یزد/

یزد مرکز تولید محصولات کنجدی/خوشه های کنجدی یزد نیازمند توجه ملی

یزد با تولید سالانه چهل هزارتن محصولات کنجدی ، رتبه نخست کشور را در این زمینه دارد

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

ارده ، حلوا ارده ، شیرینی های کنجدی ، روغن ارده و روغن کنجد از جمله این محصولات است که در بیش از 135 واحد صنعتی و سنتی استان یزد تولید می شود.
کنجد از قدیمی ترین چاشنی های شناخته شده ای است که قدمت آن به هزار و 600سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد.
رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت اردکان می گوید: شهرستان اردکان با داشتن بیش از صد کارگاه تولید محصولات کنجدی ، یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان این محصول در استان یزد به شمار می رود.
آقای بهجتی افزود:حلوا ارده اردکان از جمله سوغات های مشتری پسندی است که در نوع خود در دنیا بی نظیر است و صنعتگران آن با سرپنجه هنرمندانه خود آن را تولید می کنند.
کارشناس خوشه محصولات کنجدی استان یزد می گوید: بیش از 800 نفر به صورت مستقیم و 2هزار و 500 نفر به صورت غیرمستقیم در زمینه تولید و عرضه محصولات کنجدی در استان یزد فعالیت می کنند.
آقای دهقان افزود: سالانه 45 هزار تن کنجد وارد واحدهای تولید محصولات کنجدی استان یزد می شود که حدود شصت درصد آن به حلوا ، 25 درصد به ارده و بقیه به انواع روغن های استحصالی از کنجد تبدیل می شود.
یکی از متخصصان تغذیه می گوید : کنجد منبع غذایی بسیار با ارزش و سرشار از منگنز ، مس ، کلسیم ، منیزیم ، آهن و فسفر است.
به گفته او فیبرهای غذایی موجود در کنجد تاثیر بسیاری در کاهش کلسترل خون ، حفاظت سلول های کبدی در مقابل آسیب های اکسیداتیو ، پیشگیری از فشار خون زیاد و افزایش ذخیره ویتامین دارد و لازم استمردم به منظور برخورداری از ارزش های غذایی نهفته در کنجد ، از این ماده ی در سبد غذایی خود استفاده کنند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد با اشاره به این که محصولات کنجدی باید به همه مردم جهان شناسانده شود می گوید: استان یزد درحال حاضر صادراتی در این زمینه ندارد و بیشتر صادرات نیز به صورت چمدانی و سفارشی است.
آقای عظیمی می افزاید: این استان ظرفیت این را دارد که محصولات کنجدی تولیدی خود را به کشورهای دیگر صادر کند تا در زمینه ارزآوری نیز بتوانیم به مرحله قابل قبولی برسیم.
عامل توسعه خوشه محصولات کنجدی استان یزد می گوید: ترکیه و اسپانیا نیز محصولات کنجدی تولید می کنند اما کیفیت محصولات یزد خیلی بهتر ازآنهاست.
  طباطبایی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود محصولاتی با کیفیت بالا صادراتی در این زمینه نداریم می گوید: با وجود تعداد زیاد کارگاههای تولید این محصولات کنجدی در استان یزد، کمتر از پنج واحد به صورت صنعتی فعالیت می کنند و بقیه واحدها به صورت سنتی است و آشنا نبودن واحدها و درگیرنشدن آنها با بازارهای خارجی مهمترین علت نبود صادرات این محصولات است زیرا تقاضا در داخل زیاد است به همین دلیل آنها تاکنون فکری برای صادرات نکرده اند
احمدی یکی از تولیدکنندگان روغن کنجد در یزد می گوید: از سال گذشته تاکنون قیمت کنجد پنج برابر شده است و شرکت ما با وجود داشتن استاندارد لازم ، ایزو 2009 و همچنین به عنوان تنها تولید کننده روغن تصفیه شده کنجد در کشور باز هم توان صادرات نداریم
مسعودی دیگر تولیدکننده محصولات کنجدی در یزد هم افزایش قیمت کنجد و کم شدن متقاضی و همچنین نداشتن نقدینگی را از مشکلات خود می داند و می افزاید: بانک ها هم در این زمینه با ما همکاری نمی کنند
وی با اشاره به این که وجود تشکل هایی برای معرفی محصولات کنجدی و همچنین افزایش صادرات می تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد می گوید: این محصولات نه تنها در خارج از کشور بلکه در داخل کشور نیز ناشناخته است
اقای مسعودی می گوید ما در زمینه فروش این محصولات نیز با مشکلاتی مواجه هستیم زیرا قیمت این محصولات خیلی بیشتر از قیمت محصولاتی بدون استفاده از روغن کنجد است و چون بیشتر مردم قادر به تهیه این محصولات نیستند و از محصولات جایگزین استفاده می کنند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد هم در این زمینه می گوید: با توجه به شاخص مطلوب استان یزد در زمینه تولید محصولات کنجدی، با توسعه و ارزیابی این خوشه محصولات کنجدی می توان در ایجاد و توسعه اشتغالزایی استان یزد برنامه ریزی کرد و بازراهای جهانی و هدف را گسترش داد.
آقای عظیمی اظهار امیدواری می کند با تخصیص اعتبار لازم در قالب بودجه های ملی شاهد رشد و گسترش هرچه سریعتر این مدل توسعه ای در بخش صنایع کوچک باشیم تا از این طریق سطح توانمندی و رقابت پذیری کسب و کار برای استان و کشور سنجیده شود و پس از آن هر مقدار فضای کسب و کار افزایش یابد به همان اندازه اقتصاد بهبود یافته و می توان در تحقق شعار رهبری گام اساسی برداشت.
صداقت کارشناس محصولات کنجدی در استان یزد هم با اشاره به این که فقط پانزده تا بیست درصد کنجد موردنیاز کشور در داخل تولید و بقیه ا پاکستان ، هند ، افغانستان ، چین و کشورهای آفریقایی وارد می شود ، گفت : هیچ ارگان حمایت کننده و نظم دهنده در این زمینه وجود ندارد.
دهقان کارشناس خوشه محصولات کنجدی نیز با اشاره به این که سرانه مصرف روغن گیاهی خالص در جهان سالانه یک کیلوگرم  در اروپا 2 کیلوگرم و در ایران 200 گرم است می گوید : امیدواریم با فرهنگ سازی و ارائه تولیدات این استان به بازار ، سرانه مصرف روغن گیاهی خالص در کشورمان افزایش یابد و مردم از روغن های جامد و مایع که مضر سلامتی آنان است ، کمتر استفاده کنند/س
برچسب ها: تولید ، محصولات ، کنجدی ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۳
تشکرازشما