مديركل دفتر ارزيابي ازدواج و تعالي خانواده ورزارت ورزش و جوانان گفت: در طلاق‌ها، 90 درصد خانم‌ها پس از يك سال، علاقه‌مند به بازگشت به زندگي هستند بنابراين اين دفتر طرحي به عنوان "بازگشت به زندگي" را برنامه‌ريزي كرده و در حال تامين اعتبار آن براي اجراست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ مسعود اميني اظهار كرد: رسيدگي به امور طلاق جزو وظايف دفتر ارزيابي ازدواج و تعالي خانواده وزارت ورزش و جوانان نيست ولي پرداختن به اين موضوع يك وظيفه اجتماعي براي همگان است. اين دفتر به منظور كاهش طلاق، طرح بازگشت به خانواده را برنامه‌ريزي كرده و از طريق مديران مالي كشور پيگير تامين اعتبار آن است.

 

وي ادامه داد: يك نظريه كارشناسي در حوزه مشاوره وجود دارد كه خانم‌ها به دليل عاطفي بودن، در طلاق زودتر آسيب مي‌بينند و هر اتفاقي در زندگي آنها ممكن است به طلاق منجر شود. علي‌رغم اين‌كه تعداد بسياري از خانم‌ها پس از يك سال علاقه‌مند به بازگشت هستند ولي مجموعه‌اي براي مداخله و داوري در اين حوزه وجود ندارد بنابراين، اجراي اين طرح در دستور كار دفتر قرار گرفت.

 

مديركل دفتر ارزيابي ازدواج و تعالي خانواده وزارت ورزش و جوانان افزود: مجموعه سمن‌ها در همه امور حضور دارند ولي به صورت تخصصي وارد اين حوزه نشده‌اند و ما از نبود اين تخصص رنج مي‌بريم؛ بر اين اساس دفتر از راه‌اندازي سمن‌ها به صورت تخصصي در حوزه ازدواج، مشاوره و خانواده كاملا حمايت مي كند.

 

اميني با بيان اين‌كه بر اساس تراز عمومي در سطح كشور به ازاي هر 5 ازدواج يك طلاق رخ مي‌دهد، عنوان كرد: يك اشكال ديگر در اين حوزه وجود دارد، گاهي در جامعه مي‌بينيم كه يك نفر در گوشه‌اي از مملكت آماري را مي‌گيرد و اين آمار را غير مسئولانه به كل كشور تسري مي‌دهد.

 

وي اظهار داشت: طرح بازگشت به زندگي هنوز به استان‌ها ابلاغ نشده است چون در حال تامين اعتبار آن هستيم. اين طرح هنوز اجرايي نشده ولي به طور خاص به استان زنجان واگذار شده است.

 

مدير كل ارزيابي ازدواج و تعالي خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: همچنين اجراي طرح آموزش‌هاي مهارت‌هاي پيش از ازدواج به استان خوزستان واگذار شده و 4 شهر اهواز، آبادان، انديمشك و ماهشهر به عنوان پايلوت اجراي اين طرح مشخص شده‌اند. اين دوره 16 ساعته است كه در استان خوزستان آغاز شده است. استان‌هاي قزوين و كرمان نيز استان‌هاي بعدي اجراي اين طرح هستند و در انتظار مشخص شدن استان چهارم هستيم.

 

وي ادامه داد: آموزش زوجين در مساجد نيز در دستور كار اين دفتر قرار گرفته است؛ يك ماه پيش اعتبار اين طرح به حساب استان‌ها واريز شد. به طور نمونه در فاز نخست براي استان تهران 20 مسجد تعيين شد و 47 ميليون تومان اعتبار داده شد. در فاز دوم همزمان با استان تهران، اعتباري به ميزان 300 ميليون تومان به استان‌هاي سراسر كشور جهت اجراي طرح آموزش زوجين در مساجد ابلاغ شد. در فاز دوم، استان‌ها مي‌توانند ميزان اعتباري كه نياز دارند را پيشنهاد بدهند.

 

اميني اظهار كرد: اين طرح بر اساس توافق‌نامه سه‌جانبه‌اي كه ميان معاونت امور جوانان، مركز مشاوره حوزه علميه و مركز امور مساجد و همچنين مشاوران داراي پروانه فعاليت منعقد شده، اجرايي مي‌شود. آموزش‌ها نيز با رويكرد ايراني اسلامي است و تاكيد شده سرفصل‌ها ترجمه شده غربي نباشد تا با فرهنگ بومي ما مطابق باشد.

 

وي يادآور شد: يكي ديگر از برنامه‌هاي دفتر در حوزه ازدواج تشكيل مجمع ملي خيرين ازدواج است. تشكيل اين مجمع از پايه يعني ابتدا در شهرستان‌ها، سپس استان ها و بعد از آن در سطح ملي در دستور كار قرار گرفت. تشكيل مجمع خيرين ازدواج به استان‌ها ابلاغ و اعتبار لازم داده شده است. اين مجمع نبايد دولتي باشد ولي دولت آن را همراهي خواهد كرد.

 

مديركل ارزيابي ازدواج و تعالي خانواده وزارت ورزش و جوانان در خصوص جشنواره ملي پيوند آسماني گفت: سال گذشته متاسفانه جشنواره‌هاي استاني به طور همزمان برگزار شدند و دقت در ارزيابي اين برنامه‌ها كاهش يافت. امسال سعي شد جشنواره‌ها را در طول ماه ذيحجه برگزار كنيم و جشنواره ملي پيوند آسماني به اواخر بهمن و اوايل اسفند امسال موكول شد.

 

وي عنوان كرد: استان خوزستان امسال در اين زمينه خوب عمل كرد؛ سال گذشته براي برگزاري جشنواره پيوند آسماني 15 ميليون و امسال 86 ميليون تومان اعتبار دريافت كرد كه اميدواريم بتوانيم براي سال آينده بين 100 تا 150 ميليون تومان اعتبار به اين استان اختصاص دهيم.

 

اميني گفت: كميته ساماندهي ازدواج از سال 84 تشكيل شده و داراي قانون است ولي پيگيري نمي‌شود. مسئولان ما جلسات اشتغال و مسكن را به طور منظم برگزار مي‌كنند، درست است كه اين امر اهميت دارد و خروجي آن آن براي جوانان است اما بايد به كميته سامان‌دهي ازدواج نيز اهميت داده شود. در ستاد استاني سامان‌دهي همه مديران دستگاه‌ها عضو هستند، در ستاد ملي نيز نمايندگان وزارت‌خانه در جلسات اين ستاد به خوبي حضور پيدا مي‌كند. اين كميته ذيل شوراي ورزش و جوانان است و مباحث و طرح‌ها از شهرستان‌ها و استان‌ها به دبيرخانه كميته مي‌رسد و مطالبات و نظرات فني در آن ارائه مي‌شود.

 

مديركل ارزيابي ازدواج و تعالي خانواده وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در حوزه استان‌ها در خصوص تشكيل اين كميته با يك ضعف مواجه هستيم؛ ستاد ساماندهي در كشور بايد هر سه ماه يكبار تشكيل شود كه اگر اين سه ماه به چهار ماه رسيد بايد منتظر اتفاقات ناگوار در حوزه ازدواج و طلاق باشيم.

 

وي افزود: به استان‌ها ابلاغ شده كه آمار زوجين استان خود را جمع‌آوري و در پرتال خود قرار دهند. همچنين مجموعه‌اي براي ثبت شكايت‌ها در پرتال قرار دهند. استان قم اين طرح را به صورت پايلوت آغاز كرد. خوزستان نيز جزء سه چهار استاني بود كه در فهرست 12 استان اول در اين زمينه وارد شد و اين طرح را اجرايي كرد. علي‌رغم اينكه ما وظيفه مستقيم در اعطاي وام ازدواج نداريم ولي رسيدگي به شكايت‌ها در اين زمينه را بايد در كميته تخصصي بياوريم و بر اساس آيين‌نامه‌اي كه در وزارتخانه وجود دارد، تصميم‌گيري شود.

 

مديركل ارزيابي ازدواج و تعالي خانواده وزارت ورزش و جوانان بيان كرد: در 6 ماهه نخست امسال از ميان حدود يك ميليون و 200 هزار مورد تقاضاي وام ازدواج، به حدود 512 هزار مورد وام پرداخت شد. با توجه به اين‌كه نماينده وزرات در بانك مركزي هستم، معتقدم سامانه‌اي كه تعريف شده داراي اشكالاتي است. نظر تخصصي ما اين است كه بايد دسترسي استاني به اين سامانه ايجاد شود. همچنين مشكل اعتباري اين مجموعه نيز بايد حل شود. اعتبار اين مجموعه متكي به سپرده‌هاي قرض‌الحسنه ازدواج است. اين حرفي است كه صادقانه بايد به جوانان گفته شود؛ ما اكنون رديف اعتباري مشخص براي وام ازدواج جوانان نداريم.

 

اميني اظهار كرد: در خصوص اين موضوع با نمايندگان مجلس و كميسيون اجتماعي صحبت شد. 54 نماينده نيز امضا كردند و طرح دو فوريتي به صحن مجلس رفت كه يك فوريت آن خردادماه تصويب شد. در كارگروه اجتماعي نيز اين موضوع به تصويب رسيد. پيشنهاد ما اين است كه يك بانك فراگير متولي وام ازدواج باشد و نظر تخصصي ما نيز بانك ملي است تا جوانان سرگردان نشوند و ارزيابي‌ها ساده‌تر انجام شود.

 

وي افزود: اين نوعي بي‌انضباطي است كه همه بانك‌ها درگير موضوع وام ازدواج شوند. اين‌گونه نمي‌توان بانك‌ها را رصد كرد و يك گزارش واقع‌بينانه سريع داشته باشيم. بر اساس رقابتي كه بين بانك‌ها ايجاد كرديم سال گذشته بانك ملي بيشترين پرداخت وام را داشت.

 

مديركل ارزيابي ازدواج و تعالي خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: هرم جمعيتي ما در حال پايين آمدن است مقايسه‌هايي كه در خصوص آمار ازدواج و طلاق صورت مي‌گيرد، مقايسه صحيحي نيست، براي مقايسه بايد همه داده‌ها را در نظر گرفت.

 

وي توضيح داد: برنامه‌هاي هفته ازدواج امسال بسيار بهتر از سال‌هاي گذشته بود. يكي از اشكالات سال گذشته، اختصاص بودجه به استان‌ها بود كه بودجه در هفته ازدواج به استان‌ها رسيد و مهلت تصميم‌گيري براي مديران وجود نداشت. اما امسال يك ماه پيش از هفته ازدواج، بودجه به استان‌ها ابلاغ شد.

 

اميني اظهار كرد: ارزيابي دفتر ارزيابي ازدواج و تعالي خانواده وزارت از برنامه‌هاي اين هفته در سطح كشور بسيار خوب بود و مهلتي به استان‌ها داده شد تا گزارش خود را به دفتر ارسال كنند. دفتر ارزيابي نيز تا پايان محرم گزارش نهايي خود را ارايه خواهد كرد.

 

وي تاكيد كرد: 25 درصد بودجه استان‌ها براي هفته ازدواج سال آينده بر اين اساس بسته مي‌شود، هر استاني فعال‌تر بوده، بودجه بيشتري مي‌گيرد. به اين ترتيب، بودجه و اعتبارات برگزاري اين هفته بر اساس شايستگي‌ها اختصاص داده مي‌شود./س

 


برچسب ها: مشکلات ، ازدواج ، طلاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.