نگاهی بر کارنامه "ساشا بارون کوهن"

ساشا بارون کوهن فرزند دوم خانواده‌اي پنج نفره است که در غرب لندن به دنيا آمد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، ساشا بارون کوهن فرزند دوم خانواده‌اي پنج نفره است که در غرب لندن به دنيا آمد.  

نام کامل او "ساشا بارون نوآم کوهن" است. برادرش "آران" يک آهنگساز است که در اکثر کارها با او همکاري داشته است.  

ساشا پس از گذراندن دوران دبيرستان در لندن، به دانشگاه کمبريج رفت و در رشته تاريخ به تحصيل پرداخت. در کلوپ بازيگران آماتور دانشگاه، در نقش‌هاي متعددي بر روي صفحه ظاهر شد. پس از پايان تحصيل در دانشگاه به عنوان يک مدل مشغول به کار شد و تصاويرش در بسياري از مجلات مد به چاپ رسيد.   
در سال 1991 او در يک شبکه تلويزيوني به عنوان مجري در يک برنامه هفتگي مشغول به کار شد.  

در اواخر دهه نود با حضور در يک کمدي بريتانيايي به نام آخرين حضور جولي بويز، اولين حضور سينمايي‌اش را تجربه کرد. پس از آن در سال 2000 در آگهي‌هاي تبليغاتي شلوار جين لي با شخصيتي با نام سوپر گريک حضور پيدا کرد. کوهن سپس مدتي در کارگاه تئاتر فيليپ گوئيلر تحت نظر او تعليم ديد که همين حضور، الهام بخش او براي خلق شخصيت‌هاي ماندگاري شد که همه از او مي‌شناسند.  

علي جي، بورات و برونر سه شخصيتي هستند که به نوعي  شناسنامه او در سينما محسوب مي‌شوند. مصاحبه‌هاي او در نقش علي جي در برابر مشاهير به خصوص سياستمداران که بسيار صريح و گستاخ است. طرفداران و منتقدان فراواني داشته است. او تعدادي از اين مصاحبه‌ها را براي جمع آوري پول براي امور خيريه انجام داده است.  

فيلم‌هاي ساخته شده توسط او همواره چه در زمان ساخت و چه در زمان اکران با حواشي و جنجال فراوان همراه بوده است.   
در فيلم بورات او به دليل دفاع از تبعيض جنسيتي و بهبود ستيزي مورد انتقاد زيادي قرار گرفت. اين فيلم در تمام کشورهاي عربي به جز لبنان ممنوع شد و دولت روسيه نيز به طور غيررسمي توانست از اکران آن جلوگيري کند.   
 
خرابکاري‌هاي او هم کم نيستند. در مراسم جوايز ام تي وي او در لباس برونو با شکل فرشته بر فراز صحنه در حال پرواز است که از آن بالا نگهبان بر روي امينم خواننده مشهور مي‌افتد که اين باعث عصبانيت او مي‌شود و به همراه گروه‌اش صحنه را ترک مي‌کنند.   
 
گفته مي‌شود در دوره هشتاد و چهارم مراسم اسکار، از حضور او در مراسم با لباس ژنرال علاالدين در فيلم ديکتاتور جلوگيري شد که البته اين خبر بعدها توسط مسئولين آکادمي تکذيب شد. اما سرانجام او با همين لباس بر روي فرش قرمز اسکار حضور پيدا کرد.   
 
خصوصيات برجسته   
احتمالا بايد شخصيت‌هاي ساخته شده توسط او را جز ويژگي‌هاي اصلي او برشمرد. قدي بلند و هيکلي لاغر دارد. استعداد و علاقه شديد به تقليد لهجه‌هاي گوناگون از بارزترين ويژگي‌هاي اوست. شخصيت اعصاب خردکن و آزاردهنده در تمام فيلم هايش ديده مي‌شود بيشتر از اين که فيلم هايش را بشناسيم با شخصيت‌هايي که خلق کرده آشنا هستيم.   
 
فيلم‌هاي مهم   کوهن
علي جي تو خونه (2002)، ماداگاسکار(صدا پيشگي انيميشن 2005)، بورات: يادگيري فرهنگ آمريکايي براي منفعت ملت باشکوه قزاقستان (2006)، سوييني تاد(2007)، ماداگاسکار2 (صداپيشگي انيميشن)، برونور(2009)، هوگو (2011)، ديکتاتور(2012)، ماداگاسکار3(صداپيشگي انيميشن 2012) و بينوايان (2012).

 در سال 1998 کوهن در يک طرح 2 دقيقه‌اي در نقش يک مجري به نام "برونو" در شبکه کمدي يونيور سال حضور پيدا کرد. اما آن چه باعث شناخته شدن او در بين مخاطبين تلويزيون شد، ظاهر شدن در نقش علي جي يک شخصيت بي ادب که با صداي بلند به موسيقي گوش مي‌دهد و از گفتن هيچ حرفي ابايي ندارد،‌بود که در برنامه شوي ساعت 11 شبکه 4 تلويزيون بريتانيا پخش مي‌شد از سال 2000 برنامه شوي علي جي به روي آنتن رفت که در سال بعد جايزه بهترين برنامه کمدي را از بفتا دريافت نمود.

در سال 2002، او بازيگر شخصيت اصلي فيلم علي جي تو خونه بود که پس از آن، برنامه تلويزيوني‌اش، در آمريکا و در شبکه اچ بي او پخش خود را آغاز نمود. بورات: يادگيري فرهنگ آمريکايي براي منفعت ملت باشکوه قزاقستان براي اولين بار در سال 2006 در جشنواره فيلم تورنتو به نمايش درآمد. او در اين فيلم نقش بورات يک روزنامه نگار قزاق را بازي مي‌کند که ماموريت مي‌يابد در طول سفر خود به ايالات متحده، براي آشنايي با فرهنگ اين کشور، وقايع را ثبت کند. اين فيلم که پر از کنايه‌ها و شوخي‌هاي وقيحانه و در عين حال هوشمندانه است. با وجود محدوديت در اکران عمومي، با استقبال منتقدين مواجه شده و در گذشته هم به موفقيت رسيد.

علاوه بر آن جايزه بهترين بازيگر در فيلم کمدي يا موزيکال جوايز گلدن گلوب هم به کوهن براي بازي در اين فيلم رسيد. اين فيلم نامزد دريافت جايزه اسکار نيز بود که در مقابل اين فيلم نامزد دريافت جايزه اسکار نيز بود که در مقابل مرحوم ساخته مارتين اسکورسيزي بازنده شد. در سال 2009 ساشا يک شخصيت ماندگار ديگر خلق کرد. برونو يک مجري 19 ساله مداستراليايي است که دائم در حال خرابکاري و انجام کارهايي است و حرف‌هايي را بر زبان مي‌آورد که باعث شرمندگي و خجالت است. "ژنرال علاالدين" شخصيتي ديگر است که او در ديکتاتور (2012) ساخته است.

 فرمانرواي سرزميني خيالي به نام "واديا" که تمام تلاش اش را مي‌کند که "دموکراسي" وارد کشورش نشود. شخصيت‌هاي اصلي که او از آن براي اين نقش الهام گرفته، معمر قذافي و صدام حسين ديکتاتورهاي سابق دو کشور ليبي و عراق هستند. او در سال 2010 با "ايزلافيشر" بازيگر هاليوودي ازدواج کرده و صاحب دو فرزند است.  

نظر کوهن درباره خودش


شخصيت بورات دقيقا براساس شخصي که در جنوب روسيه با او ملاقات کردم ساخته شده است. اسم‌اش را به ياد نمي‌آورم اما او يک پزشک بود. او ناخواسته چنان بامزه بود که پس از ملاقات با او از خنده اشکم درآمد. 

از اين که کشوري مرا دشمن خود بداند ناراحت مي‌شوم. فيلم‌هايم فقط و فقط يک موقعيت کمدي است و بس. مي‌دانم که ساختارشکني هميشه پرخطر است. 

خودم را آدمي درون گرا مي‌دانم. براي همين نمي‌توانم با شهرت به خوبي کنار بيايم. 

به نظر مي‌رسد " مارتي" (مارتين اسکورسيزي) براي دل خودش فيلم مي‌سازد. او يک هنرمند واقعي است. و شايد آخرين هنرمند واقعي که هنوز در بين ماست بايد همه به او احترام بگذاريم.  

آنچه درباره وی گفته‌اند 


ايزلافيشر (همسر): "او يک ديوانه واقعي است. در مراسم گلدن گلوپ به سمت کيت بلانشت رفت و از او پرسيد: "ببخشيد شما از چه راهي امرار معاش مي‌کنيد؟" من هم با سرعت تمام آنجا را ترک کردم. 

هلنا بونهم کارتر: "سرصحنه بينوايان" رابطه بسيار خوبي با هم داشتيم او يک آنارشيست و از آن مهمتر يک نابغه است".

جايزه‌ها 

نامزد دريافت اسکار بهترين فيلم نامه اقتباسي براي بورات (2007)؛ بهترين برنامه کمدي بفتا براي شو علي جي به طور مشترک با دن مازر(2001)؛بهترين بازيگر کمدي بفتا براي شوي علي جي (2002)؛ جايزه بهترين بازيگر مرد گلدن کلوب در فيلم کمدي با موزيکال براي بورات (2007)؛ بهترين بازيگر مرد کمدي جوايز فيلم ام تي وي براي بورات (2007).

پروژه‌هاي آينده 


در دنباله فيلم مجري با نام نوعي افسانه ادامه دارد که همين امسال اکران خواهد شد حضور دارد. شايع شده است که در فيلمي براساس زندگي "فردي مرکوري" خواننده افسانه‌اي گروه "کويين" ساخت خواهد شد، نقش او را بازي خواهد کرد. اين فيلم مرکوري نام دارد و قرار است سال 2014 اکران شود. خبري که البته تاييد نشده است.

منبع: ماهنامه دنیای تصویر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار