قم/ آیت‌الله موسوی‌اردبیلی:

باید فقه را در جامعه عملی کرد

یکی از اساتید حوزه علمیه قم گفت: لازم است قوانین طوری تصویب و احکام به گونه‌ای در جامعه بیان شوند که فقه شیعی در جامعه عملی شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی‌اردبیلی   در دیدار رئیس و کارشناسان مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از کار این مرکز اظهار کرد: فعالیت چنین مرکزی برای مجلس و کشور لازم بود.

وی افزود: اصلاح قوانینی که بر خلاف شرع باشند لازم است؛ فقه شیعی برای آن است که به آن عمل شود و قوانین هم باید بر همین اساس تنظیم شوند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در نظر گرفتن فقه در تصویب لوایح برای عمل مردم به آنها ضروری است، خاطرنشان کرد: آنچه در کتاب‌های فقهی آمده باید در جامعه هم پیاده شوند و ماهیت قوانین نیز با فقه مطابق باشد.

وی ادامه داد: گاهی می‌بینیم که حتی در رساله‌ها نیز احکامی وجود دارد که عمل نمی‌شود و اگر هم در ادامه استفتائاتی منتشر شده و حتی تعداد آنها به چندین جلد رسیده ولی باز هم همه آنها توسط عموم مردم قابل درک نیست.

موسوی‌اردبیلی با تاکید بر بیان احکام به زبانی که قابل فهم برای همگان باشد، گفت: سال‌ها پیش دانشگاه مفید را بر همین اساس پایه‌ریزی کردیم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مشکلی که برخی طلاب حوزوی حتی پس از سال‌ها تحصیل در مقطع خارج با آن روبه‌رو هستند عنوان داشت: آنها با حقوق آشنایی کافی ندارند و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می‌تواند زمینه این آشنایی و پر کردن خلأها را فراهم کند.

وی ادامه داد: راه سختی پیش روی مرکز تحقیقات است و در این میان نیازمند دقت فراوان و همدلی کافی در تدوین قوانین بر اساس فقه هستیم؛ برخی افراد در مجلس سخنانی می‌گویند که مورد پسند مردم قرار نمی‌گیرد.

موسوی‌اردبیلی افزود: باید به سمتی برویم که مجلسی کاملا شرعی داشته و مرکز تحقیقات در این میان با هدف تطابق قوانین با روح فقه و اسلام تاثیر فراوانی دارد./س

برچسب ها: قم ، فقه ، جامعه ، عملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.