گفتگوی اختصاصی باشگاه خبرنگاران با "علیرضا شجاع نوری" نصرانی "روز واقعه"؛

همه در "روز واقعه" عاشقانه دراین پرواز غبار به سمت خورشید همسفر بودیم

اکسیر عشق امام حسین (ع) وآمدن بوی یار از "روز واقعه" و افزون بر آن توجه حضرت به این کار این اثر در زمره‌ی آثار ماندگار در ذهن مردم دلبسته به امام قرار داد.

علیرضا شجاع‌ نوری بازیگر نقش "عبدالله نصرانی" در فیلم "روز واقعه " در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران بیان کرد: فعالیت من بیشتر در بخش خصوصی به صورت تهیه کننده و بازیگر است و در همکاری با بخش دولتی هم من مدیر بخش بین الملل بنیاد سینمایی فارابی از سال 62 تا 75 به مدت سیزده سال بودم و حضور بین المللی سینمای ایران را طراحی واجرا می‌کردم و از سال 75 با تاسیس اداره کل تامین برنامه‌های خارجی سیما در صدا و سیما به مدت 5 سال اداره‌ی آن را برعهده داشتم.




وی در خصوص بازی در فیلم "روز واقعه" عنوان کرد: اکسیر عشق بر مسم افتاد و زر شدم و بازی در این اثرخوشبختی و سعادتی بود و همانطور که در فیلم هم گفته شد خوانده شدم و اکنون با گذشت سال‌های زیاد از آن جزئیات فنی و اجرایی آن را به یاد ندارم اما مسائل دلنشین آن از جمله اولین ملاقات با "شهرام اسدی" و دادن این پیشنهاد دلنشین به من و هم‌چنین برخی از صحنه‌های اجرای کار را به یاد دارم.

این بازیگر ادامه داد: "شهرام اسدی" انصافا برای کارگردانی کار زحمت کشید و همه‌ی عوامل فیلم نقش به سزایی داشتند وهمه به نوعی فراخوانده شده بودند و من به خاطر ارتباط بیشتر با این نقش در واقع شانس آوردم همه‌ی عوامل پشت دوربین وجلوی آن همه عاشقانه در این پرواز غبار به سمت خورشید همسفر بودیم.

شجاع نوری درباره‌ی علل ماندگاری این اثر اظهار داشت: "روز واقعه" به خاطر اکسیر عشق امام حسین (ع) و آمدن بوی یار از آن ماندگار شده است و در هنرهای دیگر نیز هرجا نقشی از خط یار و یا زلف یار می‌بینیم آن هنرماندگار شده است.





وی در خصوص دیالوگ موردعلاقه‌ی خود در "روز واقعه" تصریح کرد:من دیالوگ "عشق مرکب حرکت است نه مقصد حرکت" را بسیار دوست داشتم .




این بازیگر گفت: مواردی که در این فیلم اتفاق افتاد بسیار زیاد بود و ما در آن به دلیل داغ بودن کار و غوطه‌ور بودن در آن متوجه نمی‌شدیم این فیلم در زمانی ساخته شد که درآن موقع نگاه سیاسی به شعائر مذهبی کم بود و ابراز ارادت به امام حسین (ع) خلوص نیت و نه یک بخشنامه‌ی سیاسی بود.



شجاع نوری ادامه داد:یک سری حرکت‌هایی در این زمینه ایجاد شد اما متاسفانه رنگ سیاسی به خود گرفت ولی در زمان ساخت "روز واقعه" این موج‌ها راه نیفتاده بود در واقع جمعی از دست‌اندرکاران سینما که در نوع خود منهای من بهترین بودند و هر کدام اکنون در بخش خودشان کارهای بزرگ سینمایی و هنری را به وجود می‌آورند با جمع شدن این افراد در کنار هم یک ارکستراسیون صورت گرفت و بعد تدارکات ویژه‌ای نه قند، چایی و صحنه بلکه رخ دادن به موقع طوفان و ابر، پیدا شدن اسب به موقع و خوب بودن حال آدم‌ها سر وقتش به خاطر توجه امام حسین (ع) اتفاق افتاد.




وی افزود: مردم به لحاظ دلبستگی و افتادن زنجیر الفت امام حسین (ع) به گردن‌شان هر که را که نشانی از ایشان دارد را دوست دارند و به آن محبت می‌کنند بنابراین وقتی چیزی از عزیزی یا داشته‌ای از او را می‌بینیم برای ما گرامی است  به خاطر همین مردم با دیدن من به یاد آن اثر و امام حسین (ع) می‌افتند که همه‌ی این موارد برای من افتخار بزرگ، سخت و خارج از ظرفیت من است. مردم با دیدن من و یادآوری آن واقعه دوباره در دلشان عشق موج می‌زند.

این بازیگر در خصوص بازی در فیلم سینمایی  "محمد(ص)"  و ایفای نقش "حضرت عبدالمطلب" عنوان کرد: نقش "حضرت عبدالمطلب" هم به عنوان سعادتی دیگر برای آن خوانده ودر آخرین لحظه دعوت به کار شدم به ایشان ارادت خاصی داشتم و به واسطه‌ی این فیلم این ارادت هم بیشتر شد.

شجاع نوری بیان کرد: پروژه‌ی "محمد(ص)" سراسر نور، فراوانی، برکت و رحمت است و حال وهوای "روز واقعه" رادر پشت صحنه این کار هم می‌توان حس کرد حضور یک نیروی فوق بشر در این اثر و ارکستراسیون کردن و مدیریت و اجرای آن  توسط این نیرو معلوم بود و "مجید مجیدی" نیز کارگردان این اثر کارگردانی را با مدیریت خوب خود در این پروژه‌ی بزرگ تمام کرد.


وی تصریح کرد: بازی کردن در این فیلم برای من شانس بود و این اثر به حتم یک کار به یاد ماندنی و بسیار بسیار بزرگ خواهد شد.

این بازیگر اظهار داشت: حضور بین المللی سینمای ایران در آن سیزده سال برای من مسئله بود و به نظرم ایفاگری نقش را دیگران هم توانایی انجام آن را داشتند و درآن زمان هم پیشنهادهای بسیاری از سوی دوستان می‌شد اما من به دلیل گرفتاری نمی‌پذیرفتم اما بازی در "روز واقعه" و "حضرت عبدالمطلب" را من ادای وظیفه کردم من برای بازیگری در ای دو اثر نرفتم و در همان حضور بین المللی "روز واقعه" را بازی کردم و به همین خاطر در آن‌ها نگاه حرفه‌ای به بازیگری نداشتم.

شجاع نوری در خصوص ایفای نقش در آثار تاریخی  گفت: در صورت پیشنهاد کار تاریخی خوب باز هم کار تاریخی مذهبی می‌کنم اما نقش‌های رئال و روز هم بازی خواهم کرد و گزیده کار کردن من هم به این برمی‌گردد که باید برای نقش دلم بلرزد درغیر این صورت آن را ایفا نمی‌کنم و شاید این تقصیر دلم است.

وی افزود: من دغدغه‌ای نسبت به هنر ندارم چون مالک هنر نیستم و دغدغه‌ام نسبت به هنر مثل دغدغه‌ام نسبت به نسیم و زیبایی درختان جنگل است من فقط دغدغه‌ی سیقل زدن روحم را با سمباده‌ی هنر در این ظرفیت کوتاه زندگی دارم و آنقدر هم آدم مسئولیت‌شناسی نیستم که از این نگرانی خوابم نبرد ولی امیدوارم تا آنجایی که امکان آن وجود دارد توانایی استفده از ظرفیت ‌های دلم را داشته باشم تا با هنر به یک عوالم بهتری دست پیدا کنم.

انتهای پیام /رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار