قم/

بررسی عملکرد آقای خاص در نیم فصل سیاه

نیم فصل حضور مایلی‌کهن با عملکرد ضعیف این سرمربی در صبا به اتمام رسید و به نظر می‌رسد اقدام به جای هیئت مدیره باشگاه صبا می‌تواند جان دوباره در کالبد نیمه جان این تیم که زمانی مدعی قهرمانی بود، بدمد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، خردادماه سال‌جاری بود که کرم‌رضا پیریایی استاندار قم و رئیس مجتمع باشگاه صبا در نشستی رسمی محمد مایلی‌کهن را سرمربی تیم فوتبال صبای قم معرفی کرد. وی از مایلی‌کهن به عنوان یکی از مربیان با سابقه و با توانایی بالای مدیریتی یاد کرد که مربیگری تیم‌های بزرگی را در فوتبال کشور عهده‌دار بوده و شایسته هدایت صبای قم است.

نتایج کسب شده توسط تیم صبا در فصل گذشته و امیدهای فراوان به مایلی‌کهن نوید درخشش این تیم را در سیزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال کشور برای هواداران و ورزش دوستان قمی به همراه داشت و همه منتظر بودند با آغاز لیگ برتر روند رو به رشد تیم صبا با شدت و قدرت بیشتری دنبال شود.

صبای قم در نخستین دیدار در فصل جدید در یک بازی خانگی به مصاف تیم ملوان بندر انزلی توانست با یک بازی منطقی پیروزی شیرینی را در مقابل این تیم کسب کرده و با سه امتیاز از نخستین بازی کار خود را دنبال کند. شاگردان محمد مایلی‌کهن در تیم فوتبال صبای قم در دومین بازی فصل جدید در یک دیدار خارج از خانه در تهران برابر نفت به میدان رفتند و با کسب دومین پیروزی خود را به عنوان یکی از جدی‌ترین مدعیان قهرمانی جام سیزدهم معرفی کردند.

سومین بازی تیم صبا در خانه خود در مصاف با تیم فولاد انجام شد و صبا در این دیدار با انگیزه حفظ صدرنشینی در جدول لیگ برتر به میدان رفت اما تیمی که در 2 هفته ابتدایی این فصل 6 امتیاز ارزشمند را از آن خود کرده بود در هفته سوم در مصاف با فولاد با یک گل مغلوب حریف شد.

هفته چهارم لیگ برتر با تقابل مایلی‌کهن و شاگردان قلعه‌نویی در ورزشگاه آزادی همراه بود و در این دیدار با وجود بازی خوب تیم صبا، استقلال توانست با یک گل به پیروزی برسد. این دومین باخت متوالی مایلی‌کهن در لیگ سیزدهم بود و صبای قم 6 امتیازی پس از این بازی به رده پنجم جدول سقوط کرد.

تیم فوتبال صبای قم در هفته پنجم مسابقات لیگ برتر برای توقف ناکامی‌های خود در 2 بازی گذشته در مقابل تیم گسترش فولاد در خانه خود صف‌آرایی کرد و در نهایت به نتیجه تساوی 2 بر 2 رضایت داد.

هفته ششم لیگ برتر صبای قم میهمان سپاهان اصفهان بود، این 2 تیم در حالی در هفته ششم لیگ سیزدهم به مصاف یکدیگر رفتند که هیچ فاصله امتیازی با یکدیگر نداشته و هر 2 در امتیاز هفت با هم برابری داشتند. حساسیت این مسابقه از آنجایی بود که هر 2 تیم در هفته‌های گذشته به دلیل ناکامی مقابل حریفان روزهای سختی را سپری می‌کردند و نیاز جدی به هر سه امتیاز این بازی داشتند تا وضعیت خود را در جدول رده‌بندی بهبود بخشند.

شاگردان مایلی‌کهن در این دیدار حساس نیز نتوانستند از سد سپاهان عبور کنند و هر سه امتیاز این دیدار را به میزبان خود واگذار کردند.

با آغاز هفته هفتم لیگ برتر تیم فوتبال صبای قم برای جبران ناکامی‌های خود در یک شب به یادماندنی در یک بازی خانگی در برابر تیم فجر شهید سپاسی که قعر نشین جدول رده‌بندی لیگ بودند صف‌آرایی کرده و توانستند با نتیجه سه بر صفر، میهمان خود را شکست دهند و پس از سه هفته ناکامی طعم خوش پیروزی را بچشند.

اما هفته هشتم لیگ برتر نقطه‌ای بود که سیر نزولی تیم صبا که در ابتدای فصل داعیه قهرمانی را در سر داشت آغاز شد. در این هفته صبا مغلوب تراکتورسازی شد، در هفته نهم در برابر داماش گیلان متوقف شد، در هفته یازدهم در برابر استقلال خوزستان شکست خورد، در هفته دوازدهم در برابر تیم پرسپولیس به کسب یک امتیاز رضایت داد، در هفته سیزدهم مقابل ذوب آهن یک تساوی کسب کرد، در هفته چهاردهم با مس به تساوی رسید و در نهایت در پانزدهمین هفته لیگ برتر در مقابل سایپا شکست را پذیرفت تا سرانجام نتواند نتیجه‌ای بهتر از حذف شدن در جام حذفی و کسب 16 امتیاز از لیگ برتر و قرار گرفتن در رده دوازدهم جدول را در کارنامه خود حذف کند.

کسب نتایج ضعیف و غیرقابل قبول توسط تیم صبای قم در هفته‌های اخیر موجی از نارضایتی و انتقادات گسترده نسبت به مدیریت مایلی‌کهن را در برداشت و این مسئله تا جایی پیش رفت که زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر سرمربی این تیم محافل فوتبالی را در بر گرفت.

در نهایت با اتمام رقابت‌های هفته پانزدهم و پایانی نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور و قرار گرفتن تیم صبا در موقعیتی بحرانی که تنها سه امتیاز تا مرحله سقوط فاصله داشت و چهار برد را در نیم فصل اول برای خود ثبت کرده بود مدیران این باشگاه را بر آن کرد که به دنبال گزینه دیگری برای هدایت این تیم باشند و در نهایت شامگاه روز دوشنبه بیستم آبان‌ماه پس از تشکیل جلسه ویژه هیئت مدیره باشگاه صبای قم خبر برکنار شدن محمد مایلی‌کهن از تیم صبا و جایگزینی عبدالصمد مرفاوی به سرمربیگری این تیم منتشر شد تا به این ترتیب سکان صبای قم در دست دوازدهمین مربی این تیم قرار گیرد.

مرفاوی پس از نهایی شدن این تصمیم با ابراز خرسندی از مورد اعتماد قرار گرفتن وی توسط مسئولان باشگاه صبا گفت: امیدوارم بتوانیم در ادامه بازی‌های لیگ برتر به این تیم کمک کنم. صبای قم تیم بسیار خوبی است و بازیکنان توانمند و شایسته‌ای دارد، امیدوارم بتوانیم در کنار هم یک مجموعه کامل بوده و در نیم فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‌های کشور نتایجی را که مورد انتظار هواداران و مسئولان باشگاه است به دست بیاوریم.

سید رضا دهناد مشاور استاندار قم با تاکید بر این‌که جدایی مایلی‌کهن از تیم صبا توافقی صورت گرفته، گفت: در جلسه هیئت‌ مدیره در این‌باره بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بازیکنان از لحاظ روحی و روانی نیاز به تحول دارند و به همین دلیل تغییراتی را در کادر فنی به‌وجود آوردیم. ما در مجموع شرایط را سنجیدیم خیلی از مربیان می‌توانستند هدایت صبا را بر عهده بگیرند، پنج یا 6 گزینه مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که صمد مرفاوی از هر نظر مناسب‌ترین فرد است و او را انتخاب کردیم.

به نظر می‌رسد اقدام به موقع و به جای هیئت مدیره صبای قم در ایجاد تحول اساسی در مدیریت این تیم آن هم در زمانی که صبا در سراشیبی سقوط قرار داشت می‌تواند جانی دوباره به این تیم بدهد و بار دیگر با تدابیر مربیان جدید می‌تواند در جدول رده‌بندی لیگ برتر خودنمایی کرده و با تلاش و همت جمعی خود را به جایگاه مطلوب برساند./س

گزارش: حسین طالب علی

برچسب ها: قم ، بررسی ، عملکرد ، مایلی ، کهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.