سمنان/

بازگرداندن 7 هزار رقم بذر گياهي ايراني به كشور

رئيس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران گفت: يكي از وظايف ما در كشور ،حفظ ذخاير بومي و دیگری بازگرداندن ذخايري است كه به خارج از كشور برده شده است که ما در این خصوص، توانستيم ظرف سه سال گذشته، بيش از 7 هزار رقم بذر گياهي ايراني كه به خارج از كشور رفته بود را به كشور برگردانيم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سمنان ؛

سيد ابوالحسن شاهزاده فاضلي  افزود: مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران تقريباً از نظر شكل و طراحي، كامل ترين شكل جهاني است و این مرکز در حوزه های گياهي، جانوري و ميكرو ارگانيسم ها و حتي در حوزه های انساني نیز در داخل كشور كار مي كنيم.

وي افزود: كاري كه امروز در مركز ما انجام مي شود، گياهچه يك درخت بزرگ، براي مدت طولاني در يك محفظ شيشه اي و دور از آفت نگهداري مي شود . که در همین ارتباط در يك سال گذشته، روي انگور، انار، گردو اين كار ،انجام و جواب داده است، كه اگر بتوانيم باغ شيشه اي داشته باشيم، مي توان اين گياهان و محصولات باغي را براي قرن ها به دور از آفت نگهداري كرد. و لذا اگر نوع مقاوم آن را داشته باشيم چنانچه هر عامل آفتي به مزرعه و درختان وارد شود و كل محصول نیز از بين ببرد،انگار که الماس در اختيار داشته باشیم آن گونه را حفظ خواهیم کرد.

رئيس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران گفت: همه موجودات زنده كه قابل تكثير هستند از تمامي گياهان، موجودات دريايي و خاكي و پرندگان گرفته و ميكرو ارگانيسم ها و موجودات ذره بيني كه با چشم مسلح مي توان آنها را ديد از ذخاير ژنتيكي هستند، و امروزه ارزش ميكرو ارگانيسم ها خيلي بيشتر از گياه و جانداران است و درآمدي كه از آنها حاصل مي شود نيز بيشتر است، همچنين در توليد خيلي از داروها و مواد صنعتي وآنزيم ها نيز از آنها استفاده مي شود.

فاضلي افزود: ميلياردها دلار هر ساله از كشور ما خارج مي شود براي خريد داروها، مواد صنعتي و موادي كه در آزمايشگاه ها استفاده مي شود. در هر سال از منبع ميكرو ارگانيسم ها در دنيا فقط 350 ميليارد دلار درآمد حاصل مي شود، كشور ما ايران از لحاظ تنوع زيستي، گياهي و جانوري در رده هاي بالاي دنيا است، تنوع گياهي ما در ايران برابر كل قاره اروپا است.

وي با اشاره به اينكه در سال 85 يك طرحي را جمعي از متخصيص علوم بيوتكنولوژي و ژنتيك نوشتند و خدمت مقام معظم رهبري ارائه دادند، گفت: دفتر ايشان بلافاصله اعلام كرد كه اگر اين طرح را جهاد دانشگاهي اجرا كند از سوي دفتر مقام معظم رهبري نيز حمايت خواهد شد. و واقعاً هم زماني كه فاز اول طرح اجرا شد و گزارشي از آن خدمت مقام معظم رهبري نيز ارائه شد، ايشان كمك و حمايت هاي خوبي انجام دادند.

رئيس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران خاطرنشان كرد: اقتدار نظام جمهوري اسلامي زماني حفظ مي شود كه ما بتوانيم امنيت غذايي و امنيت سلامتي خودمان را حفظ كنيم و بتوانيم از نظر اقتصادي روي پاي خود باشيم، اگر مي خواهيم نفت به عنوان اولين منبع درآمد ما نباشد، يك راه آن همين است كه در بحث علوم بيوتكنولوژي و ژنتيك سرمايه گذاري كنيم.

فاضلي افزود: امروزه بيش از 10 هزار نمونه بذر گياهي، و بيش از 2200 نمونه ميكروبي در مركز ذخاير ژنتيكي و زسيتي ايران نگهداري مي شود، به خصوص در زمينه موجودات در خطر انقراض نيز دوست داريم بيشتر كار شود،همچنین باید در بحث شترهاي دو كوهانه، و بعضي از نژادهاي بز يا گوسفند كه در كشور ما منحصر به فرد هستند، نيز بايد كار شود./ب

برچسب ها: بازگرداندن ، بذر ، سه سال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.