رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دیدار از هویت تاریخی و مذهبی شهرری ؛

تعزیه خوانی در بافت های مذهبی ری زنده است + تصویر

احمد مسجدجامعی همزمان با ایام محرم از هویت تاریخی و فرهنگی منطقه بیست تهران و شهر‌ری دیدار کرد که این بازدید ها بیشتر به حسینیه‌ها و بافت مذهبی تاریخی اختصاص داشت.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران رئیس شورای اسلامی شهر تهران که به منظور باز شناسی تهران و محله های قدیمی و هویت تاریخی هر جمعه دیداری از یکی از محلات و مناطق تهران دارد برای دومین هفته متوالی با حضور در "ری" در ناحیة دولت‌آباد از حسینیة دوشهید، محل اجرای تعزیه، بازدید کرد.
 
 بر اساس اين گزارش در جریان این بازدید ، هر یک از تعذیه‌خوانان ضمن اجرای قطعه‌ای کوتاه از نقش خود توضیحاتی از شیوة اجرای تعزیه ارائه دادند.
 
بر اساس این گزارش ، بنیان‌گذار تعزیه‌خوانی در این حسینیه بانوی بزرگواری به نام مرحوم خاله حُسنی بوده است که مردم محل از او به نیکی یاد می‌کنند. حسینیة دو شهید از حسینیه‌های با سابقة این محل است که هر سال میزبان سوگوارانی است که به عشق امام حسین به تماشای تعزیه در این حسینیه می‌نشینند.
 
 این دیدار با اجرای زیارت عاشورا در جمع تعدادی از خادمان، پیرغلامان و تعذیه‌خوانان این محل همراه بود.
 
رئیس شورای شهر تهران سپس به حسینیه‌های نجفی‌ها وکاظمینی‌های مقیم دولت‌آباد رفت و با تعدادی از اهالی که بیشتر از عراقی‌های مقیم شهر ری بودند دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
 
وی در ادامة این دیدار در قدیمی‌ترین حسینیة شهر ری حاضر شد و در جمع بانیان، پیرغلامان و جوانان این حسینیه به اجرای نواهای سنتی نوحه‌خوانان گوش داد.
 
حسینیة نفرآباد قدیمی‌ترین حسینیة ری به شمار می‌آید که بیش از سیصد سال قدمت دارد. این حسینیه در محلة نفر‌آباد و همجوار حرم مطهر عبدالعظیم حسنی قرار دارد.
 
همچنین وی از برخی کوچه‌ها و خانه‌های محلة نفرآباد و بافت تاریخی آن بازدید و از نزدیک با مسائل و مشکلات مردم آشنا شد.
 
مسجدجامعی در ادامة این دیدار به برج طغرل رفت و بر مزار استاد محیط طباطبائی حاضر شد و قرائت فاتحه کرد.
 
وی همچنین در زورخانة محلة سرتخت در جمع پیشکسوتانِ ورزش باستانی حاضر شد و با آنها گفت‌و‌گو کرد.
 
احمد مسجد جامعی همچنین از قدیمی‌ترین کارخانة سیمان خاورمیانه که سالهاست از خط تولید خارج شده و تنها جنبة تاریخی و موزه‌ای دارد دیدار و بر نگهداری از این سرمایة تاریخی و تبدیل آن به موزة صنعت تأکید کرد و گفت: «این اثر تاریخی از چند منظر دارای اهمیت است و باید ابتدا به عنوان یک اثر تاریخی ثبت ملی و پس از آن ثبت جهانی شود.
 
در این دیدارهای صمیمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران را شهردار منطقه بیست، اعضای شورایاری و تعدادی از معتمدان و پیرغلامان اهل بیت همراهی می‌کردند.
 
شايان ذکر است، دیدارهای دوره‌ای رئیس شورای اسلامی شهر تهران با عنوان «کشف تهران» هر صبح جمعه با هدف بازدید از هویت تاریخی فرهنگی تهران و آشنایی با مسائل و مشکلات مردم مناطق مختلف تهران انجام می‌پذیرد که به دلیل اهمیت منطقة ری دو هفتة متوالی به منطقة بیست(شهر ری) اختصاص یافته بود.
























برچسب ها: تعزیه ، بافت ، مذهبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار