پیامدهای اخراج کارگران خارجی از عربستان

انباشت زباله‌ها در نزدیک مسجد نبوی/بسته شدن نیمی از شرکت‌های پیمانکار

اخراج صدها هزار کارگر خارجی از عربستان باعث انباشته شدن زباله‌ها در خیابان‌ها و بسته شدن نیمی از شرکت‌های پیمانکاری و افزایش دستمزدها شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی اسکای نیوز در گزارشی به بررسی تاثیر اخراج صدها هزار نفر کارگر خارجی از عربستان بر زندگی روزمره مردم و اقتصاد این کشور پرداخت و نوشت: زباله ها در خیابانهای عربستان بر روی هم انباشته شده است و فروشگاهها درهای خود را بسته اند و نیمی از شرکت های پیمانکاری و ساخت و ساز پروژه های خود را بعد از اخراج کارگران خارجی متوقف کرده اند.

هرج و مرج بعد از آن مناطقی در عربستان را در بر گرفت که مسئولان سعودی در چهارم نوامبر جاری بعد از مهلت اعطا شده به کارگران خارجی برای ساماندهی و قانونی کردن وضعیت خود و مطابقت آن با قانون کار و اقامت، عملیات بازداشت کارگران متخلف را در سراسر این کشور آغاز کردند.

9 میلیون کارگر خارجی در عربستان زندگی می کنند که مسئولان سعودی از آغاز سال جاری میلادی بیش از 900 هزار نفر از آنها را اخراج کرده است.

درسایه کمبود نیروی انسانی لازم بومی برای جایگزینی کارگران خارجی، روزنامه گازیت که مورد حمایت دولت عربستان است، نوشت: 20 هزار مدرسه فاقد نظافتچی است و مدارس دیگر نیز از نبود راننده اتوبوس مدرسه رنج می برند. انبوه زباله ها در همه مناطق مسکونی بسیار به چشم می آید و حتی می توان آن را در اطراف مسجد نبوی نیز مشاهده کرد.

خلف العتیبی رئیس اتحادیه جهانی تجاره، صنعت و اقتصاد در منطقه خاورمیانه گفت: بیش از نیمی از شرکت های پیمانکار و ساخت و ساز، کار و فعالیت خود را متوقف کرده اند زیرا کارگران خارجی آنها نتوانسته اند مدارک لازم را برای اقامت و کار در عربستان بدست آوردند.

مردم عربستان می گویند که دهها فروشگاه از جمله نانوایی ها، مغازه ها، پمپ بنزین ها و قهوه خانه ها درهای خود را بسته اند و قیمت خدمات مکانیک ها، لوله کش‌ها و تکنیسین های برق به شدت بالارفته است.

این درحالی است که درگیری نیروهای امنیتی سعودی با کارگران خارجی از بیش از 10 روز پیش تاکنون دستکم سه کشته و نزدیک به 70 زخمی برجای گذاشته است.

این کارگرها از کشورهای مختلف شرق و جنوب شرق آسیا و آفریقا بویژه شاخ آفریقا و برخی کشورهای عربی نظیر مصر و سودان هستند.

دولت سعودی اعلام کرده است که قصد دارد از ترکیه زنان خدمتکار را برای کار در عربستان به جای زنان خدمتکار از سایر کشورها به خدمت بگیرد زیرا به گفته دولت، آنها از نظر فرهنگی و اعتقادی به جامعه عربستان نزدیکتر هستند.
برچسب ها: وبگردی ، زباله ، مدینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار