قزوین/

با پیشرفت علم70 درصد زوجین نابارور، با روش‌های معمولی بارور می‌شوند

ـ70 درصد زوجین نابارور با روش‌های معمولی، بارور می‌شوند و تنها 30 درصد از این افراد به روش‌های پیشرفته درمان ناباروری از جمله تشکیل جنین در محیط آزمایشگاه نیاز پیدا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛

تا همین چند سال پیش به محض این که مدتی از ازدواج یک زوج می‌گذشت و آنها بچه‌دار نمی‌شدند انگشت اتهام همه اطرافیان به سمت زن نشانه می‌رفت، اما با گذشت زمان، نقش مردان نیز در این زمینه مشخص شد، به طوری که نه تنها نیمی از موارد ناباروری به مردان بازمی‌گردد، بلکه تحقیقات جدید نشان می‌دهد ناباروری در مردان نسبت به زنان به دلیل مشکلات مختلفی همچون افزایش سن و شرایط محیطی و تغذیه‌ای رو به افزایش است.

ناباروری اگرچه مشکل امروز و دیروز نیست، اما آمار و ارقام نشان می‌دهد زندگی‌‌های صنعتی امروزی امید به داشتن فرزند را برای تعداد بیشتری از زوج‌ها به آرزویی سخت تبدیل کرده است؛ آرزویی که تحقق آن وابسته به درمان‌های اصولی و علمی و صرف هزینه‌های درمانی است.

البته این مشکل‌ همانند دیگر مشکلات تنها زوج‌های ایرانی را با خود درگیر نکرده است. درواقع ناباروری هم مردان و هم زنان را در سنین باروری در سراسر دنیا مبتلا می‌کند.

آمار ناباروری در ایران

میزان شیوع ناباروری در کل کشور 2/20 درصد است که از میانگین جهانی که 12 تا 15 درصد می‌باشد بالاتر است. این آمار در شهرها نرخ شیوع 9/19 درصد و در روستاها 22 درصد می‌باشند.

 

درست است که آمار ناباروری در جهان و بخصوص در کشور ما افزایش یافته اما اگر به 30 سال پیش برگردیم زمانی که این درمان‌های عصر جدید در زمینه نازایی در کشور وجود نداشت و ناباروری به معنی طلاق، ازدواج مجدد، از هم پاشیدگی خانواده یا زندگی سرد و پردرد بود، می‌بینیم این درمان‌ها چقدر دستخوش تغییر شده‌اند و چقدر می‌توانند به موفقیت بینجامند

خوشبختانه با بکارگیری روش‌های پیشرفته بیشتر مشکلات ناباروری قابل درمان هستند و بیشتر مردان و زنان در انتظار فرزند می‌توانند پدر و مادر شوند و روزی فرزندان خود را در آغوش بگیرند.

جالب است بدانید که هزینه درمان ناباروری در ایران، یک دهم هزینه‌ی درمان در سایر کشورهاست که با توجه به این مساله می‌توان گفت ایران در درمان ناباروری با بکارگیری روش‌های نوین درمانی ارزان‌ترین کشور جهان به شمار می‌رود.

خانم خدیجه شعبانی کارشناس ارشد مرکز تله مدیسین درمان ناباروری قزوین انجام شده که از نظرتان می‌گذرد.

مزایای درمان ناباروری از طریق تله مدیسین

خدیجه شعبانی که در رشته بیماری‌های ژنتیکی تخصص دارد و به عنوان کارشناس ارشد مرکز درمان ناباروری قزوین مشغول به کار است در خصوص مرکز تله‌مدیسین درمان ناباروری و مزایای این درمان اظهار می‌کند: انتقال اطلاعات پزشکی و مراقبت‌های درمانی توسط ابزارهای ارتباطی به منظور ارتقای سلامت بیمار تله مدیسین یا پزشکی از راه دور نامیده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: تصاویر پزشکی ذخیره شده، صدا و تصویر زنده، صدای قلب، ریه، شکم، تصویر رادیولوژی و ام آر آی، انتقال اطلاعات فشار خون و علایم حیاتی از جمله مواردی هستند که در فرآیند این درمان منتقل می‌شود.

شعبانی با اشاره به اینکه کل بازه درمان در این مرکز سه ماهه می‌باشد می‌افزاید: پس از تشکیل پرونده و ویزیت اولیه، طی ارتباط ویدئویی مستقیم با مرکز ناباروری قم، متخصص زنان و نازایی آن مرکز بیمار را ویزیت کرده و آزمایشات لازم را برای او درخواست می‌کند. انجام این آزمایشات و مراحل اولیه درمان از جمله سونوگرافی و تجویز داروهای موردنیاز، در قزوین و تحت نظر پزشک متخصص قم انجام می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به جواب آزمایشات نوع درمان توسط پزشک مشخص شده و در نهایت بیمار در سه روز نهایی برای انجام عمل نهایی (ICSI، IVF، IUI) به قم ارجاع می‌شود. به گفته شعبانی سایر مراحل درمان و پیگیری‌های لازم در قزوین و تحت نظر مستقیم پزشک متخصص قم صورت می‌پذیرد.

این کارشناس به مزایای درمان ناباروری در این مرکز اشاره می‌کند و می‌گوید: افزایش دقت آزمایشات به علت آرامش فکری بیمار، صرفه‌جویی در هزینه‌های پزشکی برای بیماران، کاهش استرس ناشی از طی مسافت برای بیماران، کاهش زمان و هزینه رفت و آمد برای مراجعین و استفاده از نیروی متخصص در زمینه ناباروری در کشور از جمله مهم‌ترین مزایای درمان در این مراکز می‌باشد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تعداد افراد مراجعه کننده در سطح قزوین به این مرکز توضیح می‌دهد: این مرکز در اوایل تیر ماه شروع به کار نمود و تاکنون برای مشاوره و شناخت خدمات مرکز تعداد 50 نفر مراجعه‌کننده به ثبت رسیده است.

شعبانی ادامه می‌دهد: اولین اقدام تشخیصی برای زوج‌ نابارور آزمایش اسپرموگرام است که در این مدت تعداد ده نفر از مراجعین برای آنالیز اسپرم مراجعه نموده‌اند.

وی با اشاره به اینکه صبر و حوصله و آرامش زوجین در موفقیت‌های درمانی بسیار موثر است تاکید می‌کند: در بهترین شرایط عمل تلقیح آزمایشگاهی یا همان IVF برای اولین بار 40 تا 50 درصد موفقیت‌آمیز است و کم هستند افرادی که برای اولین بار از این روش نتیجه گرفته‌اند.

به گفته‌ی شعبانی میزان حمایت همسر از خانم و نداشتن استرس و آرامش روانی در لانه‌گزینی جنین و موفقیت این عمل حائز اهمیت می‌باشد.

این کارشناس ارشد ژنتیک در ادامه سخنانش به هزینه درمان در مراکز جهاد دانشگاهی که نیمه دولتی هستند می‌پردازد و می‌گوید: کل تعرفه‌ها در این مرکز نیمه دولتی است و برای عمل IVF هزینه 3 تا 5 میلیون تومان برای بیماران محاسبه می‌شود؛ این در حالی است که همین عمل در مراکز خصوصی بیش از 10 میلیون تومان است.

وی تاکید می‌کند: اکثرا از طبقه متوسط جامعه درگیر ناباروری می‌باشند و به دلیل عدم پوشش بیمه‌ای مراحل درمان ناباروری هزینه‌های زیادی در بردارد.

شعبانی در خصوص علت‌های مهم ناباروری در مردان می‌گوید: مصرف الکل و دخانیات، الگوی غذایی نامناسب و مصرف داروهای بدنسازی در کیفیت اسپرم مردان تاثیرگذار بوده و می‌تواند به ناباروری منجر شود.

شعبانی ضمن تشکر از مهندس دیزانی ریاست سابق جهاد دانشگاهی مرکز قزوین در تاسیس و راه‌اندازی مرکز تله مدیسین خاطرنشان می‌کند: این مرکز خدمات خوبی برای زوجین نابارور ارائه می‌کند و در آینده‌ای نزدیک با مراجعه زوجین آمار دقیق‌تری از افراد نازا در سطح استان مشخص خواهد شد.

عفونت‌های مزمن در خانم‌ها جدی گرفته شود

کریمی، کارشناس مامایی مرکز درمان ناباروری قزوین با اشاره به مهم‌ترین علت‌های نازایی در خانم‌ها توضیح می‌دهد: عدم تخمک‌گذاری به علت وجود کیست‌های متعدد در تخمدان‌، نداشتن تخمدان به صورت ژنتیکی و داشتن عفونت‌های مزمن و بسته شدن لوله‌های رحمی از جمله موارد مهمی در نازایی خانم‌ها به شمار می‌روند.

وی می‌افزاید: عفونت‌های مزمن که منجر به چسبندگی‌های لگن می‌شود می‌بایست سریعا درمان شود چرا که در صورت نادیده گرفته شدن می‌تواند باعث بسته شدن لوله‌های رحمی و نازایی شود وی تاکید می‌کند: اکثر زوجین مراجعه کننده به این مرکز پس از آنالیز اسپرم و اسپرموگرام دیده شده که اسپرم‌ها مشکل طبیعی ندارند و اشکال نازایی از آقایان بوده است.

کریمی بهترین زمان باروری را در خانم‌ها بین 24 تا 25 سالگی ذکر می‌کند و می‌گوید: هر چه سن مادر از این سال بیشتر شود احتمال ناباروری افزایش می‌یابد و همزمان با آن احتمال یکسری ناهنجاری‌های ژنتیکی در جنین نیز بالا می‌رود.

وی به زوج‌های جوان توصیه می‌کند: اگر در سن بالای 30 سال هستند بارداری را به تاخیر نیاندازند.

از آنجا که اکثر مراجعان به مراکز درمان ناباروری را افراد طبقه متوسط و ضعیف جامعه تشکیل می‌دهند با توجه به بالا بودن هزینه‌های درمانی، این افراد بدون حمایت دولت قادر به ادامه روند درمان نیستند.

چندی است که مسئولان با هشدار نسبت به روند کاهش جمعیت از مردم می‌خواهند صاحب فرزند شوند، به غیر از افزایش هزینه‌هایی که اکثر زوج‌ها برای صاحب فرزند شدن با آن روبرو هستند بسیاری از زوج‌هایی که به طریق طبیعی امکان بارداری ندارند و باید درمان‌های بارداری را شروع کنند به دلیل هزینه‌های سنگین آن یا از ابتدا منصرف می شوند یا در نیمه راه درمان خود را رها می‌کنند

برای نخستین بار صورت گرفت

بارداري در سه ماه اول فعالیت مركز درمان ناباروري جهاد دانشگاهي قزوین سه نمونه مثبت

اگر علت نازایی در زنان و یا ناباروری در مردان درست تشخیص داده شود به کمک تکنیک‌های جدید درمانی،اکثر مشکلات نازایی و ناباروری قابل درمان است.

گرچه تکنیک‌های درمانی در کنار افزایش ناباروری پیشرفت کرده اما مساله مهم‌تر چه از سوی مراکز تخصصی و درمانی و چه مسئولان بهداشتی کشور مساله افزایش ناباروری در کشور است.

در اصل تمرکز اصلی باید بر تشخیص چرایی ناباروری‌ها و کاهش آن باشد تا هزینه‌های درمانی نیز بر بخش کوچک‌تری از نارسایی‌ها متمرکز شود.

سه نمونه مثبت بارداري در سه ماه اول فعالیت مركز درمان ناباروري جهاد دانشگاهي قزوین

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد قزوین از سه نمونه مثبت بارداری در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی واحد قزوین خبر داد.

محمد حسین فائزی، اظهار کرد: اين مركز با حمايت‌هاي دانشگاه علوم پزشكي استان قزوين و با حضور امام جمعه محترم و مدیران ارشد استان در مرداد ماه سال جاری افتتاح شد.

وی ادامه داد: این مرکز تاكنون حدود 170 زوج را پذیرش کرده است كه برخي از آنها پس از طي آزمايشات اوليه وارد چرخه درمان شدند.

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد قزوین تصریح کرد: با توجه به نوپا بودن اين مركز وجود سه نمونه مثبت طي ماه سوم فعاليت در نوع خود يك ركورد درماني محسوب مي‌شود.

وی تاکید کرد: جهاد دانشگاهي با كمترين هزينه، با كيفيت‌ترين خدمات درماني را به مراجعه‌كنندگان ارائه مي‌دهد و آمادگی آن را دارد تا با تعاملات بیشتر و حمایت‌های گسترده‌تر، بتواند خدمات ارزنده‌تری را به مردم استان عرضه کند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.