اهداف مالکی از سفر به واشنگتن چیست؟

با اینکه به نظر می‌رسد نوری مالکی در سفر خود به واشنگتن، در مورد شرایط منطقه، بحران سوریه و راه‌های مقابله با تروریسم و سازمان‌های تندرو گفت و گو خواهد کرد، اما برخی از گمانه زنی‌ها حاکی از این است که مالکی برای بهبود روابط ایران و آمریکا نیز تلاش خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه تحلیلی "المانیتور" در مقاله‌ای به قلم "مشرق عباس" می‌نویسد: نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در سفرش به واشنگتن در تاریخ 1 نوامبر بسیاری از مسائل داخلی و خارجی را در دستور کار خود دارد. وی در واشنگتن با مقامات ارشد آمریکایی از جمله باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت و گو خواهد داشت.

 
*** گمانه زنی‌ها در مورد اهداف سفر مالکی به واشنگتن
گمانه ‌زنی‌های بسیاری در مورد اهداف این سفر که در شرایط بسیار بحرانی عراق انجام می‌شود، صورت گرفته است. بحران سیاسی در حال افزایش و شرایط امنیتی این کشور در اوضاع نامناسبی قرار دارد. این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که منطقه با مسائل پیچیده‌ای رو به رو است و در عین حال، برای کنفرانس ژنو 2 و با هدف حل و فصل بحران سوریه آماده می‌شود.

در تاریخ 29 اکتبر، «لوکمن فیلی»، سفیر عراق در واشنگتن، این موضوع را که سفر مالکی به خاطر مسائل سیاسی عراق صورت می‌گیرد را تکذیب کرد. وی اظهار داشت که این بازدید، از چندین ماه پیش برنامه ریزی شده است.

*** مالکی هدف از این سفر را فعال سازی توافقنامه چارچوب استراتژیک آمریکا و عراق و همچنین مقابله با مسئله تروریسم دانست.

اما به نظر می‌رسد که بحران سیاسی عراق در بطن مذاکرات واشنگتن قرار گیرد. در هفته‌های اخیر، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا یک سری تماس‌های تلفنی را با تعدادی از سیاستمداران عراقی انجام داد که آخرین آنها با «مسعود بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق در تاریخ 28 اکتبر بود.

دولت آمریکا نگرانی خود را در مورد افزایش خشونت در عراق ابراز کرده است و از احزاب سیاسی این کشور خواسته تا به اختلافات خود پایان دهند.

مالکی در حالی که عراق را به مقصد واشنگتن ترک می‌کرد گفت که سفر وی به آمریکا تنها به خاطر فعال سازی توافقنامه چارچوب استراتژیک آمریکا و عراق و همچنین مقابله با مسئله تروریسم خواهد بود.
 
*** عراق قراردادهای تسلیحاتی مهمی را با واشنگتن امضا کرده است

«عباس البیاتی»، از اعضای برجسته حزب «الدعوه» و یکی از مقامات دولت مالکی اعلام کرد که مالکی در نظر ندارد که در طول سفر خود به واشنگتن، در مورد اختلافات سیاسی داخلی صحبت کند. بیاتی به «المانیتور» گفت که نوری مالکی در سفر خود به واشنگتن، «در مورد شرایط منطقه، بحران سوریه و راه‌های مقابله با تروریسم و سازمان‌های تندرو گفت و گو خواهد کرد.»

وی افزود، «در مورد پرونده تسلیحاتی نیز با طرف آمریکایی بحث و گفت و گو خواهد شد. عراق قراردادهای تسلیحاتی مهمی را با واشنگتن امضا کرده است. ما از آنها درخواست خواهیم کرد که فرآیند تسلیحاتی را تسریع کرده و از نیروهای امنیتی عراق حمایت کنند.» بیاتی با اشاره به اینکه یک هیئت عالی رتبه نظامی، نوری مالکی را در این سفر همراهی خواهد کرد، بر موضوع تسلیحاتی متمرکز شد.
 
*** عراق به دنبال ایفای نقشی محوری در کنفرانس ژنو 2

با این‌حال، برخی از گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که این سفر اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کند؛ مانند اطمینان یافتن از حمایت آمریکا برای دوره سوم، پس از انتخابات عراق در سال 2014 و جلب حمایت آمریکا در مواجهه با افزایش قابلیت‌های گروه القاعده در عراق.

در سطح منطقه نیز، به ویژه پس از آنکه مالکی در 4 سپتامبر، راه حلی را برای بحران سوریه ارائه داد، انتظار می‌رود که عراق به دنبال ایفای نقشی محوری در کنفرانس ژنو 2 باشد.

حتی به گفته برخی، عراق تمایل زیادی دارد که به بهبود روابط ایران و آمریکا کمک کند. در 28 سپتامبر، مالکی اعلام کرد که عراق در تلاش است که واشنگتن و تهران را به هم نزدیک کند و تمایل زیادی دارد که نقش خود را در این خصوص ایفا کند.
 
*** اختلافات بین المللی و منطقه‌ای در خصوص بحران سوریه، این فرصت را در اختیار عراق قرار می‌دهد که نقشی کلیدی را در این بین ایفا کند


مالکی به دنبال نقشی منطقه‌ای است، چرا که وضعیت عراق به تحولات مهم در خاورمیانه، به خصوص در مورد سوریه، ارتباط دارد. در مرزهای عراق و سوریه، گروه افراطی «حکومت اسلامی عراق و شام» کنترل بسیاری از شهرهای مرزی سوریه را در دست گرفته و آنها را به پناهگاه‌های امنی تبدیل کرده است. این مسئله به عوامل این گروه امکان می‌دهد که بتوانند به راحتی از مرزهای عراق و سوریه عبور کنند.

اما با وجود تمام این مسائل مهم، این سفر یک جنبه شخصی را نیز دنبال می‌کند. تمایل مالکی برای نزدیک کردن آمریکا و ایران به یکدیگر، شاید به این خاطر باشد که او بتواند با بازآفرینی سناریوی 2010، در دور سوم انتخابات نیز پیروز شود؛ مخصوصا به این خاطر که بسیاری در عراق بر این باورند از آنجایی که مالکی روابط خوبی با تهران و همچنین واشنگتن دارد، اختلافات بین المللی و منطقه‌ای در خصوص بحران سوریه، این فرصت را در اختیار عراق قرار می‌دهد که نقشی کلیدی را در این بین ایفا کند.
 
*** مالکی برای گفتگو در مورد پرونده‌های مهم و خواسته‌های عراق به واشنگتن می‌رود

مالکی تاکنون سه بار از آمریکا بازدید کرده است. وی اولین بار در سال 2006 به این کشور سفر کرد؛ حاصل این سفر، توافقنامه‌ای در خصوص چگونگی مهار جنگ داخلی بود. دیدار بعدی وی در جولای 2009 با هدف آماده سازی مقدمات عقب نشینی آمریکا از خاک عراق صورت گرفت. سفر سوم نیز در دسامبر 2011 و در حالیکه آمریکا از خاک این کشور عقب نشینی کرده بود، انجام شد.  

تصور می‌شود مالکی برای گفت و گو در مورد پرونده‌های مهم و خواسته‌های عراق به واشنگتن می‌رود. شاید سه روز برای صحبت کردن در مورد این مسائل کافی نباشد. حامیان دولت مدنی عراق در مورد اینکه «مالکی چه چیزی از واشنگتن خواهد خواست»، کنجکاو نیستند بلکه در مورد «خواسته‌های واشنگتن از مالکی نگران هستند.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار