اسدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

هدف غایی مذاکرات1+5 باید، بازگشت پرونده هسته‌ای ما از شورای امنیت باشد

یک حقوقدان گفت: محور اصلی مذاکرات با 1+5 این است که غرب، حقوق جمهوری اسلامی ایران مبنی بر غنی سازی را به رسمیت بشناسد و اگر این موضوع محقق شد راه برای مذاکرات بعدی باز می‌شود و به طور قطع هدف غایی این مذاکرات باید بازگشت پرونده هسته‌ای ما از شورای امنیت باشد.

"عباس اسدی" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مذاکرات اخیر ایران با 1+5 در ژنو اظهار داشت: گروه 1+5 ، از پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل تشکیل یافته و هدف آن هماهنگ کردن واکنش جهانی نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران است.
 
وی ادامه داد: اکنون در بازی پیچیده سیاسی و معادله چند مجهولی قرار داریم و در هر حال آمریکا باید در مواجهه با ایران در عمل گام بردارد به این ترتیب که تحریم‌ها را لغو کند و حق فناوری هسته‌ای ما را به رسمیت بشناسد.

اسدی افزود: چنانچه در کنار حفظ اصول بتوانیم در راستای حفظ حقوق هسته‌ای کشورمان امتیاز بگیریم به معنای نرمش قهرمانانه و هوشمندی و کیاست در رفتار با دیگران است و ماحصل نرمش قهرمانانه  این است که از گذرگاه فعل عبور کنیم و بسیاری از خاکریزهای فتح نشده، فتح شود تا به نقطه تعامل برسیم و مسئله‌ای به نام هسته‌ای در کشور وجود نداشته باشد.
 
وی تاکید کرد: در این بین، لابی صهیونیسم با هر گونه رویکرد جدید میان ایران و آمریکا مخالف است و درون هیات حاکمه آمریکا نیز نظر واحدی وجود ندارد اما جمع‌بندی سیاسی این است که مشکل ما با آمریکا در زمینه سیاست‌ها و نگرش این کشور به انقلاب اسلامی و جهان اسلام است و سیاست‌های این کشور در مواجهه با ایران، خصمانه است زیرا اگر این گونه نبود در کنگره آمریکا برای براندازی نظام ایران بودجه تصویب نمی‌کردند.
 
این حقوقدان گفت: نخستین گام آمریکا باید تغییر رفتار و سیاست خصمانه به سیاستی مشخص و بدون دشمنی نسبت به انقلاب اسلامی ایران باشد، چرا که بدهکاری این کشور به کشور و انقلابمان بسیار  است  تا زمانی که ماهیت گفتمانی رئیس‌جمهور و کنگره آمریکا درباره ایران تغییر نکند حداقل خوشبینی به این کشور هم ساده انگاری است.
 
اسدی ادامه داد: اوباما رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود  در مجمع عمومی سازمان ملل از فتوای مقام معظم رهبری درباره سلاح هسته‌ای و همچنین در خصوص پذیرش حق دستیابی ایران به فعالیت‌های صلح آمیز انرژی هسته‌ای سخن گفت، که این امر ادبیات جدیدی بود که ناشی از قدرت نظام ماست.
 
وی افزود: در مذاکرات با کشورهای 1+5 باید تاکید داشته باشیم که انتهای مذاکرات باید به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی و رفع تحریم‌ها باشد و ما نیز در این زمینه درخصوص اعتمادسازی گام برمی‌داریم.
 
اسدی تصریح کرد: در مذاکرات با 1+5 باید تاکید داشته باشیم که چشم‌اندازی برای این مذاکرات تعریف شود که بدانیم از کجا حرکت کنیم و آخر خط باید رفع همه تحریم‌ها باشد به‌طوری که کشورمان غنی‌سازی را ادامه دهد و قرار نیست از حقوق مردم ایران به ویژه حقوق هسته‌ای چیزی را بدهیم یا کم کنیم .
 
وی اشاره کرد: برنده شدن ما در مذاکرات به معنای تثبیت حقوق مردم‌مان در بحث هسته‌ای است و برنده شدن طرف مقابل هم زمانی است که نگرانی‌هایش برطرف شود. تعلیق غنی‌سازی براساس آن چه که در 10 سال گذشته حرکت کرده‌ایم غیر ممکن است و غنی‌سازی در هر شرایطی باید ادامه پیدا کند، اما درخصوص سطح، میزان، شکل و مکانش می‌توانیم مذاکره کنیم به شرطی که اصل حقوق ما را نفی نکند.
 
این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: محور اصلی مذاکرات با 1+5 این است که غرب، حقوق جمهوری اسلامی ایران مبنی بر غنی سازی را به رسمیت بشناسند و اگر این موضوع محقق شد راه برای مذاکرات بعدی  باز می‌شود و اگر 1+5 به این درک مشترک با جمهوری اسلامی ایران برسد که انتهای مذاکرات به رسمیت شناختن حق غنی سازی و رفع تحریم ها باشد، می‌توانیم گام‌های متفاوتی را برای اعتماد سازی برداریم و به طور قطع هدف غایی این مذاکرات باید بازگشت پرونده هسته‌ای ما از شورای امنیت باشد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار