قم/

بررسی آسیب های عزاداری در یک نگاه

عزاداری برای سید الشهدا، یاران با وفا و مظلومان جریان تاریخی و عظیم عاشورا یکی از آئین های مذهبی و شیعی به شمار می رود که موجب حفظ حقیقت والای این حادثه بزرگ است، حادثه ای که در طول تاریخ اسلام بی نظیر بوده و هر چه می گذرد عمیق تر و گویا تر به نظر می رسد.

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم،  آئین ارزشمند عزاداری برای شهدای گرانقدر در حادثه عاشورا دارای ویژگی های خاصی است که باید برای زنده نگهداشتن عظمت آن مورد تاکید باشد.

در طول تاریخ اسلام عزاداری به عنوان آئینی بزرگ و ارزشمند، متاسفانه گاه خواسته یا ناخواسته، مغرضانه و یا از روی گمراهی به تحریف کشیده شده و سنت های نادرستی را در برخی از مراسم های عزاداری به وجود آمده است و عزاداری با آفت ها و آسیب های جدی ای روبرو شده است.

در این میان، سنت های نادرست که ریشه در باورهای غلط دارد گاه دست مایه ای برای سوء استفاده دشمنان می شود و با انعکاس آن در رسانه ها، چهره زیبای اسلام به صورت نازیبا و غیر معقول به جهان معرفی می شود.

با توجه به تاکید مراجع، علما و بسیاری از اندیشمندان لازم است تحریف ها، آسیب و سنت های نادرست عزاداری عاشورا و سید الشهدا به مردم شناسانده شود تا جامعه با بصیرت و آگاهی بهتری در عزاداری حضور یابند و رسالت واقعی قیام سید الشهدا حفظ گردد.

در این زمینه آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، طی سخنانی پیرامون سنت های غلط در عزاداری سید الشهدا عنوان کرد: باید سنت های نیک را جایگزین نمائیم و در برابر سنت های غلط پافشاری کنیم به ویژه سنت های نادرستی که وارد عزاداری های ما در عاشورا شده است.

ذبح قربانی در مسیر دسته جات، سنت نادرستی است

استاد عالی حوزه علمیه قم، در این خصوص، افزود: یکی از سنت‌های اشتباه ذبح قربانی در مسیر دسته جات عزاداری می‌باشد که این کار به دلیل ایجاد آلودگی درست نیست به گونه‌ای که مردم با کفش‌های خونی در مسیر به حرکت می‌پردازند و آلودگی‌های بدی را به دنبال دارد همچنین عده‌ای ساختمان خانه و یا مسجد را به خون حیوان ذبح شده آغشته می‌کنند که آن نیز کار نادرستی است.

بالا و پایین پریدن مداحان، اهانت به مجلس عزاداری است

وی همچنین اضافه کرد: یکی از سنت‌هایی که اخیرا باب شده است بالا و پایین پریدن‌های مداحان جوان است در حالی که مجلس عزاداری سید الشهدا باید سنگین باشد و این بالا و پایین پریدن‌ها اهانت به مجلس عزاداری می‌باشد که امیدواریم مداحان پیشکسوت این نکته را به جوانان یادآوری کنند.

همچنین در این باب آیت الله وحید خراسانی از مراجع عظام تقلید در یکی از دیدار های اعضای جامعه مدرسین با وی با تاکید بر حفظ شعائر حسینی اظهار داشت: عربده کشیدن و گفتن جملات کفر آمیز از شعائر حسینی نیست و باید در عزاداریها این مسائل مورد توجه خاص باشد.

با توجه به دلسوزیهای مراجع و علما در خصوص حفظ حرمت و پاسداشت از ارزشهای عاشورا به نکاتی در باره سنت های نادرست برگرفته از سخنان ارزشمند مراجع و علما اشاره می کنیم که بدین قرار است:

تحریف ها و بدعت ها از سنت های نادرست عزاداری است

تحریف ها و بدعت ها یکی از روش های ناپسند و از خطرات جدی در عزاداری ها به شمار می رود در حالی که امام حسین(ع) برای مقابله با همین بدعت ها و وجود تحریف ها در اسلام ناب محمدی قیام کرد از این رو در عزاداری ها باید از نقل ماجراهای غیر واقعی و تحریف شده خودداری نمود و همه جریان عظیم عاشورا مطابق با اسناد موجود روایت شود.

وجود نوحه ها و اشعار کفرآلود در شان سید الشهدا نیست

خواندن نوحه ها و اشعار کفر آلود چه ریشه در عشق و علاقه فراوان به سید الشهدا داشته و یا ناشی از گمراهی و یا غرض ورزی باشد نادرست و ناروا می باشد زیرا به ساحت مقدس اهل بیت(ع) به خصوص امام حسین(ع) توهین آشکار بوده و و در شان سید الشهدا نیست و در درگاه الهی نیز کفر به شمار می رود، از همه مهم تر اینکه میان حقیقت عاشورا و فهم مردم، فاصله ایجاد می کند و موجب شبهه فکنی در اصل ماجرا و داستان حقیقی عاشورا می شود.

تیغ زنی و قمه زنی در عزاداری حرام است

قمه زنی و تیغ زنی به منزله زخم زدن بر روی بدن و آغشته شدن به خون در عزاداری ها یکی از سنت های نادرست می باشد که به هیچ عنوان در زمان امامان وجود نداشته است و زمانی که این سنت غلط بر روی کودکان انجام می شود به مراتب دردناک تر است.از این رو طبق استفتاء روشن علما و مراجع و به خصوص رهبر معظم انقلاب تیغ زنی و قمه زنی در عزاداری سید الشهدا به صورت علنی یا مخفیانه حرام است زیرا آسیب زدن به بدن امری جایز در اسلام نیست و موجب وهن در عزاداری می شود.

استفاده از ابزار و آلات موسیقی و غنا در عزاداری جایز نیست

طبق استفئات آیت الله بهجت و آیت الله صافی گلپایگانی آلاتى كه به لهو و حرام اختصاص دارد، نواختن آن (در هر حال) جایز نیست ولى اگر از آلات مشترك باشد استفاده از آن به منظور مشروع اشكال ندارد.از این رو استفاده از ابزار و آلات موسیقی و غنا در عزاداری مسئله ای است که در حرمت آن ذره ای شک و شبهه نیست.متاسفانه این سنت نادرست نیز در سالهای گذشته وارد عزاداری شده که باید در جهت حرمت نهادن به سید الشهدا از آن اجتناب کرد و این شیوه نادرست شایسته عزاداری نیست.

استفاده از تصاویر منتسب به ائمه اطهار سنت نادرستی است

اگرچه در نورانیت و جمال غیر قابل وصف ائمه اطهار شکی نیست اما حقیقت آن است که نباید تصاویری را به ائمه اطهار بدون در اختیار داشتن سند تاریخی منتسب کرد از این رو استفاده از این تصاویر علاوه بر اینکه جایز نیست و موجب وهن می شود از نظر قانونی نیز ممنوعیت دارد و هیات های مذهبی باید این شیوه نادرست در عزاداری را به حرمت سید الشهدا کنار بگذارند.

عزاداری نباید به همراه با راهبندان و ایجاد مزاحمت باشد

هیات های مذهبی و دسته جات عزاداری باید به این نکته توجه داشته باشند که ابهت و عظمت برگزاری مراسم های عزاداری مربوط به ایجاد راهبندان های سنگین و یا فراهم ساختن مزاحمت برای تردد مردم نیست بلکه باید به گونه ای به حرکت خود ادامه بدهند که در رفت و آمد مردم خللی ایجاد نشود و حرمت و شان عزاداری نیز با ایجاد فضایی مناسب بدون هیچ گونه مزاحمتی حفظ گردد.هرچند برای از میان رفتن این شیوه نادرست اقداماتی از سوی راهنمائی و رانندگی و نیروی انتظامی و یا ماموران افتخاری در هیات های مذهبی از سوی نیروی انتظامی صورت می گیرد که تا حدودی از بار ترافیکی و مشکلات تردد در معابر و خیابانها کاسته است.

بی توجهی به اطعام نیازمندان در توزیع نذورات، بی مهری به سفره پر مهر اباعبدالله است

یکی از سنت های زیبا و مورد پسند و مورد تاکید اهل بیت(ع) اطعام نیازمندان به ویژه در نذورات می باشد هرچند گاهی این سنت مورد بی مهری قرار می گیرد.قطعا در این میان نذری مورد پذیرش است که بتواند غنی و نیازمند را گرد خود جمع نماید تا یکپارچگی و یک رنگی مسلمانان و شیعیان را به رخ جهانیان بکشاند از این رو لازم است در مراسم های عزاداری به اطعام نیازمندان توجه خاصی شود تا بتوان با چنین روحیه ای، روح و جان خود را سیقل داد و به اصالت حقیقی نذورات پی برد.

رسالت حقیقی عاشورا، تبیین ارزشهای اسلامی و توسعه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است که با اصلاح شیوه های نادرست و گسترش فرهنگ عاشورایی می توان آن را احیا و حفظ کرد.

6

مراسم عزاداری هفتمین شب از ایام محرم در شهرمقدس قم برگزار شد


مراسم عزاداری و سوگواری هفتمین شب از ایام شهادت جانسوز اباعبدالله الحسین (ع) در فضایی حزن انگیز و سرشار از محبت به سرور و سالار شهیدان در مناطق مختلف شهرمقدس قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم،  آیین های عزاداری، سینه زنی و مرثیه سرایی در مساجد، تکایا، حسینیه ها، اماکن زیارتی و مذهبی قم با حضور دستجات و هیات های محلات مختلف با شوری وضف ناپذیری ادامه یافت.

به رسم سنت دیرینه مجالس روضه خوانی ، تغزیه خوانی در هفتمین شب از ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) و اصحاب گرانقدر آن حضرت در منازل برپا شد و شرکت کنندگان در این مجالس بر مصایب آن حضرت به سر و سینه زدند.

برپایی عزاداری سنتی و بومی نیز از دیگر جلوه های هفتمین شب از ایام محرم در مناطق مختلف شهرمقدس قم بود.

مراسم عزاداری، سینه زنی و زنجیرزنی دستجات و هیات های مذهبی نیز امشب در بخش ها و روستاهای استان قم نیز ادامه می یابد./س

برچسب ها: قم ، بررسی ، آسیب ، عزاداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.