اجرامي كه اين شب‌ها در آسمان خودنمايي مي‌كنند

حالا كه دومين ماه از فصل پاييز را پشت سر مي‌گذاريم برخي از اجرام كيهاني در آسمان طلوع كرده و با چشم غير مسلح قابل رويت مي‌شوند.

اميراله ماني، كارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار گروه فناوي‌هاي نوين باشگاه خبرنگاران گفت:در شامگاه اين شب‌هاي پاييزي لحظاتي قبل از غروب خورشيد سياره زهره در آسمان طلوع كرده و بعد از تاريكي آسمان به صورت يك شبي پرنور در آسمان ظاهر مي‌شود. 

وي افزود: سياره زهره از نظر اندازه و قطر بسيار شبيه به زمين است به همين دليل ستاره شناسان آن را خواهر زمين معرفي كرده‌اند كه اين سياره بعد از ماه معمولاً در آسمان پرنور‌ترين جرم محسوب مي‌شود. 

اله ماني، زهره را داراي جوي غليظ دانست و اظهار داشت: اين سياره پوشيده از مذاب و مواد معدني گداخته است. 

وي تاكيد كرد: سياره زهره ساعتي پس از غروب خورشيد در آسمان باقي مانده و سپس غروب مي‌كند. 

 فرصتي براي رصد غول منظومه شمسي

 اله ماني تصريح كرد: سياره مشتري بزرگترين سياره منظومه شمسي است كه به غول منظومه معروف شده و داراي جنسي از گاز است به طوري كه دايماً در آن طوفان و گردباد‌هاي متعدد صورت مي‌گيرد . 

وي عنوان كرد: در شامگاه و اواسط نيمه شب اين سياره به صورت شي نوراني در صورت فلكي جوزا يا دوپيكر كه در قسمت شرقي قرار دارد طلوع كرده و با چشم غير مسلح قابل رويت خواهد بود. 

 كهكشان همسايه اين شب‌ها خود نمايي مي‌كند 

اله ماني گفت: در نيمه شب‌هاي پاييز لحظاتي بعد از طلوع سياره مشتري اگر كمي به سمت جنوب شرقي آسمان با چشم حركت كنيد مي‌توانيد صورت فلكي بسيار زيبا و معروف آندرومدا را رصد كنيد. 

وي اظهار داشت: كهكشان آندرومدا نزديك‌ترين كهكشان در همسايگي كهكشان محل سكونت ما كهكشان راه شيري است. 


سحابي شكارچي در ميان صورت فلكي جبار 

اله ماني تاكيد كرد: جبار يا شكارچي نام صورت فلكي زيبايي است كه در رده صورت فلكي هاي بزرگ آسمان جاي گرفته است و به دليل داشتن سه ستاره تقريباً يكسان از نظر فاصله و قدر (روشنايي) بسيار راحت مي‌توان در آسمان آن را يافت. 

وي افزود: صورت فلكي جبار داراي 8 ستاره اصلي كه با كنار يكديگر گذاشتن آن‌ها مي‌توانيم شكلي شبيه به شكارچي را در آسمان ترسيم كنيم. 

اله ماني تصريح كرد: اين صورت فلكي در قسمت مياني خود داراي يك سحابي جذاب و زيبا كه در قسمت شمالي آسمان است.

انتهای پیام/
برچسب ها: شب ، آسمان ، خورشید ، سیاره ، غول ، غروب ، طلوع ، منظومه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار