گردشی تاریخی در مسجد جامع ارومیه +عکس

شبستان گنبددار قدیمی مسجد که در واقع هسته اولیه بنا را تشکیل می‌دهد و در ساختمان آن همه مشخصات یک بنای قدیمی و معماری اسلامی را می‌توان مشاهده نمود. ساختمان این قسمت به احتمال زیاد متعلق به دوره سلجوقیان است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، مسجد جامع ارومیه که به مسجد رضائیه معروف است، یکی از مراکز و مدارس دینی معروف آذربایجان غربی می‌باشد و در مرکز شهر در وسط بازار قرار دارد. این مسجد از بناهای نیمه دوم سده هفتم هجری قمری است که در دوره‌های مختلف بازسازی و تکمیل شده تا به صورت امروزی درآمده و شامل بخش‌های زیر است:

شبستان گنبددار قدیمی که در واقع هسته اولیه بنا را تشکیل می‌دهد و در ساختمان آن همه مشخصات یک بنای قدیمی و معماری اسلامی را می‌توان مشاهده نمود. ساختمان این قسمت به احتمال زیاد متعلق به دوره سلجوقیان است.

داخل شبستان گنبددار محراب گچبری شده نفیسی قرار دارد که در زمان حکومت ایلخانیان در سال ۶۷۶ هجری قمری با بهترین اسلوب و در حجمی بسیار بزرگ ساخته شده است.

چهلستون قدیمی متصل به شبستان گنبددار که زمان ساخت آن جدیدتر از شبستان اصلی به نظر می‌رسد و در خاکبرداری از کف آن، مقداری اشیای شکسته متعلق به دوره ایلخانی بدست آمد.

حجره‌های قدیمی اطراف صحن مسجد که مربوط به اوایل دوره زندیه بوده و دست نوشته موجود، زمان احداث آن را تاریخ ۱۱۸۴ هجری قمری نشان می‌دهد.

قسمت‌های نوساز اطراف صحن که به جای بافت‌های قدیمی ساخته شده و بیشتر آن‌ها متعلق به دوره اخیر می‌باشند. کتابخانه کوچکی نیز در ضلع غربی صحن وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار