نقش محوري نهادهاي جاسوسي استراليا در عمليات "ان اس ای" در آسيا

افشاگريهاي هفته گذشته مبني بر اين که نمايندگي ها و دفاتر ديپلماتيک استراليا در سراسر آسيا به عنوان پايگاه هاي شنود سازمان امنيت ملي امريکا (NSA) فعاليت مي کنند ، در واقع نشان داد تا چه اندازه نهادهاي دولتي استراليا در خدمت فعاليت هاي جاسوسي غيرقانوني و گسترده امريکا در جهان قرار دارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ سازمان شنود پيام هاي الکترونيک استراليا (ASD) مجموعه اي از تجهيزات پنهاني را در داخل نمايندگي هاي ديپلماتيک خود با هدف کنترل تماس هاي تلفني و گردآوري اطلاعات  در چارچوب برنامه سازمان امنيت ملي امريکا با اسم رمز " استيت روم " کار گذاشته است. کشورهاي هدف شامل چين ، اندونزي ، تايلند ، ويتنام ، مالزي ، تيمور شرقي و پاپوا گينه نو هستند.

نظارت الکترونيکي استراليا براي سازمان امنيت ملي امريکا به دليل توجه محوري دولت باراک اوباما رئيس جمهور امريکا به آسيا با هدف تهاجم ديپلماتيک جامع و توسعه نظامي در سراسر منطقه اقيانوس آرام و هند و به منظور برتري طلبي اين کشور  بر رقيب خود چين، از اهميت ويژه اي برخوردار است.

عمليات جاسوسي ان اس اي بي ترديد به  آمادگي امريکا براي جنگ سايبري و درگيري نظامي عليه چين مرتبط مي شود.  در حالي که پنتاگون به طور فزاينده به دسترسي به پايگاه هاي نظامي استراليا به عنوان بخشي از برنامه جنگي خود عليه چين نياز دارد، تجهيزات نظارت الکترونيکي استراليا بخش جدايي ناپذيري از برنامه نظارتي ان اس اي در سراسر آسيا محسوب مي شوند. استراليا يکي از شرکاي ائتلاف اشتراک اطلاعات " پنج چشم " تحت رهبري امريکا است که کشورهاي انگليس ، کانادا و نيوزيلند را نيز شامل مي شود. 

سازمان شنود پيام هاي الکترونيکي استراليا کابل هاي زير آبي در اختيار دارد که مقادير قابل توجهي از داده هاي الکترونيکي را بين امريکاي شمالي و آسيا منتقل مي کند. پايگاه هاي جاسوسي اصلي نظير تاسيسات دفاع مشترک امريکا و استراليا در پين گپ نزديک آليس اسپرينگز استراليا ، نه تنها اطلاعات شامل حملات هواپيماهاي بدون سرنشين در پاکستان و افغانستان را جمع آوري بلکه براي فرماندهي نظامي و ارتباطات نقشي حياتي را نيز ايفا مي کنند.

از زماني که امريکا توجه محوري خود را به آسيا از اواسط سال 2009 ميلادي معطوف کرد، دولت باراک اوباما نمي تواند جدايي دولتِ کشوري را که به عنوان پايگاه اصلي آن در عمليات عليه چين در منطقه هند - اقيانوس آرام در نظر گرفته مي شود ، تحمل کند. 

کوين راد نخست وزير استراليا ژوئن سال 2010 ميلادي در کودتايي درون حزبي و با همکاري نزديک سفارت امريکا در کانبرا برکنار شد. کوين راد در حالي که به طور کامل از ائتلاف امريکا و استراليا حمايت مي کرد، اقدامات ديپلماتيکي را بدون مشورت با واشنگتن با هدف کاهش تنش هاي امريکا و چين ، درست در زماني اتخاذ کرد که اوباما خواستار افزايش فشارها بر پکن بود.

جوليا گيلارد جانشين کوين راد به طور کامل به مواضع امريکا عليه چين متعهد و پايبند است. گيلارد و اوباما توافقنامه اي را براي استقرار تفنگداران امريکايي در داروين و نيز امکان دسترسي بيشتر نيروهاي امريکايي به پايگاه هاي استراليا امضا کردند.

با وجود چنين تلاش هايي ، به جز انتشار چند مقاله محدود تاکنون رسانه هاي خبري درباره افشاگري هاي ادوارد اسنودن افشاگر اطلاعات محرمانه امريکا تقريبا سکوت اختيار کردند. دولت ائتلافي ابوت نظير دولت کار پيشين زماني که با افشاگري هاي جديد مواجه شد،  از ارائه توضيح به اصطلاح به دلايل امنيتي سر باز زد.

عمليات نظارتي ان اس اي جزء حياتي و ضروري از برنامه توسعه نظامي امريکا در سراسر منطقه هند - اقيانوس آرام است. طي دهه گذشته ، امپرياليسم امريکا به طور بي پروا و آشکارا متوسل به نظامي گري و جنگ در خاور ميانه و آسياي ميانه با هدف جبران افول تاريخي خود شده است.
دولت باراک اوباما اکنون در چارچوب توجه محوري خود به آسيا ، در حال تقويت ائتلاف نظامي و شرکاي راهبردي خود در سراسر منطقه و تعمدا دامن زدن به تحولات مناطق حساس نظير شبه جزيره کره و مناقشات دريايي در درياي چين جنوبي و نيز درياي چين شرقي است.

از زمان جنگ جهاني دوم تاکنون ، امپرياليسم استراليا به طور کامل به حمايت امريکا در دنبال کردن منافع نومستعمراتي خود در اقيانوس آرام متکي است. به همين دليل است که نظام سياسي اين کشور - سبزها ، حزب کار ، ائتلاف ليبرال - ملي گرايان - پشت برنامه تبديل استراليا به پايگاه عملياتي براي ارتش امريکا و ان اس اي در هر گونه مقابله عليه چين ، صف کشيده اند.

کارگران و جوانان همانند ساير همتايان خود در سراسر جهان از چنين افشاگري هايي به خشم آمده اند و درباره خطر فزاينده جنگ بسيار نگران هستند. چنين احساساتي بايد به مبارزه عليه همه احزاب نظام سياسي استراليا هدايت شود. 

آن چه که مورد نياز است يک جنبش ملي گراي واحد از طبقه کارگر در استراليا و در سراسر جهان از جمله چين و امريکا است تا به نظام سرمايه داري که ريشه در برافروزي جنگ دارد ، پايان بخشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار