تاكيد رئیس عالی همایش بزرگداشت هزاره تالیف کتاب قانون بوعلی سینا:

ضرورت نگاشتن شرح و ويرايش جديد كتاب قانون بوعلي سينا

رئیس عالی همایش بزرگداشت هزاره تالیف کتاب قانون بوعلی سینا تاكيد كرد كه اساتيد زبان‌هاي فارسي و عربي، طب سنتي و اساتيد متخصص رشته‌هاي طب جديد براي نگارش شرح و ويرايش كتاب گرانقدر قانون اقدام كنند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛  دكتر علي‌اكبر ولايتي استاد ممتاز دانشگاه‌ علوم‌پزشكي شهيد بهشتي در همایش بزرگداشت هزاره تألیف قانون بوعلی سینا در همدان با ارائه مقاله خود با عنوان "ساختار كتاب قانون ابن‌سينا" اظهار داشت: بر اساس آنچه در كتاب تازه به چاپ رسيده ظل‌الرحمن محقق هندي آمده است تاكنون بيش از 200 شرح و تعليق و مقدمه بر قانون ابن سينا نوشته شده است كه به اين ترتيب بخش مهمی از ادبیات علمی تولید شده در پزشکی دوره اسلامی پس از تألیف کتاب قانون، مجموعه شروح، حاشیه‌ها و تلخیص‌هایی است که بر این کتاب نوشته شده است.

رئیس عالی همایش بزرگداشت هزاره تالیف کتاب قانون بوعلی سینا در همدان با بيان اينكه پس از قرآن و كتاب‌هايي كه شيخ اكبر محي‌الدين ابن عربي نوشته، بيشترين شرح و تعليق و مقدمه بركتاب قانون بوعلي سينا تعلق دارد و ضمن اشاره به اينكه در سال‌هاي اخير كاري در اين زمينه نشده است تاكيد كرد: ضرورت دارد اساتيد زبان‌هاي فارسي و عربي، طب سنتي و اساتيد متخصص رشته‌هاي طب جديد براي نگارش شرح و ويرايش اين كتاب گرانقدر اقدام كنند.

دكتر ولايتي با اشاره به ابواب يا كتاب‌هاي پنج‌گانه قانون، افزود: از نظر من فاخرترین شرحي كه بر اين كتاب نوشته شده است شرح قطب‌الدين شيرازي منجم و محقق و پزشك برجسته است.

وي در ادامه با ارائه مختصري از ويژگي‌‌ برخي شرح‌هايي كه بر قانون ابن‌ سينا نوشته شده است اظهار داشت: تاليف كتاب قانون در سال 403 هـ.ق در گرگان آغاز شد و بخشي از آن در 405 هـ.ق در ري و  بيشترين قسمت آن بين سال‌هاي 405-415 هـ.ق در همدان به رشته تحرير درآمد.

استاد ممتاز دانشگاه‌ علوم ‌پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به سخن سر ويليام آسلر پدر پزشكي مدرن كه كتاب قانون را انجيل پزشكي و ابن سينا را مؤلف مشهورترين كتاب درسي پزشكي كه تاكنون نگاشته شده است، افزود: به لحاظ وسعت جغرافيايي در هر دانشگاهي كه علم طب تدريس مي‌شد كتاب قانون به عنوان كتاب مرجع استفاده مي‌شده است.

دكتر ولايتي در ادامه با بيان اينكه كهن‌ترين نسخه قانون در لنينگراد است و آنچه در ايران است از سوي كتابخانه ملك به آستان قدس رضوي واگذار شده و مربوط به 680 هـ.ق است كه از زمان درگذشت شيخ‌الرئيس در 408 هـ.ق با حدود 250 سال فاصله نگارش يافته است، ادامه داد: كتاب‌هاي پنج‌گانه قانون ابن سينا شامل كليات طب، داروهاي ساده، بيماري‌هاي خاص و غيرخاص و داروهاي مركب است و بين 50 تا 60 درصد آنچه در قانون آمده است امروزه معتبر است و بخش مهمش آناتومي است كه بالاي 95 درصد با مباحث امروز تطبيق دارد همچنين در مورد مفردات دارويي نيز خواص دارويي كه وي برشمرده امروزه به همين قرار است.

رئیس عالی همایش بزرگداشت هزاره تالیف کتاب قانون بوعلی سینا در همدان اظهار داشت: برتری کتاب قانون بر دیگر آثار پزشکی دوره اسلامی، بیش از هر چیز برآمده از ساختار منظم دانش پزشکی دوره اسلامی است که تحت تاثیر دانش فلسفی ابن سینا پدید آمده است.

وی با بيان اينكه نگاه فلسفی ابن سینا به موضوع دانش پزشکی باعث شده به خوبی بتواند جایگاه مفاهیم مختلف مربوط به دانش پزشکی را یافته و آنها را در جای مناسب در کتاب خود قرار دهد افزود: از این منظر موضوع شناسایی ساختار کتاب قانون باعث به وجود آمدن درک بهتری از دانش پزشکی دوره اسلامی شده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار