عضو كميسيون صنايع مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

نعمت‌زاده در خصوص "خودرو" عجله كرد/ وزیر سه شنبه به مجلس می رود

نعمتي با بيان اينكه كيفيت خودروهاي داخلي با قيمت كنوني تناقض دارد، گفت: هم‌اكنون به‌رغم اعمال تعرفه‌هاي نجومي و سياه بازارهايي كه در حوزه خودروهاي وارداتي وجود دارد اما باز هم شاهد تمايل بيشتر مردم به سمت خريد اين خودروها هستيم.

بهروز نعمتي عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در خصوص محاسبه "ارز آزاد" براي قيمت‌گذاري خودرو اظهار داشت: اين مسئله از دو بُعد ابهام دارد، ابتدا اينكه به گفته مسئولين زيربط خودروسازان تمام قطعات مورد نياز را از خارج تامين نمي‌كنند،بنابراين اگر اين موضوع صحت داشته باشد نبايد نرخ ارز چندان تاثيري در تغيير قيمت‌ها داشته باشد.

وي افزود: اما اگر اين حرف اشتباه است و ما از لحاظ تامين قطعات كاملا وابسته به خارج هستيم،پس مسئولين حداقل 5 سال در رابطه با "خودكفايي در توليد خودرو" و توليد "خودروي ملي" اغراق كرده‌اند.

نعمتي به بُعد ديگر اين موضوع اشاره كرد و گفت: اما حالا اگر محاسبه قيمت گذاري را بر اساس ارز آزاد درست بدانيم باز هم يك طرف قضيه اشكال دارد و آن ناهماهنگي بها و كيفيت خودروهاي داخلي است.

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس تصريح كرد: هم‌اكنون به رغم اعمال تعرفه‌هاي نجومي و سياه بازارهايي كه در حوزه خودروهاي وارداتي وجود دارد اما باز هم شاهد تمايل بيشتر مردم به سمت خريد اين خودروها هستيم.

وي ادامه داد: چرا كه خودروهاي ما، در قياس با نوع خارجي خود توام با "بي كيفيتي" قيمت بسيار بالاتري نيز دارند، از اين رو به هيچ عنوان رقابت كنوني بين خودروهاي داخلي و خارجي درست نيست.

نعمتي به وضعيت خودروهاي صادراتي كشور نيز اشاره كرد و افزود: خودروهاي صادراتي هم‌چون سمند و پرايد در بازار خارجي با قيمت بسيار پايين‌تري نسبت به بازار داخل به فروش مي رسند،كه اين موضوع يك ظلم علني است.

**وزير صنعت در موضوع خودرو عجله كرد

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس تصريح كرد: آقاي نعمت‌زاده تجربه زيادي در حوزه صنعت دارد ولي اظهارات وي در خصوص خودرو عجولانه بود.

وي اضافه كرد: در حقيقت وزير صنعت پيام واقعي را دريافت نكرده و تنها بخشي از توليد را كه مربوط به آزادسازي قيمت‌هاست را مدنظر قرار داده است.

نعمتي اظهار داشت: متاسفانه آقاي نعمت‌زاده به آسيب و لطمه‌اي كه بازار از "آزادسازي قيمت‌ها بدون كار كارشناسي" خواهد ديد توجه نكرده و به نظرم اين مسئله به دليل دوري چندين ساله وي از توليد و صنعت كشور باشد.

**امروز خودرو را حداقل 40 درصد گران به مردم مي‌فروشيم

نماينده مردم همدان و ملاير در خانه ملت با تاكيد بر اينكه خودروساز بايد "هزينه سربارش" را كاهش دهد،اذعان داشت: قرار نيست "هزينه‌هاي سربار" خودروساز توسط مردم پرداخت شود.

وي به لزوم "عدم انتقال" مشكلات خودروسازان به مردم اشاره كرد و افزود: امروز خودرو را حداقل 40 درصد گران به مردم مي‌فروشيم و اين مسئله ناشي از عدم استفاده از علم "مهندسي معكوس" در خط توليد محصولات كشور است.در واقع اگر ما از اين علم بهره مي برديم قطعا توان كاهش قيمت تمام شده محصولات خود را داشتيم.

نعمتي تصريح كرد: بعنوان مثال قرار نيست دولت بازار را مشوش كند و خودروساز نتواند محصولش را بفروشد و يا پول قطعه ساز پرداخت نشود و قطعه ساز يا قطعات را نفروشد و يا با قيمت گزافي اقدام به عرضه نمايد و در نهايت هزينه يك سال زيان خودروساز توسط مردم پرداخت شود.

وي خاطرنشان كرد: در واقع براي اينكه بتوان محصولات را با قيمت واقعي به بازار عرضه كرد بايد كاستي‌هاي سر راه برداشته شود و قيمت تمام شده كاهش يابد.

**نعمت‌زاده سه شنبه به كميسيون صنايع و معادن مي‌رود

اين نماينده مردم در مجلس نهم با بيان مطلب فوق،اظهار داشت: هم‌اكنون عده‌اي به دنبال تعطيل كردن خودروي داخلي هستند از اين رو لازم است تدبيري در اين خصوص انديشيده شود زيرا براي "توليد ملي" سالها زحمت كشيده شده پس نمي توان يك طرفه به قاضي رفت و توليد را نابود كرد.

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس يادآور شد: در جلسه سه شنبه كميسيون با وزير صنعت قطعا مسائل را به صورت شفاف ارائه و خواستار پاسخگويي صريح وزير خواهيم بود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: خودرو ، کیفیت ، گران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار