با پیشرفت تکنولوژی و رواج وسایل هوشمند لپ تاپ ها،تلفن های هوشمند و ... سوالات زیادی نیز در رابطه با باتری ها پیش می آید.که مهمترین آنها سوال در مورد طول عمر باتری و مدت زمانی است که باتری میتواند شارژ نگه دارد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛ يکي از تلاش‌هاي توليدکنندگان دستگاه‌هاي قابل حمل در سراسر جهان اين است که محصولاتشان کم مصرف‌تر باشد اما نمي‌توان مصرف انرژي اين دستگاه‌ها را به صفر رساند. سازندگان براي افزايش مدت شارژ دستگاه مي‌توانند باتري‌هاي بزرگ‌تري روي آن نصب کنند اما دستگاه بايد سبک طراحي شود تا صاحب خود را آزار ندهد.

مصرف‌کنندگان اصلي انرژي به ترتيب صفحه‌نمايش، پردازنده اصلي، پردازنده گرافيکي، سيستم‌هاي ارتباط بيسيم، هاردديسک و درايو ديسک نوري است. بسته به ميزان استفاده شما از هر يک از اين قطعات، باتري زودتر يا ديرتر خالي مي‌شود.لپ‌تاپ‌ها به کاربران خود اجازه مي‌دهند که با کاهش راندمان، زمان شارژدهي باتري را افزايش دهند. هر قدر که راندمان بالاتر باشد، پردازنده سريع‌تر کار مي‌کند و بيشتر انرژي مصرف مي‌کند.

هر اندازه که نمايشگر کوچک‌تر باشد، مصرف انرژي آن نيز کم‌تر است. اگر نور نمايشگر را کاهش دهيد، مي‌توانيد بخشي از انرژي را براي بيشتر روشن ماندن دستگاه ذخيره کنيد اما براي بيشتر شارژ ماندن باتري، چشم خود را فدا نکنيد. کاهش راندمان، سرعت رم، هاردديسک و درايو نوري را کاهش نمي‌دهد. گوش دادن به صوت از طريق بلندگوها نيز انرژي قابل توجهي مصرف مي‌کند.

هر قدر يک دستگاه به پورت‌ها و قطعات سخت‌افزاري بيشتري مجهز باشد، بيشتر باتري مصرف مي‌کند. پس تعجب نکنيد که باتري گوشي‌هاي کوچک، بدوي و ارزان قيمت، گاهي نزديک به 10 روز شارژ باقي مي‌ماند چرا که اين دستگاه‌ها به امکانات سخت‌افزاري اندکي مجهزند.

عده‌اي معتقدند اتصال دستگاه به برق، در حالي که باتري آن کاملا شارژ شده، عمر باتري را کاهش مي‌دهد اما تا به امروز هيچ سند علمي در اين مورد يافت نشده است. بر عکس عده‌اي معتقدند شارژ و دشارژ شدن متعدد باتري عمر آن را کاهش مي‌دهد. اين موضوع در مورد تمام باتري‌هاي قابل شارژ صحت دارد.

خاموش و روشن کردن لپ‌تاپ‌ها در مقايسه با Sleep کردن ‌آن‌ها انرژي بيشتري مصرف مي‌کند. از همين رو براي بيشتر شارژ ماندن باتري لپ‌تاپ خود در شرايطي که به برق متصل نيست، سعي کنيد آن را خاموش و روشن نکنيد. چرا که پردازنده و هاردديسک در هنگام روشن و خاموش شدن، بيشترين انرژي را مصرف مي‌کنند اما اگر مي‌خواهيد براي مدتي طولاني مثلا نيمي از روز از رايانه استفاده نکنيد، آن را خاموش کنيد.

شبکه‌هاي ارتباطي در گوشي‌هاي هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها يکي از مصرف‌کنندگان بزرگ محسوب مي‌شوند. اتصال دائم Wi-Fi بخش قابل توجهي از باتري را مصرف مي‌کند، پس اگر به اين نوع اتصال نياز نداريد، آن را خاموش کنيد.

قرار داشتن در شرايطي که آنتن‌دهي شبکه ضعيف است، مي‌تواند مصرف انرژي دستگاه را تا چند برابر افزايش دهد. وقتي آنتن‌دهي خوب نيست، به تبع نمي‌توانيد مکالمه يا ارتباط داشته باشيد. پس دليلي ندارد دستگاه در اين شرايط به مصرف انرژي ادامه دهد. اگر اطمينان داريد براي مدتي نسبتا طولاني از آنتن‌دهي خوبي برخوردار نخواهيد شد، دستگاه را خاموش کرده يا در وضعيت Airplane Mode قرار دهيد.

در نهايت به شما توصيه مي‌کنيم که بي دليل نگران وضعيت باتري نباشيد و با استفاده از روش‌هاي غير اصولي سعي نکنيد که طول عمر آن را افزايش يا کاهش دهيد. چه بسا ديده مي‌شود که باتري را از دستگاه جدا مي‌کنند يا در آب جوش و فريزر قرار مي‌دهند! هر وسيله‌اي عمري دارد و باتري نيز با توجه به ميزان استفاده شما از آن، معمولا دو تا سه سال يا گاهي بيشتر عمر مي‌کند.
برچسب ها: انرژی ، باتری ، مجله ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.