تکرار/

وزیر جاسوسی رژیم‌صهیونیستی: آمریکا و اسرائیل در مورد ایران توافق کامل دارند

وزیر جاسوسی رژیم‌صهیونیستی با حضو در برنامه اخير hardtalk(هارد تاک) بي‌بي‌سي، مواضع خود را درباره ایران و مذاکرات هسته‌ای بیان کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، يووال اشتاينيتز در این برنامه گفت: "ایران می‌تواند برق هسته‌ای تولید کند اما  سوخت هسته‌ای‌اش را باید از کشورهایی نظیر هلند و فرانسه بخرد و نمی‌تواند سوخت هسته‌ای‌اش را خودش تولید کند. اسرائیل هم حق و هم وظیفه دارد که نظرش را بخصوص درباره چنین موضوعی بیان کند.  هیچ حق اتوماتیک و مشروعی برای غنی‌سازی اورانیوم وجود ندارد. شورای امنیت سازمان ملل پیش از این 5 قطعنامه صادر کرده که ایران را از ساخت دستگاههای غنی‌سازی ( یا همان سانتریفیوژ ) منع کردند . آمریکا، انگلیس و اسرائیل می خواهند مطمئن شوند که ایران توانائی ساخت سلاح هسته‌ای (بمب) را ندارد. آمریکا و اسرائیل در مورد ایران توافق کامل دارند.

وی افزود: "ما در صورت نياز از خودمان دفاع مي‌کنيم. ما در گذشته در سال 1981 رآکتور صدام حسين را نابود کرديم و  در سوريه هم مشابه همين کار را انجام داديم. اما ما (در مورد ايران) اميدواريم که راه حل ديپلماتيک رضايت‌بخشي به دست بيايد. بگذاريد در اين مورد خيلي دقيق صحبت کنم، منظور توافقي است که خيلي شبيه مدل پياده شده در ليبي باشد. مدل ليبي و نه مدل کره شمالي. توافقي که با وساطت امريکا و روسيه با سوريه به دست آمد نمونه بسيار خوبي از اين است که فشار بين المللي چطور مي تواند کارگر باشد و نتايج مطلوبي داشته باشد. اگر سوريه حاضر شد از سلاح شيميايي اش صرفه نظر کند، ايران هم در صورت اعمال فشار کافي از برنامه نظامي هسته ايش صرفه نظر خواهد کرد."

پرونده هسته‌اي ايران همچنان در صدر سوژه‌هاي خبري مربوط به کشورمان توجه بي بي سي را به خود معطوف کرده است . رويکردي که از دغدغه تصميم سازان بنگاه خبرپراکني انگليس براي پشتيباني از راهبرد قدرت‌هاي غربي در مذاکرات هسته‌اي با غرب خبر مي‌دهد. بي‌بي‌سي در صدر رسانه‌هاي غربی حمايت و همراهي خود با سياست غرب در قبال ايران هسته اي را مبتني بر سناريوي «فشار و مذاکره» تعقيب مي‌کند. 

از اين روست که در فضاي خبري و برنامه‌هاي روزانه تلويزيون بي‌بي‌سي علاوه بر مشاهده مستمر مطالبي در خصوص پرونده هسته‌اي کشورمان، برجسته سازي اعتراض ها، انتقادها و نارضايي هاي اشخاص حقيقي و حقوقي به توافق هاي احتمالي ميان تهران و غرب امري دور از انتظار نيست . فضاي تبليغي که در چهار چوب سناريوي «فشار و مذاکره» گفتگوهاي هسته اي، براي ايجاد و القاي فشار بر افکار عمومي و نخبگان کشورمان عمل مي کند.

نمونه اي از اين عمليات رواني آژانس خبري انگليس را مي‌توان در ويژه برنامه اخير hardtalk بي بي سي و باز پخش ترجمه شده آن در تلويزيون بي بي سي فارسي مشاهده کرد که به دغدغه هاي رژيم صهيونيستي در حوزه سياست خارجي اختصاص داشت.

به اين منظور، استيون سکر خبرنگار بي بي سي پس از آنکه در آغاز برنامه hardtalk ، از مجموعه اختلاف نظر هاي رژيم فعلي اسرائيل با دولت امريکا، از صلح با فلسطيني ها تا پرونده هسته اي ايران به عنوان نگراني هاي تل آويو در حوزه سياست خارجي ياد کرد، در گفتگويي با يووال اشتاينيتز، وزير اطلاعات اسرائيل، کوشيد تا با تمرکز بر برنامه هسته اي کشورمان، براي دغدغه‌ها و نگراني هاي تل آويو به ويژه در قبال ايران هسته اي ايجاد هويت و مشروعيت نمايد.

سياست تبليغي که به نظر مي‌رسد فراتر از استفاده ابزاري از اسرائيل در گفتگوهاي هسته اي، بنا دارد علاوه بر ايجاد وجاهت بين المللي براي رژيم صهيونيستي، همچنين در اقدامي خزنده به تل آويو در مذاکرات گروه 5+1 نقش بازيگري حقيقي ببخشد. بازيگري که جمهوري اسلامي براي تفاهم در گفتگوهاي هسته ايش با غرب ناگزير از پاسخ گويي به مطالبات و رفع دغدغه هاي اوست!

با توجه به اينکه «اشتاينيتز» در مصاحبه با hardtalk ، با گفتن اين مطلب که «من از طرف اسرائيل صحبت مي‌کنم»، اظهاراتش را موضع رسمي رژيم صهيونيستي قلمداد کرده، عنايت به نکات برجسته در اظهارات اين وزير کابينه بنيامين نتانياهو قابل تامل است، که بي بي سي در اين برنامه تلويزيوني وي را از وزراي ارشد رژيم صهيونيستي و مسئول پرونده اتمي ايران در اسرائيل معرفي کرده است.

از جمله آنجا که «يووال اشتاينيتز» به رغم اعلام موافقت تل آويو با گفتگوهاي 5+1 با تهران، و اينکه اسرائيل با «اميدواري» به توفيق مذاکرات هسته اي، از «راه حل ديپلماتيک جامع و رضايت بخش» حمايت خواهد کرد، و حتي به عنوان يک راه حل از «دادن اجازه به ايران براي توليد برق هسته اي» به شرط خريد سوخت اتمي از کشورهاي ديگري نظير فرانسه يا هلند سخن رانده، اما در ادامه با اشاره به لزوم «کسب اطمينان اسرائيل از اينکه ايران نخواهد توانست بمب اتمي توليد کند»، تاکيد کرد که «هدف نهايي فقط جلوگيري از توليد بمب هسته اي از سوي ايران نيست، بلکه هدف اين است که ايران به توانايي ساخت بمب دست پيدا نکند». هدفي که به باور وزير جاسوسی اسرائيل، از طريق «توافقي جامع و رضايت بخش با ايران» به دست مي‌آيد. 

«يووال اشتاينيتز» در خصوص چگونگي تحقق هدف فوق، با دفاع از استمرار فشارهاي بين المللي عليه کشورمان مدعي شده که براي دادن حداقل اطمينان به جهان از اينکه ايران نمي تواند بمب اتم توليد کند، کاستن از فشارها تا رسيدن به مرحله کسب اطمينان از ناتواني ايران در ساخت بمب اتمي عاقلانه نيست. اطميناني که به گفته «اشتاينيتز» از طريق يک توافق جامع و رضايت بخش نظير ماجراي هسته‌اي ليبي و تاسيسات شيميايي سوريه حاصل مي‌گردد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار