سیاست گذار ارشد کره جنوبی در امور روابط دو کره روز جمعه گفت در حال بررسی لغو تحریم های 24 مه علیه کره شمالی است که واقعا مانعی برسر راه گسترش مبادلات اقتصادی بین دو کره بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین هوا ؛ ریو جیل جائه وزیر وحدت کره جنوبی در نشستی با اعضای پارلمان این کشور افزود سئول در حال بررسی ملاحظات مختلف در ارتباط با لغو این محدودیت هاست.

یک فروند کشتی نیروی دریایی کره جنوبی 26 ماه مارس سال 2010 در آبهای نزدیکی مرز دریایی با کره شمالی غرق شد. پس از این حادثه کره شمالی یک تیم تحقیقاتی چند ملیتی تشکیل داد و پس از انجام شدن تحقیقات در این زمینه اعلام کرد این کشتی کره جنوبی براثر شلیک اصابت اژدری غرق شده که کره شمالی آن را شلیک کرده است.

کره شمالی بارها دست داشتن در این حادثه را که براثر آن 46 ملوان کره جنوبی کشته شدند تکذیب کرده است.کره جنوبی از آن زمان تحریم هایی را با عنوان «‌ 24 مه » علیه کره شمالی اعمال کرده است و براساس آن مبادلات اقتصادی و پرسنلی بین دو کره به استثناء مجتمع صنعتی کائسونگ در کره شمالی ممنوع شد.

ریو تصریح کرد لغو این محدودیت ها برای توسعه منطقه صنعتی کائسونگ و تبدیل شدن آن به یک منطقه صنعتی رقابتی بین المللی ضروری است.وزارت وحدت کره جنوبی با این حال اعلام کرد این اظهارات نباید اینگونه تعبیر شود که لغو این تحریم ها مسئله ای ضروری و فوری است.این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد بررسی لغو این تحریم ها تا زمانی که شرکت های داخلی نیاز به سرمایه گذاری جدید در منطقه صنعتی کائسونگ پیدا نکنند ، آغاز نخواهد شد.

کره شمالی ماه آوریل با اخراج 53 هزار کارگر از منطقه صنعتی کائسونگ که در بحبوحه تنش های نظامی روزافزون بین دو کره درپی سومین آزمایش هسته ای پیونگ یانگ در ماه فوریه صورت گرفت ، عملا این منطقه صنعتی را تعطیل کرد.اما کره شمالی و کره جنوبی ماه گذشته موافقت کردند فعالیت در این منطقه صنعتی ازسر گرفته شود.مجتمع صنعتی کائسونگ تنها نماد باقی مانده از همکاری کره شمالی و کره جنوبی به شمار می رود.
برچسب ها: کره ، شمالی ، جنوبی ، تحریم ، لغو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار