گرداند و رحمتش را می‌بندد و در این صورت است که شخص دچار گمراهی و ضلالت می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی امروز در درس تفسیر قرآن در مسجد اعظم آیاتی از سوره مبارکه «فاطر» را مورد توجه قرار داد و با بیان این‌که بنای خداوند بر باز بودن درهای رحمت به روی انسان‌هاست، اظهار داشت: هیچ‌کس نمی‌تواند بر خلاف آنچه خداوند اراده کند کاری انجام دهد.

وی افزود: در بحث ضلالت و گمراهی نیز باید توجه داشت خداوند ابتدا درهای رحمتش را می‌گشاید ولی وقتی اثری در این کار نباشد از بنده رو بر می‌گرداند و در رحمتش را می‌بندد و در این صورت است که شخص دچار گمراهی و ضلالت می‌شود بنابراین نباید تاریکی را به خدا نسبت داد؛ گمراهی آنجاست که خداوند درهای رحمتش را ببندد.

این مفسر بزرگ قرآن بندگان را با کودکانی مقایسه کرد که به طور دائمی نیازمند حمایت والدین خود هستند و خاطرنشان کرد: به همین ترتیب اگر انسان‌ها نیز از رحمت الهی دور شوند به چاه گمراهی و تاریکی سقوط می‌کنند.

وی ادامه داد: بیشترین دعای انسان باید این باشد که لحظه‌ای از فیض‌الهی محروم نشده و به حال خود رها نشود؛ سقوط در گمراهی نتیجه دوری از خداست.

آیت‌الله جوادی‌آملی در ادامه به توحید ربوبی اشاره کرد و گفت: این امر با توحید خالقیت در ارتباط است و تنها خالق می‌تواند مخلوق خود را به درستی پرورش دهد چراکه اوست که به درون و ساختار وجودی‌اش آگاه است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: در این مبحث آنکس که خالق است رب نیز هست چون بنده‌اش را آفریده و می‌تواند در مسیر صحیح او را پرورش دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود دنیا و کار آن را نوعی بازی دانست و افزود: زمانی که بازیکنان ورزشی در میدان رقابت با یکدیگر زد و خورد می‌کنند تماشاچیان از کار آن‌ها خنده‌شان می‌گیرد که چرا بازی و وسیله تفریح را به میدان جنگ تبدیل کرده‌اند؛ موحدان و اهل ایمان نیز همین حالت را در برابر کسانی که دنیا را به جد گرفته‌اند و خود را درگیر نبرد با دیگران می‌کنند، دارند.

آیت‌الله جوادی‌آملی ادامه داد: شیطان از این موقعیت استفاده می‌کند و با نشستن در قلب انسان و با دست و زبان او گناهانی را مرتکب می‌شود و این در حقیقت همان است که انسان‌ها دنیا را به جد می‌گیرند و این بازی را به محلی برای درگیری و خشونت تبدیل می‌کنند./س

برچسب ها: قم ، گمراهی ، ضلالت ، نتیجه ، دوری ، رحمت ، الهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.