دانیال توحیدی عضو تیم ملی قایقرانی با هدف جلب توجه جهانی به گونه های جانوری در حال انقراض دریای خزر، بویژه ˈ فک خزری ˈ، عبور از عرض دریای مازندران را با قایق پارویی از روز پنجشنبه آغاز کرد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ،الهام السادات اصغری با شنا کردن مسیر 10 کیلومتری تالاب میانکاله را طی کرده و مشعل را در بندر ترکمن تحویل دانیال توحیدی داد تا وی با پاروزنی و طی مسیر 1000 کیلومتری ساحل خزر مشعل را به قهرمانان سایر کشورهای حاشیه خزر تحویل دهد.

دانیال توحیدی قرار است عرض دریای خزر را به طول یک هزار کیلومتر در کمتر از یک ماه پارو بزند.
 
وی سفرش را پنج شنبه با حضور جمعی ازمسوولان سازمان محیط زیست استان های مازندران وگلستان، سازمان های مردم نهادمدافع محیط زیست وخبرنگاران رسانه های جمعی از آشوراده در بندرترکمن واقع در استان گلستان آغاز کرد.

توحیدی قرار است با گذر از سواحل ایرانی دریای خزر از آشوراده به سمت غرب خود را به کشور آذربایجان برساند.

این ورزشکار دوستدار محیط زیست با یک فروند قایق اقیانوس پیما سفرش را آغاز کرد و قرار است سازمان های مردم نهاد در طول سفر از نظر تدارکاتی وی را همراهی و حمایت کنند.

توحیدی که 10 روز گذشته را در سواحل بابلسر و میانکاله برای آماده شدن این سفر دریایی تمرین کرده بود، در این سفر پرچم نمادینی را در حمایت از پایداری محیط زیست دریای خزر و بویژه فک خزری حمل می کند.

وی این پرچم را پس از رسیدن به کشور آذربایجان به قایقرانی از آن کشور تحویل می دهد تا او پرچم را با پارو زدن در دریای خزر به دیگر کشور همسایه این دریا تحویل دهد.

این پرچم نمادین قرار است به همین ترتیب با طی کردن سفر دریایی یک ساله به تمامی کشورهای حاشیه خزر برده شده، در نهایت آبان ماه سال 93 به جمهوری اسلامی ایران بازگردانده شود.

پرچم نمادین حمایت از فک خزری سرانجام پس از بازگشت به ایران به دبیرخانه موقت کنوانسیون محیط زیست خزر در ژنو تحویل داده خواهد شد.

این سفر دریایی یک ساله را تشکل های غیردولتی حامی محیط زیست و سازمان محیط زیست جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی کردند.

توحیدی که خود مشهدی است، پرچم نمادین حمایت از پایداری محیط زیست خزر را پیش از آغاز سفر دریایی از دست یک بانوی شناگر ایرانی تحویل گرفت.

الهام اصغری این پرچم را با شنا کردن در یک مسیر 10 کیلومتری میان میانکاله در شهرستان بهشهر با آشوراده در استان گلستان ، تحویل توحیدی داد.

هدف اصلی این سفر دریایی در درجه اول حمایت از گونه های جانوری در حال انقراض این دریا بویژه فک خزری است، ولی جلوگیری از آلوده سازی بیشتر و برداشت بی رویه منابع دریا و ثبت رکورد پیمایش دریایی با قایق پارویی در زمان مشخص نیز به عنوان دیگر اهداف این برنامه اعلام شده است.
 
دریای خزر که با نام های دیگری مانند دریای مازندران ، دریای طبرستان، کاسپین و دریای گرگان هم در منابع تاریخی از آن نام برده شده، با طول تقریبی یکهزار و 200 کیلومتر و عرض متوسط ۳۲۰ کیلومتر و مساحت 438 هزار کیلومتر مربع با حجم آ 770 هزار کیلومتر مکعب بزرگ ترین دریاچه جهان به شمار می رود.

عرض دریای خزر در باریک ترین قسمت، بین شبه جزیره ˈ آبشوران ˈ و دماغه ˈ کواولی ˈ ۲۲۰ کیلومتر و در پهناورترین بخش نیز حدود ۵۴۵ کیلومتر است.

دریای خزر از ۵۷۵ نوع گیاه، یکهزار و 332 گونه جانور و ۸۵۰ نمونه ماهی برخوردار است و ۹۰ درصد خاویار جهان از این دریای صید می‏شود.

فک خزری تنها گونه پستاندار بومی دریای خزر است که بر اساس بررسی های کارشناسی مراجع داخلی و بین المللی نسلش در حال انقراض است.

آمارهای رسمی نشان می دهد که جمعیت این گونه جانوری در 18 سال اخیر از یک میلیون به 11 هزار قلاده کاهش یافته است.

تهدید اصلی و فوری نسل این گونه جانوری دریای خزر صید بی رویه آنها توسط صیادان کشورهای حاشیه این دریا بویژه آذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان برای درست کردن کیف و کفش از پوست آنها است.

صیادان ایرانی بر اساس یک باور سنتی از صید فک خزری بشدت بپرهیز می کنند زیرا بر این اعتقادند که صید این جانور سبب کاهش رزق و روزی آنان می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.