قم/آیت الله موسوی اردبیلی:

قوانین در نظام اسلامی نباید با فقه تناقض داشته باشد

آیت الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید، گفت: قوانین باید مطابق با فقه و شریعت باشد و فعالیت های مرکز تحقیقات مجلس در این خصوص ارزشمند است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم،  آیت الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی در دیدار رئیس و هیات همراه مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با وی با تقدیر از تلاش های انجام شده توسط این مرکز علمی گفت:فعالیت های این مرکز با ارزش، بزرگ و امری لازم است.

معظم له افزود:مصوبات و قوانینی که در مجلس به اتفاق آراء تصویب شده است نباید با شرع مخالف باشد و حق هم همین است و وظیفه این مرکز را نشان می دهد.

وی عملیاتی شدن فقه شیعی در قوانین را لازم و ضروری خواند و تصریح کرد:مصوبات نباید تناقضی با فقه داشته باشد و قوانین به گونه ای باشد که بتوانیم فقیه شیعی را در جامعه پیاده کنیم.

استاد عالی حوزه علمیه قم، گفت: قوانین باید شرعی و مورد پسند مردم در جامعه باشد و چنین مرکزی برای مجلس و جامعه لازم است.

آیت الله موسوی اردبیلی با تاکید بر اصلاح قونین مطابق با فقه و شریعت عنوان کرد: ماهیت قوانین باید شرعی و فقهی باشد که در این زمینه از روحانیت و کارشناسان حوزه های علمیه می توان استفاده کرد همچنین در کتاب های فقهی نیز منابع خوبی در جهت فقهی کردن قوانین وجود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: فقه باید برای مردم قابل درک باشد چه بسا کتاب های متعدد فقهی به چاپ رسیده است اما مردم این استفتائات را متوجه نمی شوند که باید در این زمینه روحاینون به توضیح احکام بپردازند.

این مرجع تقلید شیعیان، خطاب به مسوولان مرکز تحقیقات اظهار داشت:خلا هایی در آشنایی طلاب با مبانی حقوقی وجود دارد که مرکز تحقیقات باید این خلاء های علمی و حقوقی را پر نماید و طلاب را با مسائل حقوقی آشنا کنند.

آیت الله موسوی اردبیلی افزود:برای رسیدن به نتیجه مناسب به دقت و همدلی در تدوین قوانین متناسب با فقه نیازمند هستیم تا قوانین مطابق با احکام شریعت به تصویب برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:باید مجلس شرعی باشد و مصوبات با فقه و شریعت هماهنگ شود تا مورد تائید اسلام و مورد پسند مردم قرار گیرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.