کامیار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تاکید کرد

ضرورت توجه دولت به پرداخت هزینه‌های معاضدت قضایی

رئیس اداره معاضدت قضایی کانون وکلای مرکز گفت: معاضدت قضایی با ایده انسان دوستانه و رایگان انجام می‌شود، بنابراین ارائه راهکار ویژه از سوی دولت به منظور تامین هزینه‌های معاضدت، بسیار ضروری است.

"محمدرضا کامیار" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با ناتوانی برخی افراد جامعه در استفاده از وکیل اظهار داشت: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داشتن وکیل از حقوق ملت معرفی شده و هیچ یک از افراد جامعه به دلیل عدم توانایی مالی از این حق محروم نیستند، بنابراین با توجه به این اصل مهم، در کشور ما حق دفاع دارای جایگاه والایی است.
 
وی ادامه داد: حق دفاع حتی به دلایل اقتصادی نباید از کسی سلب شود و این مهم از وظایف دولت به شمار می‌رود، که چنانچه شخصی به دلیل ناتوانی مالی نتواند، برای دفاع از خود وکیل بگیرد، دولت و نهادهای ذی‌ربط موظف هستند تا  نگذارند این اصل قانون اساسی مورد نقض قرار گیرد.
 
کامیار افزود: نهاد وکالت، نهادی غیردولتی و مستقل است که از 77 سال پیش برای محروم نشدن افراد ناتوان از گرفتن وکیل فعالیت داوطلبانه و رایگان انجام داده است.   
 
وی تصریح کرد: طبق قانون وکالت، وکلا موظفند هر سال در سه پرونده به صورت رایگان انجام وظیفه کنند، که این مهم با عنوان وکیل معاضدتی شناخته می‌شود و این در حالی است که هم اینک کانون‌های وکلا در سراسر ایران اداره‌ای با عنوان اداره معاضدت قضایی دارند که مردم چنانچه فاقد توانایی مالی کافی باشند، با مراجعه به این ادارات تقاضای تعیین وکیل رایگان می‌کنند.
 
رئیس اداره معاضدت قضایی در پایان خاطر نشان کرد: اقدامات کانون وکلا به طور رایگان و با ایده انسان دوستانه انجام می‌شود، ولی با توجه به اینکه طبق قانون اساسی دولت موظف به تعیین حق دفاع ملت در جهت توسعه و گسترش عدالت است، بنابراین باید راهکاری برای کاهش بار هزینه اجرای این اقدامات بیاندیشد.

گفتنی است؛ اداره معاضدت کانون وکلای مرکز در خیابان سعدی شمالی، مقابل مسجد قائم فعال است و روزانه حدود 15 تا 20 نفر به آن مراجعه می‌کنند، که از این تعداد معمولا تقاضای 70 درصد آنها منطبق با قانون تشخیص داده شده و به آنها وکیل رایگان معرفی می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار