قم/

قمه‌زنی چهره اسلام را در جهان مخدوش می‌کند

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: قمه‌زنی نه تنها واجب عینی در اسلام نیست بلکه چهره اسلام را نیز میان اقوام و ملل مخدوش می‌کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان     ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان با اشاره به برخی سنت‌هایی که در هنگام عزاداری حسینی انجام می‌شود، گفت: هر نوع سنتی که قرار است اجرایی شود باید آثار و جوانب آن مورد بررسی قرار گرفته شود.

وی قمه‌زنی را از دیگر سنتی دانست که برای عزاداری حسینی میان برخی اقوام رایج است و نسبت به اجرای آن اقدام می‌کنند.

مدرس حوزه علمیه قم گفت: باید آداب و سنن را با فقه و دین تطبیق داد و در عزاداری‌ها به گونه‌ای رفتار کرد که نشان از همدلی و هم‌فکری با اهل‌بیت (ع) و پیشوایان دینی باشد.

وی با تاکید بر این‌که سنت‌های عزاداری از واجبات عینی نیست، ‌اظهار داشت: باید آثار سنت‌ها در جامعه و در اسلام مورد بررسی قرار گیرد.

غرویان تصریح کرد:‌ برخی از فقها قمه‌زدن را موجب وهن در اسلام و شیعه دانسته و آن را خرافی ذکر می‌کنند و به دلیل این‌که مکتب اهل‌بیت (ع) با خرافات چهره‌ای نازیبا جلوه می‌دهد چنین سنتی را جایز نمی‌دانند.

وی با تاکید بر این‌که قمه‌زنی، چهره اسلام را بسیار نازیبا میان ملل و اقوام گوناگون نشان می‌دهد، گفت: دشمنان با پخش کردن تصاویر این سنت که آسیب رساندن و خون آلود شدن سر و صورت را به دنبال دارد چهره اسلام را بسیار نامهربان جلوه می‌دهند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این‌که نباید دین اسلام را که دین مهربانی است بین مردم با چهره‌ای دیگر نمایش داد، گفت: کودکی که در آغوش پدر و مادرش است و می‌بیند که سر و صورت ایشان به دلیل قمه‌زنی خون آلود است نمی‌تواند به این درک برسد که چنین اقداماتی یک سنت است به همین دلیل در ذهن خود چهره‌ای غیرواقعی از اسلام تجسم می‌کند.

وی انجام اقداماتی که موجب وهن در اسلام شود را جایز ندانست و گفت: ‌نباید به گونه‌ای عزاداری کنیم که جایگاه دین اسلام و مکتب اهل‌بیت (ع) تضعیف شود./س

برچسب ها: قم ، قمه ، زنی ، چهره ، اسلام ، جهان ، مخدوش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.