ترفندهای ویندوزی؛

رمزگذاري روي درايوهاي ويندوز

قطعا شما نيز تاييد مي‌کنيد که بسياري از کاربران، علاقه فراواني به استفاده از نرم‌افزارهاي رمزگذاري و قفل‌گذاري روي فايل‌ها و درايوهاي سيستم خود دارند. اين درخواست مي‌تواند از جهتي به دليل نياز به حفظ اطلاعات شخصي و خصوصي کاربران باشد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  ابزار BitLocker Drive Encryption همان‌طور که از نامش پيداست براي رمزگذاري روي درايوهاي ويندوز استفاده مي‌شود. جالب است بدانيد که اين ابزار براي اولين بار در ويندوز ويستاي مايکروسافت ارائه شد و موفق بودن آن سبب شد تا مايکروسافت آن را در ويندوز هفت خود نيز ارائه کند. اهميت اين موضوع به خوبي مشخص است.

قطعا شما نيز تاييد مي‌کنيد که بسياري از کاربران، علاقه فراواني به استفاده از نرم‌افزارهاي رمزگذاري و قفل‌گذاري روي فايل‌ها و درايوهاي سيستم خود دارند. اين درخواست مي‌تواند از جهتي به دليل نياز به حفظ اطلاعات شخصي و خصوصي کاربران باشد و از جهتي نيز به دليل نياز به محرمانه نگه داشتن برخي اطلاعات مطرح شود.

برخي کاربران براي دستيابي به اين هدف از نرم‌افزارهايي استفاده مي‌کنند که توسط شرکت‌هاي مختلف طراحي شده است. البته مشکلي که در اين زمينه وجود دارد اشکالات برخي از اين نرم‌افزارهاست که در مواردي سبب شده است کاربران استفاده‌کننده از آن‌ها اطلاعات خود را به‌طور کامل از دست بدهند. به همين دليل است که کاربران از ابزار ويژه مايکروسافت براي رمزگذاري روي درايوها که مي‌تواند از هر نرم‌افزار ديگري مطمئن‌تر باشد، اعتماد کرده‌اند و از آن استفاده مي‌کنند.

نحوه کار با اين ابزار

اما به مرحلـه‌اي مي‌رسيم کـه بايد کـار با ابـزار BitLocker Drive Encryption را آغاز کرد. اولين اقدام مراجعه به کنترل پنل ويندوز و کليک روي آيکن مربوط به اين ابزار است. سپس صفحه‌اي در مقابل چشمان شما ظاهر خواهد شد که امکان استفاده از امکانات پيش‌بيني شده را براي شما فراهم مي‌سازد. در اين صفحه علاوه بر درايوهاي سيستم شما، حافظه‌هاي جانبي شامل حافظه‌هاي فلش، حافظه‌هاي جانبي مانند حافظه تلفن همراه و يا هاردديسک‌هاي اکسترنال نيز نمايش داده مي‌شود که به کاربر امکان مي‌دهد آن‌ها را نيز قفل‌گذاري کند.

در اين مرحله بايد پس از انتخاب درايو مورد نظر بـراي قفـل‌گـذاري، روي گزينه Turn On BitLocker که در مقابل آن تعبيه شده است، کليک کنيد. با انجام اين کار پنجره جديدي باز خواهد شد. در اولين گام سيستم از شما مي‌خواهد تا کلمه عبور مورد نظر خود را براي تعيين به عنوان رمز ورودي به اين درايو انتخاب کنيد. بعد از تايپ کلمه عبور مورد نظر و تکرار آن، روي گزينه Next کليک کنيد. حال زمينه‌اي فراهم مي‌شود تا کلمه رمزي را براي روز مبادا و براي زمان مورد نياز احتمالي براي بازيابي رمز تعيين شده، ذخيره کنيد.

در اين مرحله 3 راه حل پيش روي شما قرار خواهد داشت. حالت اول ذخيره‌سازي کلمه بازيابي روي حافظه جانبي است که به شما امکان مي‌دهد اين کلمه را روي حافظه فلش و يا ساير حافظه‌هاي جانبي ذخيره کنيد. در حالت دوم مي‌‌توانيد اين کلمه را در سيستم خود و در يکي از درايوها ذخيره کنيد و حالت سوم نيز امکان تهيه نسخه چاپي از آن را به شما مي‌دهد.

فراموش نکنيد اين کلمه بازيابي، داراي اهميت ويژه‌اي است و در صورتي که رمز ورود به درايو قفل شده را فراموش کنيد، مي‌توانيد از اين کلمه براي بازيابي آن استفاده کنيد. بنابراين در ذخيره‌سازي آن دقت کافي داشته باشيد. با انجام اين کار تقريبا کار شما براي قفل‌گذاري روي درايو مورد نظر شما به پايان مي‌رسد.

با کليک روي گزينه‌هاي پاياني عمليات رمزگذاري اطلاعات آغاز مي‌شود. اين عمليات بسته به حجم اطلاعات شما زماني را به خود اختصاص خواهد داد که ممکن است کمي طولاني باشد. با پايان يافتن اين عمليات درايو مورد نظر شما با علامت قفل نمايش داده خواهد شد و از آن پس تنها شما و ساير کاربراني که به واسطه شما رمز تعيين شده را در اختيار دارند مي‌توانند اطلاعات ذخيره شده در اين درايو را مشاهده کنند.

برخي نرم‌افزارهاي مشابه

حال که از رمزگذاري روي درايوها و فايل‌ها سخن به ميان آمد، مناسب است برخي از نرم‌افزارهاي ارائه شده در اين زمينه را نيز به شما عزيزان معرفي کنيم. هر چند همان‌طور که گفته شد استفاده از اين نرم‌افزارها با کمي ريسک و خطر همراه است، با اين وجود ممکن است برخي از کاربران تمايلي به استفاده از آن‌ها را داشته باشند.

از جمله نرم‌افزارهايي که در اين زمينه ارائه شده است مي‌توان به Folder Lock اشاره کرد.

اين نرم‌افزار نيز امکان رمزگذاري روي فايل‌هاي مختلف را در اختيار کاربر قرار مي‌دهد.

همچنيـن مـي‌تـوان از برنـامـه Ashampoo Magical Security به عنوان يکي ديگر از برنامه‌هاي کاربردي در اين حوزه نام برد که مي‌تواند به برخي از نيازهاي شما پاسخ دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار