ظریف در کنفرانس خبري مشترک با همتاي آفريقاي جنوبي‌:

ايران، غني‌سازي اورانيوم را در هر دو سطح 3.5 و 20 درصد ادامه می‌دهد

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران بار ديگر بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تاکيد کرد و گفت: اگر از ايران براي حضور در نشست ژنو دو دعوت شود، در آن حاضر خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الميادين؛ محمدجواد ظريف که در آفريقاي جنوبي بسر مي‌برد، در کنفرانس خبري مشترک با همتاي آفريقاي جنوبی خود گفت: ايران براي دستيابي به سلاح‌هاي اتمي تلاش نمي‌کند. برنامه هسته‌اي ايران مسالمت‌آميز است. ملت ايران حق دارد که از انرژي هسته‌اي برخودار شود و جمهوري اسلامي ايران براي غني‌سازي اورانيوم در چارچوب قوانين بين‌المللي تلاش مي‌کند.

محمدجواد ظريف در پاسخ به سؤال خبرنگار بلومبرگ که توضيحات و شفاف‌سازي او را درباره اظهارات مختلف درباره سطح غني‌سازي اورانيوم در اين کشور خواستار شده بود، گفت: ايران، غني سازي اورانيوم را در هر دو سطح (با درجه خلوص) سه و نيم و بيست درصد ادامه مي‌دهد و اين مسئله از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارش شده است و آژانس روزانه و از نزديک بر آن نظارت دارد. به نظرم اظهاراتي که به نقل از پارلمان ايران مبني بر ايجاد هر گونه تغييري در روند توليد اورانيوم با غناي بيست درصد مطرح شد، نادرست بود و بعداً پس گرفته شد. بنابراين، براي اينکه همه چيز شفاف شود بايد بگويم ما سرگرم بحث درباره مسائل مختلف با دوستان خود در گروه 1+5 هستيم، اما در مقطع کنوني، توليد اورانيوم غني‌شده در هر دو سطح سه و نيم و بيست درصد را ادامه مي‌دهيم. همان‌طور که مي‌دانيد، ما براي رآکتور تحقيقاتي تهران و همچنين ساير رآکتورهاي تحقيقاتي که در مرحله طراحي قرار دارند، به اورانيوم با غناي بيست درصد نياز داريم.

وي درباره نشست آينده ژنو 2 درباره سوريه نيز گفت: در صورتي که از ايران براي حضور در نشست ژنو 2 دعوت شود، در آن حاضر خواهد شد. همه بايد براي حضور همه طرف‌ها در پاي ميز مذاکره تلاش کنند و ايران مشخصاً درباره اين موضوع تمام تلاش خود را به کار گرفته است. اين نشست بايد تريبوني فقط براي سوري‌ها و بدون دخالت خارجي باشد.

وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران بار ديگر تاکيد کرد: ايران در سوريه حضور نظامي ندارد و دولت سوريه قانوني است.

ظريف اظهار تاسف کرد که برخي‌ها علاوه بر سلاح‌هاي متعارف، حتي سلاح‌هاي شيميايي نيز در اختيار گروه‌هاي مسلح در سوريه قرار مي‌دهند. اين گروه‌ها براي همه خطر محسوب می‌شوند.

وي در خصوص همکاري ايران و ترکيه نيز گفت: دو کشور بايد براي حفظ امنيت منطقه با يکديگر تلاش کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: ظریف ، سوریه ، ایران ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار