عراقچی در گفتگوی ویژه خبری:

هیچ توافقی بین ما و 1+5 صورت نگرفته است / ایران با خروج سوخت از کشور موافقت نخواهد کرد

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: واقعا یک جبهه بسیار پیچیده‌ای در مقابل ما وجود دارد به گونه‌ای که برای مقابله با آن به یک اجماع ملی احتیاج است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی درباره دیدارش با آمانو و نتایج این دیدار که منجر به صدور بیانیه‌ای شد گفت: بحث همکاری ایران و آژانس داستان طولانی و پیچیده‌ای است.
 
وی افزود: سازمان انرژی اتمی یکی از نهادهای ناظر بین‌المللی در بحث هسته‌ای کشورهاست و در واقع کشورهایی که عضو NPT هستند قبول می‌کنند که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته و آژانس را به عنوان ناظر بر اقدامات خود بپذیرند.

وظیفه آژانس در قبال کشورهای عضو NPT بدون حساب و کتاب نیست
 
عراقچی تصریح کرد: وظیفه آژانس در قبال کشورهای عضو NPT بدون حساب و کتاب نیست و موافقتنامه‌ای بین آژانس و هر کشوری که در آن عضو است به نام پادمان شکل می‌گیرد و آژانس در چارچوب این موافقتنامه فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو را تحت نظارت خود قرار می‌دهد.
 
معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس انرژی اتمی موافقتنامه پادمان وجود دارد و ما به تعهدات خود در چارچوب NPT پایبند هستیم، اما متاسفانه در سال‌های اخیر نسبت به برنامه هسته‌ای ایران ابهامات و نگرانی‌هایی در جامعه بین‌المللی ایجاد شد که ما را به افزایش و گسترش همکاری با آژانس منجر کرد.
 
عراقچی با بیان اینکه طرح برخی از سوالات آژانس انرژی اتمی فراتر از تعهدات موافقنامه پادمان است گفت: ما براساس این موافقتنامه ملزم به جواب دادن به سخنان آژانس نیستیم، اما از آنجا که به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اعتقاد داریم برای از بین بردن نگرانی‌ها به ابهامات آژانس جواب می‌دهیم.

برای رفع ابهامات میان ایران و آژانس نیاز به توافق جدیدی بود
 
معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: برای رفع ابهامات میان ایران و آژانس نیاز به توافق جدیدی بود که در گذشته نیز یک مدل جدید به نام طرح Work plan ایجاد شد که بر اساس آن ما ملزم شدیم تا ۶ سوال عمده آژانس را جواب دهیم که در این راستا پس از پاسخگویی به این سوالات، آژانس تائید کرد، پاسخ مورد نظر خود را دریافت و موضوع حل شده است.
 
عراقچی خاطرنشان کرد: در جریان مذاکرات میان ایران و آژانس یکسری مطالبات با عنوان مطالبات ادعایی مطرح شد که ما می‌توانیم به آن‌ها پاسخ ندهیم، اما جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های خود را با آژانس ادامه داد و درباره مطالبات ادعایی گفتگویی میان آژانس و ایران در دو سال گذشته صورت گرفت.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته مذاکرات به خوبی پیش نرفت و به نوعی بن بست حاصل شده بود در این مدت تقریبا 11 دور مذاکره معروف به مذاکرات ساختاری حاصل شد برهمین اساس به این نتیجه رسیدیم که همان طور که فضا بین ما و 5+1 تغییر کرده ما نیاز داریم که بین ایران و 5+1 نیز یک فضای جدید حاصل کنیم.
 
عراقچی در ادامه بیان کرد: برهمین مبنا به این نتیجه رسیدیم که قبل از دور بعدی مذاکرات که در روز دوشنبه و سه شنبه صورت می‌گیرد سفری به وین انجام دهیم از این رو با آمانو رئیس کل سازمان انرژی اتمی دیدار کردم که در خصوص رویکردهای جدید صحبت نمودیم.  
 
وی اظهار داشت: صحبت‌های طولانی انجام شد شاید حدود یک ساعت و نیم با یکدیگر صحبت کردیم و این مسئله را بیان کردیم که ما خواهان حل و فصل تمامی این مسائل هستیم و چیزی برای پنهان کردیم نداریم زیرا گذشته برنامه ما شفاف است سوالات و ابهامات ایجاد شده با اغراض سیاسی بوده اما قبول داریم که این سوالات نیز باید پاسخ داده و ابهامات رفع شود اما در چارچوب مشخص خود. نباید به بهانه سوال و ابهام اهداف و اغراض دیگری دنبال شود، نباید این پاسخگویی‌ها بهانه‌ای باشد برای اهداف دیگر. آمانو هم این مسئله را قبول داشت که باید بین ما آژانس اطمینان حاصل شود، ما باید اطمینان حاصل کنیم که اگر وارد این پروسه می‌شویم این سوالات پاسخ داده می‌شود، نه این که به بهانه آن‌ها سوالات جدیدی مطرح گردد.  
 
آمانو می‌خواست روند وین هم روند روبه جلو باشد

وی ادامه داد: آمانو ضمن قبول این مسئله اظهار داشت که خوب است در سایه تحولاتی که در ژنو صورت گرفته روند وین هم روند روبه جلو باشد و از حالت انجماد خارج شود، به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران موضع جدیدی در مذاکرات به آژانس انرژی اتمی ارائه کرد که مانند مدالیته ژنو گام به گام است و گام‌هایی معرفی کردیم که اگر همگام تکمیل شود و آژانس آن را تایید کند به سمت گام بعدی خواهیم رفت و قرار شد در مذاکراتی که همکاران ما در روز دوشنبه و سه شنبه انجام داده‌اند وارد جزییات بیشتر شده و بر روی این مدل توافق کنند.
 
وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه این امر صورت گرفت و در پایان دو روز مذاکرات بیانیه‌ای مشترک صادر کردیم و هر دو طرف اذعان کردند که مذاکرات سازنده و روبه جلو بوده و ایران پیشنهاد جدیدی را مطرح کرده که این پیشنهاد در خصوص مدل همکاری صورت پذیرفته است که دور بعدی مذاکرات در روز 20 آبان در تهران خواهد بود مباحثی از جزییات این مدل مذاکره باقی مانده که در تهران به آن پرداخته خواهد شد، این مسئله در حقیقت ورود جدیدی برای همکاری بین ایران و آژانس در خصوص موضوعات فراتر از پادمان است. 

در حال حاضر روند وین بین ایران و آژانس با روند ژنو بین ایران و 1+5 به نوعی همسانی رسیده
 
عراقچی تاکید کرد: به نظرمن در حال حاضر روند وین بین ایران و آژانس با روند ژنو بین ایران و 1+5 به نوعی همسانی رسیده که این مسئله لازم بود به این دلیل که امکان نداشت که روند ژنو روبه جلو باشد اما روند وین متوقف باشد توفیق حاصله این بوده که دو روند همزمان برای رسیدن به یک توفیق مشترک شروع به حرکت کنند البته همراه با حسن نیتی که از سوی دو طرف باید نشان داده شود که این کار را ما موفق شدیم انجام دهیم.  
 
عراقچی با اشاره به مدالیته گام به گام گفت: این که این گام‌ها چگونه است هنوز بین ما و آژانس مورد بحث بوده و آژانس قبول کرده که از اقدامات ساده‌تر و کوچکتر شروع کنیم و اقدامات مشکل‌تری را که آژانس انتظار داشت در ابتدا از آن شروع کنیم به بعد موکول کنیم. در گام اول اقدامات ساده‌تر که برای هر دو طرف قابل وصول باشد را انجام دهیم تا فضای بین ما و آژانس یک فضای قابل تعامل شود زیرا متاسفانه در دو سال گذشته این مسئله تا حدی به سوی تقابل رفته بود که در گزارشات مدیر کل آژانس و در بیانیه‌هایی که متقابلا ایران اعلام می‌کرد مشخص بود.  
 
امیدواریم در این مدل جدید و در گام اولی که برمی‌‌داریم این فضا به یک فضای همکاری تبدیل شود

وی ادامه داد: ما امیدواریم در این مدل جدید و در گام اولی که برمی‌‌داریم این فضا به یک فضای همکاری تبدیل شود و بعد از آن گام های سخت‌تری را که آژانس انتظار دارد در آن فضای بهتر، خواهیم برداشت. فعلا روند وین و روند ژنو به صورت یکسان در حال پیشروی است البته باید اعلام کنیم که این روند کاملا مستقل است اما مطمئنا بر یکدیگر تاثیر دارد و پیشرفت هر کدام از آنها به پیشرفت در روند دیگری کمک می‌کند و امیدواریم در ادامه مذاکرات چه در ژنو و چه در وین بتوانیم گام‌های لازم را برای حل و فصل این موضوع برداریم.  
 
مسئله غنی‌سازی موضوع مذاکره ما با آژانس نیست

عراقچی در پاسخ به این سوال که در رابطه با غنی سازی 20درصد صحبت‌هایی صورت گرفته یا خیر، اظهار داشت: ما اصلا به اقداماتی که باید صورت گیرد ورود پیدا نکردیم همان گونه که آقای دکتر ظریف هم اعلام کردند غنی سازی در سطح 20 درصد و 3.5 درصد ادامه دارد ضمن این که مسئله غنی‌سازی موضوع مذاکره ما با آژانس نیست، آژانس بین المللی انرژی اتمی وظیفه نظارت بر انجام فعالیت های هسته ای را دارد موضوع غنی سازی 20 درصد موضوعی است بین ایران و گروه 1+5 .
 
بین ما و 1+5 در مذاکراتی که تا به حال صورت گرفته هیچ توافقی حاصل نشده

وی در پاسخ به این سوال که برخی از موضوعات را رسانه‌های غربی به آن دامن می‌زنند و این مسئله بازتاب پیدا می‌کند از جمله مسئله تعطیلی بعضی از سایت‌های فعالیت هسته‌ای مانند فردو، این موضوعات قابل گفتگوست یا خیر تصریح کرد: من هیچ کدام از این مسائل را تایید نمی‌کنم و حتی به آنها با بدبینی نگاه می‌کنیم، به این مضمون که چه اهدافی ممکن است در پشت آنها نهفته باشد به صراحت اعلام می‌کنم بین ما و 1+5 در مذاکراتی که تا به حال صورت گرفته هیچ توافقی حاصل نشده مگر در خصوص چارچوب همکاری و مسیری که قرار است با یکدیگر شروع کنیم.
 
وی ادامه داد: محتوای این چارچوب و مسیر هنوز بین ایران و 1+5 هنوز مورد بحث است بحث کاملا جدی و دقیق است و توافق کردیم که جزییات این بحث ها به دلیل حساسیت بالایی که دارد منتشر نشود و این مسئله را اعلام می‌کنم که از زمان بازگشت از ژنو تمامی مسائلی و اخباری که از رسانه‌ها اعلام شده و عمدتا از سوی صهیونیست‌ها عنوان شده با این مضمون که این موضوعات و موارد در مذاکرات بحث شده و وجود دارد.
 
 عراقچی تصریح کرد: هیچ کدام از این مسائل صحت ندارد و همگی ساخته ذهن افرادی است که در این رسانه‌ها این گونه مطالب را با اغراض خاص مطرح می‌کنند. کشورهای 1+5 نیز تا به حال بر مسئله عدم افشای مذاکرات پایبند بوده‌اند و جزییات مربوط به مذاکرات را منتشر نکرده و بدین ترتیب اجازه دادند رسمی بودن مذاکرات حفظ شود زیرا اگر آنها جزییات را منتشر می‌کردند دلیلی بود برای ما که در مذاکرات جدی نیستند.

ما در ژنو واردبحث‌های جزیی شدیم
 
وی در پاسخ به این سوال که یکی از موضوعاتی که در بیانیه مشترک ایران با 1+5 و یا 3+3 مطرح شد مسئله مربوط به برگزاری نشست کارشناسی بود که در وین دنبال شد که پیش از نه ساعت در دو روز گذشته با ریاست آقای بعیدی نژاد برگزار شد، درباره اینکه چه کسانی در این نشست شرکت می‌کنند و موضوعات مطرح شده در این نشست چیست، اظهار داشت: ما در ژنو واردبحث‌های جزیی شدیم، هم در حوزه رفع تحریم‌ها و کارهایی که آنها باید انجام دهند و هم در موضوعات مربوط به مسئله هسته‌ای که در خود وین بیش از 20 ساعت جلسه در مورد این موارد داشتیم. هر دو طرف به این نتیجه رسدیم که این بحث‌ها به دلیل این که خیلی دقیق و ریز شده باید در یک جلسه کارشناسی با حضور کارشناسان مربوطه مورد بحث واقع شده و ابعاد آنها مشخص شود.
 
وی ادامه داد: نتیجه این که جلسه کارشناسی امروز و دیروز در وین برگزار شد که در این جلسات کارشناسانی را از حوزه بانکی، حوزه تجاری، وزارت صنعت و تجارت، وزارت نفت، حوزه راه و شهرسازی و همچنین سازمان انرژی اتمی حضور داشتند و این جلسات به ریاست آقای بعیدی نژاد مدیر کل بخش بین الملل وزارت امور خارجه این نشست را انجام دادند. وظیفه افراد حاضر در این نشست باز کردن مباحثی بود که در ژنو مطرح بود یعنی به نوعی روشنگری در مورد این موضوعات تا مشخص شود موارد مطرح شده در چه موردی بوده است تا دو طرف با جزییات این مباحث به طور دقیق آشنا شوند اما تصمیم‌گیری در سطح مذاکره‌کنندگان ایران و 1+5 صورت خواهد گرفت که گزارش خود را هفته آینده یعنی پنج شنبه و جمعه که در ژنو مذاکرات را ادامه خواهیم داد ارائه می داده و بحث ها در سطوح سیاسی ادامه خواهد یافت. 

طبق توافق صورت گرفته آقای ظریف و خانم اشتون ریاست هیئت‌های دو طرف را برعهده دارند
 
معاون وزیر امور خارجه  در پاسخ به این سوال که نشست های پیش رو که در تاریخ 16 و 17 آبان ماه برگزار می‌شود آیا همچنان آقای ظریف مشارکت دارند و شما مسئولیت مذاکرات را در سطح معاونین وزارت امور خارجه خواهید داشت، گفت: طبق توافق صورت گرفته آقای ظریف و خانم اشتون ریاست هیئت‌های دو طرف را برعهده دارند و در جلسه اول نشست با حضور روسا برگزار خواهد شدکه کلیات بحث مرور شده و در جلسه بعدی به بحث‌های جزیی‌تر ورود پیدا خواهیم کرد که طبعا بنده و هیئت‌های شش کشور که آنها نیز در سطح معاون وزیر هستند بحث‌ها را هدایت خواهیم کرد.  
 
وی در ادامه بیان کرد: گزارش کار کارشناسان در این جلسه ارائه می‌شود و به ما خواهند گفت که چه پیشرفت هایی داشته و در مورد چه مسائلی توانسته‌اند بحث کنند که طبعا ما بحث‌ها را ادامه می‌دهیم و اگر به جمع‌بندی رسیدیم جلسه‌ای با حضور دو وزیر صورت خواهد پذیرفت.
 
عراقچی ادامه داد: امیدواریم که بتوانیم در محتوای بحث‌ها پیشرفت داشته باشیم، در ژنو قبلی ما در خصوص چارچوب توافق کردیم راجع به محتوای این چارچوب بحث‌هایی صورت گرفت اما پیشرفتی نداشتیم که امیدواریم در این دور از مذاکرات در ژنو در مورد این مباحث پیشرفت‌هایی حاصل شود.  
 
وی ادامه داد: همان طور که گفتیم سه مقوله وجود دارد اول هدف مشترک که باید تعریف شود و هر دو طرف درباره آن توافق کنند و بعد از آن گام‌هایی که به سمت آن هدف باید برداشت که در این گام‌ها، گام اول و آخر بسیارمهم است گام اول از این جهت که فضا را تبدیل به فضای همکاری می‌کند و گام آخر نیز بسیار اساسی و مهم است زیرا وضعیت نهایی را مشخص می‌کند که در گام آخر ما مختصات را تعیین می‌کنیم تا اگر در این سه مقوله در ژنو پیشرفت داشته باشیم و بتوانیم به راه حل نزدیک شویم موفقیت آمیز محسوب خواهد شد.
 
نمی‌گویم به اراده سیاسی غرب خوش‌بین هستیم اما زیاد از حد نیز بدبین نیستیم

وی در پاسخ به این سوال که طبق گفته آقای روحانی اگر اراده سیاسی در مذاکرات از سوی ایران است این مسئله طی یک سال آینده حالت عادی پیدا می‌کند آیا شما در مورد طرف مقابل اراده سیاسی را مشاهده کرده‌اید یا خیر، اظهار داشت: ما در ژنو در دوره قبل این اراده سیاسی را مشاهده کردیم البته نمی‌گویم که خوش بین هستیم اما زیاد از حد نیز بدبین نیستیم اراده سیاسی را که در طرف مقابل دیدیم از آن جهت بود که امری خلاف آن را مشاهده نکردیم حتی براساس بدبینی دیرینه ای که نسبت به طرف مقابل داریم بسیار با دقت آن ها را رصد می کنیم تا کوچکترین حرکت نشان دهنده عدم صداقت را بررسی کنیم.
 
وی ادامه داد: ما در ژنو و بعد از ژنو نشانه جدی که حاکی از عدم اراده سیاسی ما می باشد هنوز مشاهده نکرده ایم البته در آن کشورها خصوصا آمریکا افکار متفاوتی وجود دارد و گفته هایی صورت می گیرد که ما اصلا نمی پسندیم البته این موضوع در همه جا وجود دارد و عقاید مختلف است و ما کاملا احترام می گذاریم همان گونه که در ایران دیدگاه ها مختلف است و ما از این مسئله بسیار استفاده می کنیم اما در مجریان قضیه و گروه مذاکره کننده هنوز نشانه ای که اراده سیاسی وجود ندارد ندیده ایم و اگر با همان جدیت قبلی در مذاکرات ژنو آتی حاضر شوند و در ادامه کار نیز آن را ادامه دهند امید رسیدن به یک راه حل وجود دارد اما به هر حال زمینه های بدبینی در ما بسیار زیاد است و ما خوش بین هم نیستیم و سعی می کنیم واقع بینانه مسئله را نگاه کرده و خود را با حرکات طرف مقابل هماهنگ کنیم.

جبهه بسیار پیچیده‌ای در مقابل ما وجود دارد که برای مقابله با آن به اجماع ملی احتیاج است

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهمترین موضوعاتی که می‌تواند سبب اجماع داخلی شود گفت: واقعا یک جبهه بسیار پیچیده‌ای در مقابل ما وجود دارد به گونه‌ای که نیاز به یک اجماع ملی برای مقابله با جبهه مقابل وجود دارد.
 
جبهه مقابلی که متشکل از همه قدرت‌های برتر دنیا و این نشانه قدرت جمهوری اسلامی ایران است که بیش از ده سال در مقابل همه قدرت‌هایی که می‌خواستند اراده خود را بر ما اغالب کنند ایستادگی کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه این مرز قدرت ماست که به دیگران اجازه نمی‌دهیم تا آن‌ها اراده خود را بر ما غالب کنند، اظهار داشت: ما الان در شرایطی قرار داریم که در قالب یک مذاکره هوشمند و هدفمند می‌توانیم در راستای تثبیت حقوق مردم عزیزمان از طریق مذاکره قدم برداریم.

پشتوانه عظیم مردمی در رفتن به این نبرد دیپلماتیک به ما کمک می‌کند

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه آنچه که در رفتن به این نبرد دیپلماتیک به ما کمک می‌کند پشتوانه عظیم مردمی است که همواره وجود دارد ادامه داد: این پشتوانه عظیم مردمی بروز و ظهورش در انتخابات اخیر نمایانگر بود به طوری که این حماسه سیاسی انرژی قدرتمندی را برای دولت جدید ایجاد کرد.
 
عراقچی گفت: همه کسانی که در خط مقدم سیاست خارجی هستند، پشتشان به انرژی عظیم مردمی و عنایت مقام معظم رهبری گرم است.

نگرانی زمانی صورت می‌گیرد که اختلاف دیدگاه به تشتت بیانجامد
 
وی با بیان اینکه ما هیچ نگرانی نداریم افزود: نگرانی زمانی صورت می‌گیرد که اختلاف دیدگاه به تشتت بیانجامد، البته اختلاف دیدگاه امر مبارکی است به طوری که می‌تواند مثبت و مفید واقع شود، به گونه‌ای که می‌تواند دیدگاه‌های مختلفی وجود داشته باشد و انتقاداتی بر ما صورت گیرد و این سبب تصحیح مسیرمان خواهد شد.
 
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه اگر انتقادات بر ما وارد باشد ما می‌پذیریم و مسائل و موضوعات را تصحیح می‌کنیم خاطرنشان ساخت: ما به کسانی که نگران حقوق مردم ایران هستند احترام می‌گذاریم و آن‌ها را کمک کار خود می‌دانیم ولی اگر از این مرحله بگذرد و نشانه‌ای از تشتت نمایانگر شود وقتی پشت میز مذاکره می‌نشینیم و طرف مقابل احساس کند که فرد مذاکره‌کننده پشتش تقسیم شده است و درونش تشتتی وجود دارد باید مراقب این مسئله باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه اختلافات و انتقادات قطعا مهم است افزود: اگر این اختلافات و انتقادات به مرز تشطط برسد قطعا در کار ما اثر خواهد گذاشت.
 
عراقچی با بیان اینکه زمانی که رزمندگان ما در جبهه نبرد حضور داشتند تمام کشور برای روحیه دادن به آن‌ها بسیج می‌شد تصریح کرد: هیچ کسی در خیابان‌ها پوستر نصب نمی‌کرد تا آن‌ها را جور دیگر خطاب کنند.

مذاکرات و موضوع هسته‌ای یک امر فراجناحی به حساب می‌آید
 
وی با اشاره به اینکه انتقاد کردن برای خودش قاعده‌ای دارد، اضافه کرد: انسجام داخلی و وحدت ملی پشتوانه ماست و این مذاکرات و موضوع هسته‌ای یک امر فراجناحی به حساب می‌آید.
 
معاون وزیر امور خارجه افزود: ما به عنوان سربازان کوچک نظام در وظیفه خود کوتاهی نخواهیم کرد به طوری که همه باید کمک حال یکدیگر باشند.
 
وی با اشاره به اینکه در گام آخر مذاکرات باید وضعیت صحنه را به صورت کامل مشخص کرد، اظهار داشت: باید تکلیف همه چیز در گام آخر مشخص شود، به طوری که باید تحریم‌ها به صورت کامل برداشته شود و در قالب یک برنامه جدیدی موضوع هسته‌ای ایران وجود داشته باشد.
 
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در گام آخر آیا تکلیف نطنز ، فردو و اراک مشخص می‌شود اظهار داشت: باید دوره زمانی در گام آخر مشخص شود.
 
عراقچی با بیان اینکه ما مصمم هستیم تا این مسیر را در روشنایی کامل به جلو پیش ببریم تصریح کرد: غنی‌سازی سرجای خودش است به طوری که باید گام‌های اعتمادساز برداشته شود و همه چیز روشن و واضح باشد.
 
برای اولین بار ایران و ۱+۵ در یک مسیر پرپیچ و خم قرار گرفته‌اند

عراقچی با بیان اینکه هدف ما در مذاکرات این است که پروژکتورهای قوی را در مذاکرات بیندازیم تا همه چیز به خوبی مشخص شود، افزود: برای اولین بار ایران و ۱+۵ در یک مسیر قرار گرفته‌‌اند به گونه‌ای که این مسیر طولانی و پر پیچ و خم است، بنابراین انشاءالله این مسیر را به خوبی طی خواهیم کرد البته اگر اراده سیاسی در طرف مقابل ادامه پیدا کند.
 
وی گفت: در قالب این مسیر بسیاری از مسائل قابل چانه زنی و گفتگو است.
 
حقوق مردم ایران جزء خطوط قرمز به حساب می‌آید

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه موضوعاتی جزء خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات است، گفت: حقوق مردم ایران جزء خطوط قرمز به حساب می‌آید. به گونه‌ای که ما از این خطوط صرف‌نظر نخواهیم کرد.
 
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه وظیفه ما در این نبرد دیپلماتیک تثبیت حقوق مردم است خاطرنشان ساخت: ما از حقوق حقه خود کوتاه نخواهیم آمد.
 
وی با اشاره به اینکه غنی‌سازی جزء خط قرمز است ادامه داد: غنی‌سازی جزء اصول حساب می‌شود.
 
عراقچی با اشاره به اینکه گفتگوها با توجه به نیازهای واقعی ایران تعیین خواهد شد اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با خروج مواد از کشور موافقت نخواهد کرد زیرا این مواد متعلق به ایران است.
 
عراقچی با بیان اینکه مردم ایران در مقابل فشارهای بیگانگان به خوبی ایستادگی کرده‌اند گفت: انشاءالله به سمت هدف نهایی و تثبیت حقوق ملت ایران پیش خواهیم رفت. بنابراین باید اقداماتی صورت گیرد تا برای طرف مقابل اعتمادساز باشد.
 
معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه اعتماد یک جاده دوطرفه است اظهار داشت: زمانی اعتماد جذب می‌شود که حقوق مردم عزیز ما رعایت شود.

امیدواریم که حداقل در چارچوب کلی و گام اول بتوانیم ظرف حداکثر ۶ ماه به نتیجه برسیم
 
وی گفت: امیدواریم که حداقل در چارچوب کلی و گام اول بتوانیم ظرف سه ماه و حداکثر ظرف ۶ ماه به نتیجه برسیم و بعد در خصوص مشخصات گام پایانی و راه حل جامع که حدود ۹ ماه الی یکسال است به جمع بندی برسیم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا نشست‌های زیگزاگی که در وین و ژنو برگزار شد می‌تواند به صورت مستمر ادامه پیدا کند افزود: ما برای وقت تلف کردن برای مذاکرات نیامده‌ایم به طوری که برای رسیدن به راه حل واقعی و عادلانه آماده مذاکرات هستیم و نه به دنبال تبلیغات خواهیم رفت به صورتی که طرف مقابل ما نیز مدعی این امر است.
 
عراقچی با اشاره به اینکه هیچ بهانه‌ای برای وقت تلف کردن وجود نخواهد داشت خاطرنشان ساخت: مذاکرات اخیر در وین یکی از نشانه‌های جدیت در طرفین است.
 
عراقچی با اشاره به اینکه ما جدیت خود را ادامه خواهیم داد و هر میزان که مذاکره نیاز باشد انجام خواهیم داد، افزود: این مذاکره با کارشناسی اخیر در وین نشانه‌ای بود برای اینکه دوطرف جدی هستند و می‌خواهند سریعتر به جزئیات و مباحث ورود پیدا کنند.
 
وی با اشاره به اینکه فاصله کوتاه بین ژنو قبلی و ژنو بعدی و جلسه کارشناسی آن‌ها در وین نشان دهنده جدیت در کار است گفت: پایبندی دو طرف به تعهدات نشانه دیگری از جدیت طرفین در مذاکرات است پس بنابراین هیچ کس به دنبال وقت تلف کردن نیست.

انتهای پیام/
برچسب ها: معاون ، وزیر ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مهدي
۲۰:۵۳ ۲۳ آبان ۱۳۹۲
باتمام وجود از نمايندگانمان در مذاكرات هسته اي حمايت ميكنيم
آخرین اخبار