پیشرفته ترین دستگاه "تصویربرداری مولکولی" کشور در بوشهر به بهره برداری رسید

با بهره برداری از پیشرفته ترین دستگاه تصویربرداری مولکولی کشور با دقت کمتر از یک میلیمتر گامی مهم در توسعه تحقیقات پزشکی هسته ای کشور در استان بوشهر رقم خورد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ رییس مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای و تصویربرداری مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: دستگاه اسپکت (تصویربرداری مولکولی)، اولین سیستم با قدرت تفکیک و کیفیت بسیار بالا در حد یک میلیمتر است که در جامعه دانشگاهی کشور در مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نصب و به بهره برداری رسیده است.

دکتر مجید اسدی افزود: راه اندازی و بهره برداری این دستگاه در مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می تواند نویدبخش بالاتر رفتن عمق تحقیقات و پژوهش های پزشکی هسته ای در سطح استان و کشور نسبت به فعالیت های کنونی باشد و قابلیت ارایه پژوهش های مختلف را در مجامع بین المللی فراهم می کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: تحقیقات به طور کلی در سه مرحله بررسی می شوند، مرحله اول تحقیقاتی هستند که در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرند، تحقیقات در مرحله دوم در سطح حیوانات انجام می شوند و در نهایت در صورت کم بودن عوارض جانبی، در جامعه انسانی امتحان می شوند.

فوق تخصص تصویربرداری مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: دستگاه تصویربرداری مولکولی این قابلیت را دارد که علوم پایه مثل فیزیولوژی، آناتومی و باکترولوژی را به علوم بالینی وصل کند که می تواند در زمینه های مغز و اعصاب، عفونت ها، قلب و عروق، تخصص های مختلف غدد و فوق تخصص های مختلف، اثربخش باشد.

دکتر اسدی از کسانی که در سراسر کشور در زمینه تصویربرداری مولکولی فعالیت می کنند و دانشمندانی که طرح های پژوهشی یا پروژه ای در این زمینه در دست دارند، دعوت کرد برای ارتقای تحقیقات پزشکی هسته ای خود با حضور در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از این دستگاه بهره برداری کنند.

این متخصص پزشکی هسته ای اظهار داشت: این دستگاه توانایی تصویربرداری پیشرفته در حدود یک میلی متر و حتی کمتر از یک میلی متر را داراست به طور مثال توان تصویر برداری از مغز ( هسته های قاعده ای) یا کلیه موش که اندازه یک دانه لوبیا را دارد.

وی افزود: واضح است که قطعات و سیستم هایی که در این دستگاه استفاده می شود، از قطعاتی که در دستگاهی که برای انسان استفاده می شود به مراتب حساس تر و قوی تر است و قیمت این دستگاه بین 300 تا 400 هزار دلار است.

دکتر مجید اسدی گفت: در سراسر کشور در سه استان بوشهر، تهران و مشهد مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای وجود دارد که با توجه به پشتوانه علمی که در استان ما وجود دارد و پس از رای زنی های فراوان با مسئولین، موفق شدیم این دستگاه را در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به بهره برداری برسانیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از حمایت های معاون علمی و فناوری ریاست محترم جمهوری، رییس بنیاد علمی نخبگان، مسئولین استانی و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر که در نصب این دستگاه ارزشمند مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای بوشهر ما را یاری کردند، نهایت تشکر را دارم.

گفتنی است: مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای و تصویربرداری مولکولی بوشهر در سال های متمادی موفق به کسب رتبه های برتر در مراکز تصویربرداری کشور (پزشکی هسته ای و رادیولوژی) شده است و دکتر مجید اسدی نیز با داشتن مدرک فوق تخصص تصویربرداری مولکولی از دانشگاه استندفورد ایالات متحد امریکا توانسته است تاکنون بالغ بر 200 مقاله خارجی و معتبر بین المللی در زمینه پزشکی هسته ای به سرانجام رساند و عناوین متعددی در همایش ها و مجامع تخصصی علمی دنیا کسب کند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار