همراه با تیم مذاکره‌کننده ایران/3

مرکز صلح جهانی کجاست؟/ جزئیاتی از شهر میزبان مذاکرات ایران و 1+5 + تصاویر

ژنو که به وسیله جامعه سیاسی بین‌الملل به عنوان محلی امن برای سازمان‌های جهانی به شمار می‌رود، موطن مجمع ملل و اتحادیه اروپا بوده، امروزه این شهر مقر صلیب سرخ بین‌المللی و سازمان بهداشت جهانی است.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به ژنو، پس از آنکه "محمدجواد ظریف" و "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اول مهر ماه در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به توافق رسیدند، مذاکرات ایران و 1+5 برای اولین بار در سطح وزرای امور خارجه، پنجم مهر ماه در نیویورک برگزار و همچنین قرار شد مذاکرات ایران و 1+5 در نیمه اکتبر در ژنو سوئیس برگزار شود، دور جديد مذاکرات بين ايران و گروه 1+5، 16 و 17 آبان در ژنو برگزار خواهد شد.

اما شهري که براي مذاکرات ايران و گروه 1+5 انتخاب شده است چه ويژگي‌هايی دارد؟



ژنو کجاست؟

ژنو بین کوه‌های آلپ و جورا (Jura) و در جنوب غربی سوییس و دریاچه ژنو واقع شده است، دو رودخانه Rhone و Arve این شهر را قطع می‌کنند، ارتفاع شهر از سطح دریا حدود ۳۷۳متر است.

ژنو نقطه مرکزی تقاطع شاهراه‌های اروپا محسوب می‌شود و موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی دارد.

 

فاصله ژنو از تهران حدود 5 ساعت و تا پاریس و میلان با هواپیما تنها یک ساعت و از لندن، رم یا مادرید فقط دو ساعت است.




دومین شهر پرجمعیت کشور سوئیس پس از زوریخ و پرجمعیت‌ترین شهر روماندی (بخش فرانسوی زبان سوئیس) و مرکز استان ژنو سوئیس است.

این شهر در کنار دریاچه ژنو قرار دارد.




در این شهر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و اروپایی زیادی قرار دارد از این رو یک شهر بین‌المللی محسوب می‌شود و میزبان بیشترین تعداد نهادهای بین‌المللی در جهان می‌باشد.

همچنین دومین قطب اقتصادی کشور سوئیس و نهمین مرکز اقتصاد رقابتی جهان و سومین در اروپا بعد از لندن و زوریخ است،در سال ۲۰۰۹ مقام سومین شهر از نظر کیفیت زندگی در جهان را بعد از وین و زوریخ به دست آورد، بسیاری از مشاهیر جهان و ایران همچون دکتر محمود حسابی و... مدتی را در این شهر زندگی کرده‌اند.



پایتخت سوییس شهر برن است و قطب‌های اقتصادی این کشور دو شهر جهانی ژنو و زوریخ هستند، سوییس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و درآمد سرانه در این کشور با ۳۹٬۰۰۰ دلار برای هر نفر از بالاترین‌ها در جهان است، سوییس کشوری چندزبانی است و در آن چهار زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانش به رسمیت شناخته می‌شوند.

سوئیس دارای سابقه طولانی بی‌طرفی در مناسبات جهانی است به طوری که این کشور از سال 1815 تاکنون وارد هیچ جنگی نشده‌ است.

این کشور مقر بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی چون صلیب سرخ و سازمان تجارت جهانی است؛ یکی از دو دفتر اروپای سازمان ملل نیز در این کشور و در شهر ژنو قرار دارد؛ در واقع ژنو مظهر صلح جهانی است.




زمان محلی:


 ژنو یک ساعت جلوتر از گرینویچ و از آخرین یکشنبه مارس تا آخرین شنبه اکتبر دو ساعت جلوتر از گرینویچ است.

 آب وهوا:


دمای هوا معتدل است و سرما و گرمای شدید در آن وجود ندارد، بنابراین بازدید از سوییس در تمام اوقات سال میسر خواهد بود.

تابستان گرم از حدود ژوئن شروع می‌شود و تا سپتامبر ادامه دارد و هرچند برای فعالیت‌های بیرون از خانه مناسب است اما پرازدحام‌ترین اوقات برای گذراندن تعطیلات محسوب می‌شود.

جایگاه‌های اسکی از اواخر نوامبر که بارندگی شروع می‌شود تا آوریل که برف‌ها شروع به آب شدن می‌کند، آماده ارایه خدمات هستند.



 پول رایج:

پول رایج قانونی فرانک سوییس است، یورو در بیشتر فروشگاه‌ها و از طرف سرویس دهندگان CFF، دفاتر پستی و برخی رستوران‌ها قابل قبول است. با این حال می‌توانید پول خود را نیز به فرانک تبدیل کنید.
 
زبان:


اگرچه در مناطق مختلف سوییس به زبان های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و محلی صحبت می‌شود اما زبان عمومی در شهر ژنو، فرانسوی است. ژنو با ۱۸۵۷۲۶ نفر دومین شهر پرجمعیت کشور سوییس و پرجمعیت‌ترین شهر بخش فرانسوی زبان سوییس است.

این شهر در کنار دریاچه ژنو قرار دارد؛ در این شهر سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی و اروپایی زیادی قرار دارد؛ همچنین این شهر دومین قطب اقتصادی کشور سوییس است، ژنو در جنوب غربی سوییس واقع شده و یکی از زیباترین شهرهای سوییس است.
 
این شهر بسیار تمیز نزدیک به مرز فرانسه است، این شهر شباهت زيادی به شهرهای فرانسه دارد؛ سبک غذا، آب و هوا و رفتار مردم عامل این شباهت است.

سوییس شامل 26 استان است که این شهر یکی از آنها به حساب می‌آید؛ از هر کدام از این استان‌ها یک نماینده ارشد مانند آمریکا به مرکز فرستاده می‌شود و علاوه بر آن 200 نماینده برای مجلس هر چهار سال انتخاب می‌شود.

جمع این دو گروه مجلس سوییس را تشکیل می‌دهند از بین نمایندگان ارشد هر استان هفت نفر انتخاب شده‌اند که هر سال یکی از آنها به رئیس‌جمهوری سوییس و همچنین رئیس دولت برگزیده می‌شود.

جالب این است که هر قانونی از طرف مردم براساس یک رفراندوم تصویب می‌شود یا اینکه تعدادی از مردم در مورد قانون تصویب شده از طرف مجلس رفراندوم برگزار می‌کنند؛ این شهر پیشرفته و زیبا در کناره غربی دریاچه ژنو واقع شده است.



ژنو نسبتا خیلی دیر و در سال 1815 درست پس از شکست ناپلئون در منطقه به سوییس ملحق شد.

زبان اصلی این شهر و بیشتر فرهنگ روزمره آن متاثر از فرانسه است، در ضمن ژنو از نظر تاریخی مامن نمو هنری بوده است.

برخی از شخصیت‌های برجسته ادبیات جهان که به منظور الهام گرفتن هنری در ژنو گرد آمدند عبارتند از: لردبایرون، گوته و داستایفسکی.

به طور طبیعی طراحان اولیه شهر ژنو، نهایت استفاده را از محیط کنار دریاچه ژنو برده‌اند، پارک‌های زیبا و دلپذیر در امتداد 37 هکتار ساحل دریاچه ایجاد شده است.

دریاچه به اندازه کمتر از 10 دقیقه پیاده روی از ایستگاه مرکزی کورناوین واقع شده و امروز یکی از مراکز تجاری و فرهنگی پرازدحام است که شمار زیادی از بهترین رستوران ها، مغازه ها، هتل ها، موزه ها و دیگر مراکز تفریحی در آن واقع شده است.

اگر از یک ساکن شهر بپرسید جالب‌ترین جای شهر کجاست احتمالا به ساختمان سازمان ملل که در این شهر واقع است اشاره خواهد کرد.



پس از تاسیس صلیب سرخ در سال 1864، ژنو موطن بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی شد.

دفتر اصلی اتحادیه اروپا و همچنین ادارات سازمان‌هایی نظیر سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مرکز فیزیک اتمی اروپا (CERN) هنوز در این شهر قرار دارد، ژنو به وسیله رودخانه Rhone که از دریاچه ژنو سرچشمه می‌گیرد به دو قسمت تقسیم شده است.

گفتنی است؛ در دور قبلي مذاکرات که در سطح معاونین وزرای خارجه و بدون حضور "محمدجواد ظریف" و "کاترین اشتون" برگزار شد، ریاست هیئت ایرانی را "سیدعباس عراقچی" و ریاست هیئت مقابل را "هلگا اشمید" معاون اشتون برعهده داشتند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکرات هسته‌ای ایران در این دور از مذاکرات، پیشنهاد جدید ایران با عنوان ˈپایانی بر یک بحران غیر ضروری؛ آغازی برای افق‌های جدید را روی میز گذاشت.

سپس مذاکرات دو روزه ایران و گروه 1+5 با مسؤولیت "سیدعباس عراقچی" معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه ایران و "هلگا اشمید" معاون "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه یافت.

طرفین در این دو روز، چهار دور با یکدیگر گفتگو کردند و در دور آخر مذاکرات، ظریف و اشتون به جمع مذاکره‌کنندگان پیوستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رییس تیم مذاکره‌کننده گروه 1+5، این دور از مذاکرات را مثبت خواند و تأکید کرد که برای نخستین بار روی یک بیانیه مشترک توافق شد.

سید احمد موسوی

انتهای پیام/
برچسب ها: تهران ، ژنو ، ایران ، سوئیس ، مذاکرات ، حقوق ، دیپلماتیک ، دریاچه ژنو ، پرونده ، هسته ای ، مذاکره کنندگان ، اجماع ملی ، روحیه ملی ، دولت ، اعتماد ملی ، آمریکا ، تیم آمریکایی ، رهبر انقلاب ، تیم مذاکره ، صالحی ، ظریف ، محمد جواد ، وزیر خارجه ، مایکل مان ، وندی شرمن ، مجمع عمومی ، آدام شوبین ، عراقچی ، غنی سازی ، بیست درصد ، بمب اتم ، اسرائیل ، رژیم صهیونیستی ، خامنه ای ، رهبر انقلاب ، یوکیا آمانو ، آژانس اتمی ، سازمان ملل ، نتانیاهو ، منابع غربی ، سنا ، کنگره ، موساد ، مدالیته ، پروتکل الحاقی ، محرمانه ، اوباما ، چین ، آلمان ، کاترین اشتون ، سخنگو ، اتحادیه اروپا ، سعید جلیلی ، کره جنوبی ، منابع رسمی ، راکتور ، سانتریفیوژ ، آب سنگین ، اراک ، قم ، فردو ، نطنز ، کلاهک هسته ای ، انگلیس ، چاک هیگل ، جان کری ، توافق احتمالی ، صلیب سرخ ، بسته پیشنهادی ، تحریم ، تحریم نفت ، شهدا ، اورانیوم ، iran fm ، geneva ، nuclear talks ، geneva talks ، world powers ، vienna ، iran talks ، iran us ، negotiations ، tehran ، deal possible ، khamenei ، optimistic iran ، supreme leader ، nuclear team ، zarif ، rouhani ، washington ، un ، us negotiator ، wendy sherman ، sanctions ، western powers ، relief ، uranium ، enrichment ، nuclear weapon ، lift sanctions ، iaea ، yukiya amano ، obama ، john kerry ، paris ، french ، araqchi ، abbas araqchi ، britain ، china ، russia ، united states ، delegation ، arak ، heavy water ، netanz ، fordow ، hassan rouhani ، atomic ، watchdog ، javad zarif ، catherine ، ashton ، diplomats ، eu ، technical ، discussions ، nuclear program ، nuclear ، agreement ، iranian ، officials ، banking ، ap ، reuters ، yjc ، iran news ، france ، netanyahu ، aipac
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار