رسایی طی اخطار قانون اساسی؛

موافقتنامه فعلی ایران و گروه 1+5 باید به تصویب مجلس برسد

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به توافقات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی این توافقنامه باید به تصویب مجلس برسد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام حمید رسایی در جلسه علنی امروز و در پی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در اخطار قانون اساسی خطاب به ابوترابی‌فرد که ریاست نوبت صبح جلسه علنی امروز را برعهده داشت گفت: طبق کجای آیین‌نامه اگر نماینده‌ای اخطار یا تذکر آیین نامه‌ای دارد باید قبل از قرائت به نزد شما در جایگاه هیئت رئیسه بیاید.  
 
وی افزود: شما همین الان به آقای دستغیب جواب دادید و ما اصلا متوجه نشدیم حرف آقای دستغیب چه بود شما حرف آقای دستغیب را گوش دادید حرف ایشان چه بود آقای پورابراهیمی گلویشان را پاره می‌کرد، آتش بس به جایگاه هیئت رئیسه نزد شما آمد و شما گفتید بله بله درست است.  
 
نماینده تهران خطاب به ابوترابی‌فرد تاکید کرد: حاج آقا این نحوه اداره جلسه نیست و هیچ کجا دنیا چنین حقی به رئیس اداره مجلس داده نشده است.  
 
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه اظهار داشت: ما امروز در صحن علنی در مورد نظارت مجلس شروع کردیم مگر غیر از این است، ما می‌خواستیم بحث کنیم آیا می‌توانیم برای یک موضوعی مثل حوادث غیرمترقبه ناظر باشیم یا نباشیم.
 
وی خطاب به ابوترابی‌فرد تصریح کرد: آقای ابوترابی‌فرد اصل125قانون اساسی می‌گوید امضای عهدنامه‌ها، مقابله نامه‌ها، مقاومت نامه‌ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و هم چنین امضاهای مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهور یا نماینده قانونی او است و اصل 77 قانون اساسی هم همین را می‌گوید.
 
در این هنگام تعدادی از نمایندگان با فریاد دو دو با سخنان رسایی مخالفت کردند که رسایی در این هنگام خطاب به رئیس جلسه گفت: نماینده باید حرفش را بزند این اقدامات صحیح نیست، سوال اینجاست که یک توافق نامه‌ای صورت گرفته که وزیر امور خارجه ما یک مطلبی را عنوان می‌کند، رئیس‌جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه آمریکا نیز هر کدام مطالب دیگری را عنوان می‌کنند و تلویزیون ما نیز نشان داد، این مباحث ضد و نقیض است که باز هم این سخنان با دو دوی نمایندگان به نشانه اعتراض روبه رو شد.  
 
رسایی مجددا خطاب به ابوترابی فرد گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری هیئت رئیسه موظف است کسی که دودو می‌کند، چون شان مجلس را پایین می‌آورد باید اسم آن را اعلام کند ولی چون معمولا هماهنگ هستند هیئت رئیسه اسامی آن‌ها را اعلام نمی‌کنند و باز هم می‌خواهند دو دو کنند.  
 
رسایی تاکید کرد: سوال اینجاست نمایندگان مردم هنوز در جریان نیستند و من تعجب می‌کنم آقای ابوترابی‌فرد در نطق قبل از دستور چه موضوعی را تبریک گفتند و ما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است.  
 
نماینده تهران خاطر نشان کرد: طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی اگر این کار درست است که ما هم می‌گوییم اعتماد و اطمینان داریم و ما هم کمک می‌کنیم ولی باید این نخست به تصویب مجلس برسد، رهبر انقلاب در جمع بسیجیان فرمودند ما به جزییات ورود پیدا می‌کنیم.  
 
وی افزود: ما می‌خواهیم به دولت کمک کنیم مگر ما نمی گفتیم آقای دولت اگر می‌خواهی کاری انجام دهی و مشکل دارد مجلس کمک می‌کند، این مجلس منطقی است، قانون اساسی رعایت نشده است و طبق اصل 121 رئیس‌جمهور سوگند یاد کرده که پاسدار قانون اساسی باشد.  
 
رسایی افزود: آقای رئیس‌جمهور نشست خبری دارد خبرنگاران بپرسند طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی موافقنامه باید به تصویب مجلس برسد یا خیر ما هم خبر نداریم شاید خبر داشتیم می‌گوییم این کار خوبی است ولی اصلا خبری نداریم.  
 
وی تاکید کرد: ما نشستیم اینجا بررسی می‌کنیم که آیا یک نماینده مجلس در شورای حوادث غیرمترقبه حاضر باشد یا نباشد ولی از این موضوع به این مهمی اعتراض نداریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار