مشهد/

افزایش رکورد پایگاه اطلاع‌رسانی نسخه‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: طی شش ماه نخست سال‌جاری، هشت هزار و 390 رکورد، شامل اطلاعاتِ شش هزار و 948 دست‌نویس کهن و یک هزار و 442 دست‌نویس جدید، به رکوردهای پایگاه اطلاع‌رسانی نسخه‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، اضافه شده است.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،محمدهادی زاهدی با بیان این مطلب، از آماده‌سازی، ثبت و لیبل‌گذاری پنج هزار و 41 دست‌نویس کهن (نسخه خطی) و کتاب چاپ سنگی، طی شش ماه نخست سال جاری در مخزن اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: اداره مخطوطات، در این مدّت، موفق شد که برای دو هزار و 860 دست‌نویس کهن و دو هزار و 657 کتاب چاپ سنگی، فهرست‌برگه آماده کند و فهرست‌نویسی 508 کتاب چاپ سنگی را نیز به انجام برساند.

خاطرنشان کرد: همچنین این اداره در شش ماه نخست امسال از طریق واحدِ خدمات كتاب‌رسانيِ خود، 34 هزار و 833 دست‌نویس کهن و 11 هزار و 946 کتاب چاپ سنگی را به روش‌های گوناگون در اختیار پژوهشگران قرار داده است. علاوه بر این، یک‌هزار و 191 پژوهشگر از خدمات "تالار محققان کتاب‌های خطی” استفاده کرده و از 168 ساعت خدمات اینترنتی نیز بهره برده‌اند.

وی با بیان این که در شش ماه نخست سال جاری، بیش از هشت هزار ساعت خدمات‌دهی تلفنی به پژوهشگران حوزه دست‌نویس‌های کهن صورت گرفته است، گفت: همچنین در این مدّت، دو هزار و 57 نسخه دیجیتالی در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است.

زاهدی ادامه داد: تبدیل فایل‌های دیجیتالی به میکروفیلم برای نگه‌داری درازمدّت این فایل‌ها، از جمله اقدامات دیگری است که در بخش میکروفیلمِ اداره مخطوطات این سازمان به انجام رسیده است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این که طی شش ماه نخست سال جاری، 105 هزار و 768 فریم میکروفیلم از دست‌نویس‌های کهن در اداره مخطوطات این سازمان آماده شده است، گفت: در این مدّت، 94 حلقه میکروفیلم، ظاهر شده و یک هزار و 940 میکروفیلم نیز آرشیو شده است.

زاهدی ادامه داد: همچنین در این شش ماه، یک میلیون و 884 هزار و 639 فایل دیجیتالی از دست‌نویس‌های کهن و کتاب‌های چاپ سنگی تهیه شده و اداره مخطوطات این سازمان، موفق به کنترل علمیِ پنج هزار و 620 شناسنامه از نسخه‌های خطی، عکسی و دیجیتالی شده است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از به‌روزرسانی اطلاعات دست‌نویس‌های کهن در پایگاه اطلاع‌رسانی نسخه‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در آینده نزدیک، اطلاعات هر دست‌نویس کهنی که خریداری یا اهدا شود، طی مدّت یک هفته، وارد این پایگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در پایان، تصریح کرد: در این مدّت، اداره مخطوطات این سازمان، اقدامات دیگری از جمله «دریافت و بررسی نسخه‌های خطی، چاپ سنگی و چاپ سربی ارسالی از دفتر مقام معظّم رهبری (مُدّ ظلّه العالی)، تهیه نسخه پشتیبان از منابع خطی در شهرستان‌های بیرجند، لار، شیراز، اتمام بخش دوم از جلد چهارمِ فهرست نسخه‌های خطی اهدایی مقام معظّم رهبری، ورود اطلاعات درخواست‌های پژوهشگران در نرم‌افزار قابل جست‌وجو، انتخاب نسخه‌های آسیب‌دیده، جهت مرمّت و صحافی، تهیه فهرست مختصر توصیفی از نسخه‌های خطی دیجیتالیِ خریداری و اهدایی از دیگر سازمان‌هارا به انجام رسانده است. /س

برچسب ها: افزایش ، نسخ ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.