سناتور آمریکایی:

فشارها بر ایران باید افزایش یابد/ خیلی زود است تحریم‌ها را لغو کنیم

سناتور آمریکایی در مطلبی ضدایرانی در سایت "پولیتیکو" خواستار ادامه فشارها و تحریم‌ها بر ایران بدون توجه به پیشرفت مذاکرات شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در مقاله ای که توسط سناتور "مارکو روبیو" در پایگاه خبری-تحلیلی پولیتیکو نوشته شده آمده است: "تحلیل‌ها روی میز است و به طور شگفت‌انگیزی این تحلیل‌ها مثبت است. ایران جدیت نوظهور خود را در روند مذاکرات هسته‌ای در ژنو نشان داد و باراک اوباما این مذاکرات را یک شروع سازنده خواند."آیا این مطالب برای اکنون است، خیر، این مطالب مربوط به مذاکرات چهار سال پیش است.

این سناتور آمریکایی مدعی است: چهار سال پیش نیز شرایط مشابه شرایط امروز بود، بنابراین این تجربه به ما نشان می‌دهد که نباید بار دیگر مانند چهار گذشته در قبال برنامه هسته‌ای ایران عمل کنیم. پس از دور اخیر مذاکرات دولت آمریکا در تمجید از روند مذاکرات عجولانه عمل و اعلام کرد که تاکنون مذاکراتی با دقت در این سطح با ایران نداشته است. 

به نوشته "روبیو"، اگرچه اکنون فضای مثبتی در این‌باره وجود دارد، اما باید به این نکته اشاره شود که تعامل با ایران به دلیل وعده‌های ظاهری از سوی این کشور که هرگز به مرحله عمل نرسیده است، ناموفق بوده است. 

در ادامه این گزارش آمده است: در سال 2009 آمریکا درست همانند امروز دولت اوباما بلافاصله پس از مذاکرات اعلام کرد که تحریم‌های جدید را علیه ایران اعمال خواهد کرد. اما وعده‌های ایران درباره اعطای امتیازات عملی نشد. در اکتبر آن سال ایران 8600 سانتریفیوژ داشت و 1200 کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده سه و نیم درصدی. 

به نوشته این سناتور، "حسن روحانی"، رئیس‌جمهور ایران در دوران تبلیغات انتخاباتی بر مهارت خود برای خرید زمان به منظور پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد. این استراتژی تاکنون برای ایران موفقیت‌آمیز بوده است و زیاده‌روی ما در این زمینه فاجعه‌آمیز بود.

سناتور "مارکو روبیو" در پایان می‌نویسد: اما با وجود این اکنون باراک اوباما به کنگره برای عدم افزایش تحریم‌ها فشار می‌آورد، این در شرایطی است که همین تحریم‌ها باعث شده ایران به میز مذاکره بازگردد. بنابراین ما باید از فرصت‌های به دست آمده برای دیدار با مقامات ایران استفاده و صداقت آنان را امتحان کنیم. اما صبر مقامات آمریکا باید محدود باشد، وقایع گذشته نباید باعث شود ما بیش از حد خوش‌بین باشیم و باید درباره اهداف ایران تردید داشته باشیم. اکنون برای برداشتن فشارها بسیار زود است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار