در صحن علنی مجلس؛

سجادی: از استعفای آن زمان خود نه دفاع می‌کنم و نه دفاع خواهم کرد/ عزم راسخی برای حل مسئله اخلاق در ورزش دارم

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان گفت: آدمی نیستیم که در جریان سیاسی خاصی باشم. من یک مدیر ورزشی حرفه‌ای هستم. از استعفای آن زمان خود نه دفاع می‌کنم و نه دفاع خواهم کرد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، نصرالله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با حضور در مجلس شورای اسلامی و در دفاع از عملکرد و برنامه‌هایش اظهار داشت: در این مدت کوتاه نتوانستم در همه کمیسیون‌ها حاضر شده و برنامه‌های خود را توضیح دهم و از این منظر نیز از تمام نمایندگان محترم عذرخواهی می‌کنم با این وجود در این فاصله نیز در برخی از فراکسیون‌های مجلس حضور یافتم و برنامه‌های پیشنهادی خود را توضیح دادم.  

وی در ادامه با بیان اینکه بنده ابتدا به عنوان یک معلم در آموزش و پرورش استخدام شدم، گفت: بنده در سال ۶۰ با ابلاغ و دستور مرحوم شهید باهنر افتخار خدمتگذاری در مسند مدیریت کل تربیت بدنی آموزش و پرورش برعهده گرفتم.  

سجادی با بیان اینکه بنده ۵۲ ماه در این سمت و در آموزش و پرورش توفیق خدمت داشته‌ام، افزود: در این سمت و در این حوزه با توجه به ارزش‌های تربیتی اسلام و نگاه جدیدی که مورد نظر انقلاب اسلامی در حوزه تربیت بدنی بود ورود پیدا کردیم.

وزیر پیشنهادی ورزش در ادامه تصریح کرد: در طول خدمت خود در این سمت با انتشار نشریاتی که نامشان ارزش و ورزش بود بر مسائل ارزشی در ورزش تأکید داشتم. 

وی افزود: بنده در سالهای ۶۴ و ۶۵ بعنوان رئیس فدراسیون فوتبال، در سال ۶۰ بعنوان معاون حقوقی در مجلس، درسال ۶۶ تا ۶۸قائم مقام سازمان تربیت بدنی، از سال ۷۱تا سال ۷۵ بعنوان دبیرکل کمیته المپیک، و از سال ۸۰ تا ۸۴ بعنوان معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش و همچنین یک دوره ۴ ساله در هیئت رئیسه کمیته ملی المپیک مشغول به کار بودم. 

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با بیان اینکه بنده شانس داشتم در طول این مدت به جوانان خدمت کرده و اساس کار بنده با جوانان بوده است، گفت: در۶دوره بازی‌های آسیایی که هر ۴ سال برگزار می‌شوند بعنوان سرپرست ۴۵۰ جوان افتخار هدایت این جوانان را در بازی‌های آسیایی داشتم.  بنده همچنین در ۵ دوره بازی‌های المپیک توفیق خدمت به جوانان و قهرمانان کشور را هم داشتم. 

سجادی افزود: در طول چند روزی که در کمیسیون‌های مجلس حضور داشتم متوجه شدم که مسئله اصلی شما ورزش و جوانان است. 

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس بیشتر بر مسئله جوانان و نقش آنان در این وزارتخانه تأکید داشتند، گفت: در طول دو سال گذشته تنها عنوان عوض شده و اتفاق خاصی نیافتاده است و هم اکنون نیز قانون سال ۱۳۵۰ را در این حوزه داریم بعلاوه اینکه حوزه جوانان نیز به عنوان ظرفیتی بزرگ به این مجموعه اضافه شده که پیش بینی خاصی برای آن نشده؛ به جز اینکه برای جوانان منشور جوانان و دو سند راهبردی در برنامه چهارم پیش بینی شده است. 

سجادی تصریح کرد: هم اکنون ظرفیت در وزارت ورزش آن ظرفیتی نیست که که توسعه جهت و ساختاری که در پیش است را جوابگو باشد و امیدواریم با کمک شما قانون تشکیل این وزارتخانه را تدوین و امسال به مجلس تقدیم کنیم و شما نمایندگان می‌توانید در ظرفیت سازی در این وزارت‌خانه به ما کمک کنید. 

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ادامه داد:  بنده کار گروهی و اجرایی را می‌شناسم ، به مدت ۳۲ سال کار مدیریت انجام دادم و افتخار می‌کنم که در این نظام پیشرفت کردم و توانسته‌ام یادبگیریم و هم اکنون نیز ۶ راهبرد را در برنامه‌های خود اعلام کردم که سرفصل حدود ۵۰ برنامه عملیاتی در آن‌ها ذکر و پیش بینی شده است. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قطعا با همکاری شما نمایندگان می‌توانیم در حوزه‌های مختلف براساس راهبرد‌ها و برنامه‌های تدوین و تعریف شده حرکت کرده و موفق شویم.

سجادی همچنین با اشاره به 6 محور اساسی در برنامه‌های خود در وزارت ورزش و جوانان گفت: در برنامه مذکور دو راهبرد و استراتژی مربوط به حوزه جوانان است که ذیل آن ۱۷عنوان برنامه عملیاتی نوشته شده است. 

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان افزود: یک راهبرد مربوط به ورزش همگانی است که در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها تأکید ویژه‌ای برآن شده است و راهبرد دیگر مربوط به ورزش قهرمانی و حرفه‌ای و همچنین یک راهبرد مختص مسائل قانونی و حقوقی است. 

سجادی با اشاره به راهبرد اقتصادی و مالی گفت: وزارتخانه‌ای به این بزرگی متأسفانه درگیر یکسری مسائل مالی است که باید مرتفع شود. 

وی گفت: سلامت تن، تندرستی، فعال کردن اوقات فراغت، و جذب جوانان از جمله مسائل ویژه‌ای است که در ورزش همگانی مورد تأکید قرار گرفته اما متأسفانه از قبل و بعد از انقلاب توجه به ورزش همگانی در حد یک مانور و برگزاری همایش‌های مختلف در جهت تشویق مردم به انجام ورزش بوده است. 

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با تأکید براینکه برای عمومیت یافتن ورزش همگانی در کشور نیازمند تعامل سایر دستگاه‌ها با این وزارتخانه هستیم، گفت: نقش وزارت آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌ها در این مسیر بسیار می‌تواند مفید واقع شود.

وي ادامه داد: اگر بخش خصوصي در ورزش حرفه‌اي نباشد ورزش قهرماني تعطيل مي‌شود، بنابراين خواهش من اين است که دغدغه‌هاي اساسي با توجه به اينکه هم اکنون در فصل بودجه هستيم عملي شود.

سجادي با بيان اينکه ورزش قهرماني اهميت فوق العاده اي دارد، اضافه کرد: ورزش قهرماني اگر بخوبي هدايت شود در داخل و عرصه بين المللي دستاوردهاي بسيار خوبي خواهد داشت اما بحث مهمتر رعايت نکردن اخلاق ورزشي در جامعه ماست.

وي با اشاره به نقش رسانه ها در برجسته کردن قهرمانان ورزشي بيان داشت: اميدوارم بتوانم مسئله رعايت اخلاق در ورزش را با کمک شما حل کنم. قطعا در اين زمينه عزم راسخي دارم چرا که ورزشکاران خوبي داريم که الگوهاي اخلاقي خوبي هستند و رسانه ها بايد آنها را برجسته کنند.

وزير پيشنهادي وزارت ورزش و جوانان با بيان اينکه ما در کشور مدال آوران را تشويق می‌کنیم اما ورزشکاران جوانمردي را که با اخلاق ورزش مي‌کنند تشويق نمي کنيم ،  تصريح کرد: براي يک جمعيت 75 ميليون نفري پيشبرد اين مسائل مطلوب نيست لذا ما بايد ورزش را بعنوان يک نظام علمي پياده و مستقر کنيم.

سجادي توجه به ورزش مناطق محروم را اولويت بعدي خود تعريف کرد و افزود: ما منابع را فقط به ورزش قهرماني محدود کرده‌ايم که حتي به ورزش همگاني هم نمي رسيم. بخاطر همين است که ورزش همگاني و رفاهي مردم محرومتر مانده است.

وي با اشاره به نقش مهم مشارکت مردم در اجراي طرح‌هاي نيمه تمام اين وزارتخانه ادامه داد: 3200 طرح نيمه تمام داريم که غير از طريق قانوني و مشارکت مردم حل نمي شود لذا اميدوارم که بتوانيم اين محدوديت ها را در دولت جديد مرتفع کنيم.

سجادي با بيان اينکه این وزارتخانه باید با سایر وزارتخانه‌ها تعامل داشته باشد، تأکيد کرد: بحث ازدواج، مسکن و اوقات فراغت جوانان ما از مسائل پيش روي وزارت ورزش و جوانان است که رئيس جمهور نيز اشاره کرد اما اين مهم قطعا به تنهايي انجام شدنی نيست.

وزير پيشنهادي ورزش و جوانان افزود: شوراي عالي جوانان که مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است با تعامل دستگاه ها در زمينه تخصيص منابع و برنامه ريزي واحد و هماهنگ صورت گرفته و بايد تمام کارها همپوشاني داشته باشد.


سجادی اضافه کرد: بنده آدمی نیستیم که در جریان سیاسی خاصی باشم. من یک مدیر ورزشی حرفه‌ای هستم. از استعفای آن زمان خود نه دفاع می‌کنم و نه دفاع خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به وضعیت نامناسب فدراسیون‌های ورزشی گفت: عده‌ای با رانت‌خواری و مسائل سیاسی وارد فدراسیون‌های ورزشی شده‌اند اما راه را احتمالا اشتباه آمده‌اند . ما پنجاه فدراسیون داریم که چهارده تای آن با سرپرست اداره می‌شوند و این‌ها تا7، 8 ماه سرپرستی می‌کنند اما اساسنامه مصوب دولت آن را غیرقانونی اعلام می‌کند.
 
سجادی ادامه داد: با شناختی که از همکارانم دارم 4 فدراسیونی را که فعالیت نامناسبی دارند در شرایط نامناسب بین‌المللی حل خواهیم کرد بنده قبل از این که به عنوان وزیر معرفی شوم 14 فدراسیون را معرفی و ثبت نام کردند که اگر مراحل قانونی را طی کنند تا 20 آذر انتخابات انجام شده و دوره چهار ساله را طی خواهند کرد.
 
سجادی با بیان اینکه پس از پایان دوران چهار ساله ریاست فدراسیون در همان دوران انتخابات را برگزار خواهیم کرد، اضافه کرد: ما تلاش می‌کنیم نیروهای متعهد، متخصص، مدیر، تحصیل کرده و در یک کلام دلسوزان انقلاب اسلامی را وارد عرصه خدمتگذاری کرده و با توجه به توصیه ای که در کمیسیون به بنده شد سعی می‌کنم از مسائل سیاسی به دور باشیم و مدیرانی مجرب برای فدراسیون ورزشی انتخاب کنیم.
 
وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بیان داشت: این مسئله در ادارات کل استانی هم همین گونه است و فقط ساختمان سئول نیست شما دو تیمی را که به حق در این جا نام بردید در همه جای کشور باید تعامل وجود داشته باشد ما در سال‌های گذشته به استان‌ها چندان توجهی نداشتیم ما باید مدیرانی را بیاوریم که ورزش استان‌ها را جلو ببرند.
 
وی با بیان این که یافته‌های علمی بسیار زیاد است اما امروزه در بحث علمی یک حلقه مفقوده داریم تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی دولت از تحصیل در دانشگاه و آن چه که نیاز بازار و دستگاه‌های اجرایی است فاصله دارند من به عنوان یک دانشگاهی عرض می‌کنم که باید به دنبال تحقیقات دانشگاهی رفته تا مسائل و مشکلات را کاربردی حل کنیم با شناخت و نزدیکی که با اعضای هیئت علمی دانشگاه دارم این مسئله را پیگیری می‌کنم. 
 
وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به جانبازان و معلولین ورزشکار که افتخارآفرینی زیادی داشتند، ادامه داد: افتخارآفرینی این عزیزان در سایه ورزشکاران دیگر قرار گرفته است ما در بازی‌های پارالمپیک و پاراآسیایی قهرمان‌های زیادی داشتیم ما چه در بعد همگانی و قهرمانی توجه ویژه‌ای به بحث ورزش همگانی که نشان دهنده تندرستی و شادابی این عزیزان است خواهیم داشت تا در آینده فعالیت خود را بهتر انجام دهیم. 
 
وی با اشاره به بازی‌های آسیایی کره جنوبی که در 29 شهریور ماه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: فرصت کمی برای حضور در این رویداد بزرگ بین‌المللی داریم من فقط اشاره‌ای کنم که برای شرکت در این بازی‌ها برنامه داریم و باید تلاش کنیم.
 
سجادی با اشاره به سوال نمایندگان مجلس و کمیسیون اضافه کرد: من در سال 1382 استعفا کردم اما به عنوان یک مدیر حرفه‌ای نه چندان سیاسی 32 سال در این کشور تلاش کردم و افتخار می‌کنم بگویم سرباز انقلاب، امام(ره) و رهبر معظم انقلاب هستم، کسانی که مرا می‌شناسند می‌دانند در هیچ جناح سیاسی نبوده و نخواهم بود، حرفه من ورزش بوده در آن هستم و خواهم بود بنده به منظور کسب رای دفاع نکرده و نخواهم کرد من به میدان آمده‌ام تا تلاش خود را با پشتیبانی شما عزیزان ادامه دهم. من از استعفای آن زمان خود نه دفاع می‌کنم و نه دفاع خواهم کرد.

 
وی در پایان با تشکر از تمام نمایندگان خاطر نشان کرد: از دوستان موافق و مخالف تشکر کرده و اگر توفیق خدمت در این مسئولیت را داشته باشم باز هم خدمتگذاری به جوانان کشور، نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری را ادامه خواهم داد و اگر این خدمت نباشد همان معلمی که بوده‌ام هستم و خواهم بود.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار