ساری /

اصلاح نژاد گاومیش در مازندران

کار اصلاح نژاد گاومیش از سال 73 با شناسایی گاومیش داران مازندران و انتخاب 3 گله بظرفیت 140 راس آغاز شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت: کار اصلاح نژاد گاومیش با توجه به خصوصیات منحصر بفرد گاومیش، از جمله انطباق پذیری عالی و سریع با شرایط محیطی و آب و هوای مختلف و توقع غذایی بسیار پایین و توانایی استفاده از مواد خشبی و تولید شیر با درصد چربی بالا و گوشت با کیفیت بالا، از سال 1373 با شناسایی گاومیش داران استان و انتخاب 3 گله بظرفیت 140 راس آغاز شد.

نگهدار افزود: با عملیات ثبت مشخصات و رکوردگیری شیر و استفاده از اسپرم گاومیش ایتالیایی در جهت افزایش تولیدات شیر و گوشت و آشنایی گاومیش داران با عوامل موثر در افزایش میزان تولید، شیر این گاو میش که میانگین 2 الی 3 لیتر در روز بوده به میانگین 6 لیتر ارتقاء یافته و در حال حاضر نیز اجرای این پروژه در سطح 30 گله بظرفیت دو هزار راس گاومیش ادامه دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در راستای ایجاد بانک اسپرم و جنین گاومیش نژاد رودخانه ای و به منظور ارتقاء ژنتیکی این دام در کشور، توسعه عملیات ثبت مشخصات، رکوردگیری، تلقیح مصنوعی و انتقال جنین و تامین اسپرم مورد نیاز گاو میش داران شمال کشورتفاهم نامه همکاری منعقد شد.

به گفته نگهدار: بیش از یک میلیارد و 100 میلیون ریال اعتبار سرمایه در گردش برای پرواربندی دام به شهرستان قائمشهر تخصیص و جذب شد./س


برچسب ها: اصلاح ، نژاد ، گاومیش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.