استفاده نابجا از آنتی بیوتیک‌ها به دنبال افزایش هزینه های درمان

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: در ایران با توجه به بالا رفتن هزینه‌های درمان و یا به علت بی اهمیت دیده شدن درمان عفونت‌ها توسط مردم ، استفاده نابجا از آنتی بیوتیک‌ها رشد بیشتری پیدا کرده است.

دکتر بابک مصباحی عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه پدیده خود درمانی در دو گروه از کشورها افزایش چشمگیری دارد اظهار داشت : گروه اول کشورهایی هستند که بعنوان کشورهای توسعه یافته نامیده می شوند که تقریبا میتوان گفت میزان آگاهی و سطح دانش مردم این کشورها بالا بوده و در مقابل کشورهای جهان سوم و یا کشورهای در حال توسعه  قرار دارند که سطح دانش پایینی داشته و متاسفانه خوددرمانی در آنها بسیار رواج دارد.

وی افزود: یکی از مهمترین داروهای مورد استفاده نابجا در این کشورها استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک‌ها است.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران خاطرنشان ساخت :در سال 91 هر ایرانی بطور متوسط 452 عدد دارو مصرف کرده است که در این میان داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک سهم زیادی را بخود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در سال 90 افزایش چشمگیری در مصرف این گروه از داروها مشاهده شد اذعان داشت : متاسفانه بسیاری از شرکت‌های دارویی نیز به سمت تولید این داروها حرکت کرده  تا از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار باشند.

به گفته دکتر مصباحی بالابردن سطح دانش مردم در خوددرمانی و هم چنین محدود کردن سطح دسترسی مردم به این داروها می تواند راهکار موثری در این امر باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار